دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به استان اردبیل


دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به استان اردبیل

اردبیل- ایرنا- آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، روز جمعه در قالب سفری یک‌روزه میهمان استان اردبیل بود که این سفر در نهایت دستاوردهای قابل توجهی برای استان به ارمغان آورد.

به گزارش ایرنا، اگرچه تنها چند ماه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد اما در همین مدت کوتاه لبیک به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر رفتن به میان مردم و گفت‌وگوی بی‌واسطه با آنها به جد در دستور کار قرار گرفته؛ به طوری که به هفت استان کم‌برخوردار کشور سفرهای پر خیر و برکتی انجام شده است.

این سفرها که به گفته رئیس دولت سیزدهم با هدف آشنا شدن با مسائل و مشکلات مردم، مدیران مناطق و به‌ویژه شناخت ظرفیت‌های اقتصادی است، بر ایجاد اشتغال، رونق تولید، تقویت زیرساخت‌ها و رفع مشکلات مردم و به خصوص محرومین تاثیر مهمی دارد.

نگاه عادلانه و توسعه متوازن، تغییر در تقسیم امکانات و بودجه بر اساس آمایش سرزمینی، بررسی و احیای واحدها و طرح‌های راکد، فعال‌سازی ظرفیت‌های موجود، افزایش اشتغال، تقویت نگاه به داخل، حرکت به سمت خودکفایی، حمایت از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری داخلی از جمله محورهای این سفرها است.

آیت‌الله رئیسی که در همین راستا این‌بار با همراهی ۹ نفر از وزیران و معاونان ریاست جمهوری اردبیل را به عنوان مقصد هشتمین دور از سفرهای استانی انتخاب کرد، مصوبه‌هایی در زمینه توسعه گردشگری، راه‌آهن، راه، کشاورزی، منطقه آزاد تجاری و امور زیربنایی داشت که به طور قطع زمینه‌ساز توسعه این استان شده و سیمای منطقه را در میان مدت و بلند مدت متحول خواهد کرد.

پیگیری مشکلات مردم و کاستی‌های استان

رئیس جمهوری در مورد دستاوردهای سفر یک‌روزه هیات دولت به استان اردبیل تشریح کرد: در جریان این سفر مشکلات استان بررسی و هیات‌های کارشناسی جلساتی تشکیل داده‌اند و در جلسات با معاون اول رئیس‌جمهوری طرح‌ها، میزان اعتبارات و زمان مورد نیاز برای به نتیجه رسیدن آنها تعیین شده و در دولت تصویب شد، بودجه و اعتباراتی را در سال جاری و سال آینده اختصاص خواهیم داد تا مصوبات به نتیجه برسند.

وی با اشاره به اینکه در این سفر طرح و پروژه جدیدی تعریف نشده است، بیان کرد: طرح‌های نیمه‌تمام زیادی در استان اردبیل وجود دارد که مردم را رنج می‌دهد و برای به نتیجه رساندن آنها اقدام می‌کنیم زیرا این امر مشکلات بسیاری را رفع می‌کند.

آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: شرکت کشت و صنعت مغان امکان و ظرفیت خوبی برای تامین امنیت غذایی کشور دارد که در اختیار دولت قرار گرفته است و از این رو به وزیر جهاد کشاورزی تاکید شد که هم در ایجاد اشتغال و هم در فعال کردن ظرفیت‌های منطقه فعالیت بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به پیگیری طرح‌های آبیاری در حال اجرا در منطقه نیز گفت: رها کردن این طرح‌ها به حال خود خسارات جدی ببار می‌آورد؛ باید در تکمیل آنها سریع اقدام شود تا مردم از آنها استفاده کرده و یک مغان دیگری در منطقه تشکیل شود.

رئیس جمهوری اضافه کرد: سدهایی در مناطق مختلف استان اردبیل برای آبرسانی شروع شده اما به سامان قطعی نرسیده است و کشاورزان مشکل دارند؛ بحران آب و کمبود نزولات آسمانی نیز بر مشکلات افزوده است، اما راهکارهایی وجود دارد تا از این مشکل خارج شده و مساله آب را حل کنیم.

وی با بیان اینکه مشکلاتی در زمینه جاده در استان اردبیل وجود دارد، تاکید کرد: نسبت به ساماندهی جاده‌های مواصلاتی که اهمیت زیادی برای اقتصاد گردشگری، کشاورزی، اشتغال‌زایی و ارزش افزوده دارد، باید اقدام سریع صورت گیرد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه راه‌آهن برای مردم استان اردبیل یک آرزو شده است، ادامه داد: این پروژه که قرار بوده ۶ ساله تمام شود، ۱۶ سال طول کشیده و برای اتمام آن به یک کار جهادی نیاز است.

وی ابراز امیدواری کرد که اعتبار مورد نیاز پروژه راه‌آهن و جاده‌ها از سوی نمایندگان و مسئولان استان اردبیل پیگیری شود و به سرانجام برسد تا مردم این استان بتوانند از جاده‌های تزانزیتی و کریدور ریلی بهره‌مند شوند.

رئیس جمهوری همچنین به تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی استان اردبیل اشاره داشت و گفت: مصوبه مجمع تشخیص مصلحت باید دنبال و اجرایی شود و تاخیر در این زمینه قابل قبول نیست.

وی بیان کرد: مناطق آزاد فرصت‌های خوبی برای اشتغال هستند اما نباید مرکز واردات کالا شوند؛ بلکه باید مرکز صادرات و تولید باشند که در این صورت هم مسئله اشتغال حل می‌شود و هم خواست مردم محقق می‌گردد.

آیت‌الله رئیسی افزود: بین ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت صنعتی استان اردبیل معطل است، زیربنا وجود دارد ولی بنا به دلایلی تعطیل شده یا نیمه‌تعطیل است که برای فعال‌سازی آنها تلاش خواهد شد و برای این منظور همه مسئولان باید در کنار استاندار باشند.

وی گفت: ایجاد اشتغال در استان اردبیل به ویژه برای جوانان تحصیل‌کرده و نیروی کارآمد در راستای گره‌گشایی از مشکلات مردم در اولویت برنامه‌ها خواهد بود و با اقداماتی که شروع شده، وضعیت فعلی استان را در آینده کاملا متفاوت خواهیم دید.

رئیس جمهوری تاکید کرد: شرایط گزارش‌گیری و گزارش‌دهی در استان‌ها عوض شده است؛ وزرا مسائل را بررسی کرده و پس از کارشناسی امور، تصمیم‌گیری می‌شود.

دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به استان اردبیل

از احداث ۴۰ هزار واحد مسکونی تا تکمیل راه‌آهن

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: در استان اردبیل برای گام نخست ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی پیش‌بینی شده است و اگر متقاضی بیشتر شود، به نسبت متقاضیان برای ساخت مسکن اقدام خواهد شد.

رستم قاسمی با اشاره به اینکه در هشتمین سفر استانی رئیس جمهوری مصوبه‌های خوبی در ارتباط با مسکن و حوزه راه تصویب شد، اظهار کرد: بر اساس برنامه رئیس جمهوری مبنی بر ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال و اجرای قانون جهش تولید مسکن، اقدام‌های لازم انجام شده است.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ساخت چهار هزار واحد مسکونی در استان اردبیل در جریان هشتمین سفر استانی دولت سیزدهم، تشریح کرد: ساخت این واحدها در قالب جهش تولید مورد توجه قرار گرفته است و بر اساس آن ۸۰ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود که ۴۰ هزار واحد در گام اول و مابقی واحدها در مراحل بعدی عملیاتی خواهد شد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، برای احداث مسکن روستایی در استان اردبیل نیز ۶۰۰ میلیارد ریال در این سفر اختصاص یافت.

وی همچنین بیان کرد: بهسازی راه‌های اصلی، فرعی و روستایی استان اردبیل نیز در دستور کار قرار گرفته است و برای این منظور به‌ویژه بخش حمل و نقل ۲۰ هزار میلیارد ریال اختصاص خواهد یافت.

قاسمی درباره عقب ماندگی استان اردبیل از نظر احداث بزرگراه و آزاد راه گفت: اردبیل از نظر احداث بزرگراه جزو استان‌های فقیر کشور به شمار می‌رود اما قرار است سالانه ۵۰ کیلومتر و تا چهار سال آینده ۱۸۰ کیلومتر بزرگراه در این استان احداث شود و در ارتباط با آزادراه هم آمادگی مشارکت با سرمایه‌گذاران وجود دارد.

وی اظهار کرد: برای طرح تونل دوم حیران واقع در جاده اردبیل- آستارا چهار هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده می‌شود و بر اساس پیش‌بینی‌ها سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی درباره ساماندهی فرودگاه اردبیل نیز اظهار کرد: پروازهای این فرودگاه در فصل زمستان و موقع بارش برف و باران بیشتر لغو می‌شود اما برای جلوگیری از لغو پروازها اقدام‌های مهمی صورت خواهد گرفت؛ یکی از آنها اجرای باند جدید فرودگاه است که تا ۲ ماه آینده تکمیل می‌شود.

وی تاکید کرد: عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه روند خوبی دارد و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال آینده به بهره‌برداری ‌برسد.

قاسمی بیان کرد: در حوزه حمل و نقل ریلی برای سرعت‌بخشی به پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه، روز شنبه با پیمانکاران نشست‌هایی برگزار و زمان‌بندی دقیق خواهد شد.

تکمیل ۱۹ هزار میلیارد ریال پروژه آب و برق

وزیر نیرو گفت: طرح‌های زیادی در حوزه آب، برق و آبفا در استان اردبیل در حال اجرا است و از پاییز ۱۴۰۰ تا بهار سال ۱۴۰۱ پروژه‌هایی به ارزش ۱۹ هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهد رسید.

علی‌اکبر محرابیان، به وجود طرح‌های نیمه‌تمام در استان اردبیل اشاره کرد و افزود: در حوزه وزارت نیرو اعتباراتی پیش‌بینی شده است که با تزریق آنها جهش خوبی در پروژه‌های این استان خواهیم داشت.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های سدسازی در استان اردبیل اظهار کرد: زمینه مناسبی برای مهار آب‌های سطحی با بهره‌برداری از سدهای در دست اجرا فراهم خواهد شد.

به گفته وزیر نیرو، از جمله این پروژه‌ها سد عمارت است که در آستانه افتتاح قرار دارد و سد عنبران نیز با تزریق اعتبار تا بهار سال آینده آبگیری خواهد شد.

وی اضافه کرد: از سد عمارت آب شرب برای شهرستان گرمی تخصیص یافته و برای مجتمع آبرسانی روستایی موران هم اعتبار در نظر گرفته شده است.

محرابیان همچنین از تخصیص مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل و بهره‌برداری از سد عنبران شهرستان نمین از توابع استان اردبیل در سال جاری خبر داد.

به گفته وی، این اعتبار در ۲ هفته آینده ابلاغ می‌شود و از پیمانکار طرح می‌خواهیم تا طرح را تا پایان امسال به بهره‌برداری برساند.

وزیر نیرو با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته در زمینه آبرسانی به روستاهای استان اردبیل بیان کرد: چهار سال آینده در این استان روستای بالای ۲۰ خانواری نخواهد بود که مشکل آب آن حل نشود.

وی ادامه داد: در حوزه برق نیز برای افزایش ظرفیت تولید ۲ طرح توسعه‌ای اجرا می‌شود که تا پایان سال ۱۴۰۱ به پایان خواهد رسید.

محرابیان تاکید کرد: برای شهرک گلخانه‌ای پارس‌آباد (مغان) هیچ محدودیتی در زمینه برق‌رسانی وجود ندارد.

دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به استان اردبیل

افتتاح ۳۷ طرح و اختصاص یک‌هزار و ۵۰ میلیارد ریال برای توسعه گردشگری

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که از روز پنجشنبه در استان اردبیل حضور یافته بود، در آیین افتتاح ۳۷ طرح میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل با حجم سرمایه‌گذاری نزدیک به یک‌هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال شرکت کرد.

افتتاح‌ها شامل پروژه‌های میراثی با سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد ریال، زیرساخت‌های گردشگری با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال و پروژه‌های حوزه صنایع دستی به میزان ۲۰ میلیارد ریال بود.

همچنین پروژه‌های بهسازی و موزه‌ای مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال و پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به میزان ۸۰۰ میلیارد ریال از جمله طرح‌هایی بود که به طور رسمی افتتاح شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این آیین از اختصاص یک هزار و ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای کمک به اقدام‌های توسعه‌ای در بخش گردشگری این خطه در جریان هشتمین سفر استانی رئیس جمهوری خبر داد.

عزت‌الله ضرغامی تشریح کرد: ۵۰۰ میلیارد ریال از این اعتبار برای پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران بخش گردشگری استان اردبیل و ۵۵۰ میلیارد ریال دیگر نیز برای بخش‌های دیگر حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استثنایی گردشگری استان اردبیل، افزود: وضعیت کنونی گردشگری اردبیل به هیچ وجه در خور جایگاه این استان نیست، در حالی که منظر طبیعی به‌ویژه در بخش گردشگری سلامت و چشمه‌های آب گرم اردبیل استثنایی است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه در کشور ۱۰۰ آبگرم طبیعی شناسایی و سرمایه‌گذاری برای ایجاد جاذبه‌های تکمیلی در آنها در حال انجام است، گفت: با این حال هیچکدام از آنها قابل مقایسه با مجموعه آب‌های معدنی شهرستان سرعین نیستند.

وی اضافه کرد: با وجود این جاذبه استثنایی در بخش گردشگری سلامت، نبود زیرساخت مناسب موجب شده است که گردشگران نتوانند خدمات مناسب حتی در زمینه دسترسی راحت و توام با آسایش به آب‌گرم‌های معدنی در سرعین داشته باشند و اغلب از وضعیت موجود ناراضی هستند که باید در این زمینه اقدام‌های اساسی صورت گیرد.

تخصیص ۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل تالار شهر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۲ هزار میلیارد ریال برای سرعت‌بخشی به اجرای پروژه مجتمع فرهنگی- هنری اردبیل (تالار شهر) در سفر امروز تخصیص یافت.

محمدمهدی اسماعیلی افزود: ایجاد سالن تئاتر، سالن موسیقی و کتابخانه در این مجموعه کم‌نظیر هدیه دولت مردمی به اهالی استان اردبیل خواهد بود.

وی بیان کرد: ۲۰۰ میلیارد ریال نیز برای تکمیل و تجهیز ۶ مجتمع فرهنگی- هنری استان اردبیل به تصویب رسید؛ ضمن اینکه با حمایت رئیس‌جمهوری و معاون اول ریاست جمهوری، چند پروژه مهم برای استان به تصویب رسیده است.

راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری تا ۲ ماه آینده

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: لایحه منطقه آزاد تجاری- صنعتی اردبیل در دولت، مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مراحل قانونی خود را طی کرده و می‌بایست در کمتر از یکی ۲ ماه آینده فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کند.

سیداحسان خاندوزی بیان کرد: نقشه‌های این منطقه احتمالا در دولت قبلی تایید شده ولی هنوز به دست ما نرسیده است که این امر در روزهای آتی پیگیری خواهد شد.

وی اضافه کرد: با عملیاتی شدن راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری- صنعتی اردبیل، هیات مدیره توانا و متخصص برای آن انتخاب شده و باقی مانده مسائل نیز به سرعت حل و فصل خواهد شد.

افتتاح و کلنگ‌زنی ۹ طرح کشاورزی

چهار طرح احداث مجتمع گلخانه‌ای در جریان سفر رئیس جمهوری به استان اردبیل در آیینی با حضور سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان پارس‌آباد مغان به بهره‌برداری رسید.

این طرح‌ها در شهرک گلخانه‌ای یک‌هزار و ۶۰۰ هکتاری مغان از سوی بخش خصوصی در مجموع به مساحت ۱۹.۷ هکتار با صرف یک‌هزار و ۳۴۱ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال ۹۶ نفر احداث شده است.

همچنین چهار طرح دیگر گلخانه‌ای نیز در شهرک گلخانه‌ای مغان به مساحت ۱۶.۳ هکتار با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال و اشتغال ۸۱ نفر کلنگ‌زنی شد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه پروژه تکمیل سیستم آبیاری کلاسیک بخش ۶ و ۷ مجتمع کشت صنعت و دامپروری مغان را کلنگ‌زنی کرد که به منظور آبیاری ۶۵۰ هکتار از اراضی کشت و صنعت مغان در مدت یک سال و با سرمایه‌گذاری دولت اجرا می‌شود.

وی تشریح کرد: بر اساس مصوبه‌های هشتمین سفر استانی هیات دولت به اردبیل، بانک کشاورزی آمادگی خود را برای پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی در راستای سرمایه‌گذاری در ایجاد صنایع تکمیلی و فرآوری محصولات کشاورزی در این استان و به‌ویژه منطقه مغان اعلام می‌کند.

ساداتی‌نژاد با اشاره به ضعف دشت مغان و اردبیل در کمبود صنایع تبدیلی و فقدان حلقه زنجیره ارزش محصولات کشاورزی در این منطقه، اظهار کرد: این استان متاسفانه از نبود صنایع تبدیلی و غذایی رنج می‌برد و تولید ثرورت و ارزش افزوده مقدور نیست.

وی افزود: بر این اساس از فعالان بخش خصوصی دعوت می‌شود تا نسبت به سرمایه‌گذاری در صنایع تکمیلی و فرآوری محصولات کشاورزی استان اردبیل اقدام کنند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: منطقه مغان با ظرفیت‌های بی‌بدیل و فوق‌العاده کشاورزی مستعد تولید بذر و نهال گواهی شده در تامین نیاز کشور و حتی حوزه صادرات است و با توجه به وضعیت و شرایط جغرافیایی منطقه مغان و اردبیل، تاکید رئیس‌جمهوری بر تلاش این وزارتخانه برای برنامه‌ریزی ویژه در این زمینه است.

وی در ادامه رفع ضعف‌های اعتباری پایاب سد خداآفرین به عنوان ظرفیت بسیار خوب در تولید محصولات کشاورزی، پیگیری و رفع سریع مشکلات زیرساخت گاز و برق مجتمع گلخانه‌ای مغان در سطح یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار به عنوان بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور و نیز توجه به مشکلات و مطالبات عشایر و مردم منطقه مغان در حوزه مالکیت اراضی از طریق تشکیل کارگروه ویژه را از جمله مصوبه‌های این سفر عنوان کرد.

ایجاد زنجیره توزیع هوشمند محصولات زراعی و باغی

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: توزیع هوشمند محصولات زراعی و باغی در استان‌ها اولویت اصلی این سازمان بوده و تلاش می‌شود این برنامه با هدف تشکیل زنجیره هوشمند تامین، تولید و توزیع محصولات کشاورزی محقق شود.

اسماعیل قادری‌فر در این زمینه اظهار کرد: حمایت از کشاورزان و گذر از کشاورزی سنتی به صنعتی با رویکرد صادرات‌محور و ارتقای وضعیت معیشتی کشاورزان در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: رسالت اصلی سازمان مرکزی تعاون روستایی، تنظیم‌گری هوشمند بازار محصولات کشاورزی است تا کشاورزان در تولید و عرضه محصولات خود متضرر نشوند و واسطه‌گرهای نامناسب در بازار هم سامان یابد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه واسطه‌گری مشکل اساسی در زنجیره تولید، تامین و توزیع است، افزود: در حالی که کشاورزان با وجود مشکلات تنش آبی، تامین کود، بذر، نهال و سم بهترین و باکیفیت‌ترین محصول را تولید می‌کنند، اما دغدغه‌ فروش محصول در بین آنها وجود دارد.

وی تصریح کرد: حاصل دسترنج کشاورزان به قیمت ناچیز از سوی واسطه‌ها خریداری می‌شود و این در حالی است که شهروندان و مصرف‌کنندگان، محصول را به گران‌ترین قیمت خریداری می‌کنند.

قادری‌فر راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی و احداث انبارها را در استان‌ها ضروری دانست و گفت: احیای انبارها، راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی و هوشمندسازی محصولات کشاورزی در هشتمین سفر استانی رییس جمهوری به تصویب هیات وزیران رسید.

بازدید از چند پروژه و واحد تولیدی، حضور در جمع نخبگان، شرکت در نشست شورای اداری و مصاحبه با اصحاب رسانه از جمله برنامه‌های سفر رئیس جمهوری به استان اردبیل در آخرین روز از مهرماه بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی