اردبیل با ظرفیت‌های غنی خود نباید این میزان مشکلات داشته باشد


اردبیل با ظرفیت‌های غنی خود نباید این میزان مشکلات داشته باشد

اردبیل - ایرنا- رئیس‌جمهوری گفت: استان اردبیل با ظرفیت‌های فراوان در حوزه‌های مختلف نباید این میزان بیکاری و مشکلات داشته و مردم گله‌مند باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در پایان سفر یک روزه خود به استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگاران افزود: توفیقی بود که در ایام ولادت پیامبر (ص) در استان اردبیل باشیم ، استان ولایت‌مداری که مردمی باغیرت، باوفا ،اهل ایثار ،ایستادگی و مقاومت دارد.

وی بیان کرد: در جریان این سفر مشکلات استان بررسی و هیات‌های کارشناسی جلساتی تشکیل داده‌اند و در جلسات با معاون اول رئیس‌جمهوری طرح‌ها، میزان اعتبارات و زمان مورد نیاز برای به نتیجه رسیدن این طرح‌ها تعیین شده و در دولت تصویب شد، بودجه و اعتباراتی را در سال جاری و سال آینده اختصاص خواهیم داد تا مصوبات به نتیجه برسند.

وی با بیان اینکه در این سفر طرح و پروژه جدیدی تعریف نشده است، بیان کرد: طرح‌های نیمه‌تمام زیادی در استان وجود دارد که مردم را رنج می‌دهد و برای به نتیجه رساندن آنها اقدام می کنیم زیرا این امر مشکلات بسیاری را رفع می‌کند.

وی اظهارکرد: امروز در ابتدای ورود به منطقه مغان اشاره شد که شرکت کشت و صنعت مغان امکان و ظرفیت خوبی برای تامین امنیت غذایی کشور دارد که در اختیار دولت قرار گرفته است و به وزیر جهاد کشاورزی تاکید شد هم در ایجاد اشتغال و هم در فعال کردن ظرفیت‌های منطقه فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی بیان کرد: در این بنگاه اقتصادی ۲ هزار نفر شاغل هستند و امکان افزایش آن به ۱۰ هزار نفر وجود دارد.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد که در شرایط موجود باید تمام مسئولان تلاش کنند تا به میزان چندبرابری فعلی صنایع تبدیلی در استان اردبیل بویژه منطقه مغان فعال شده و ارزش افزوده ایجاد شود.

وی با اشاره به پیگیری طرح‌های آبیاری در حال اجرا در منطقه نیز گفت: رها کردن این طرح‌ها به حال خود خسارات جدی ببار می‌آورد و باید در تکمیل آنها سریع اقدام شود تا مردم از آنها استفاده کرده و یک مغان دیگری در منطقه تشکیل شود.

آیت‌الله رئیسی به مشکلات و مطالبات عشایر و کشاورزان منطقه مغان اشاره کرد و افزود: به موارد رسیدگی و افراد ذی‌حق مشخص شده و به حقوق خود خواهند رسید.

وی اظهارکرد: سدهایی در مناطق مختلف استان برای آبرسانی شروع شده اما به سامان قطعی نرسیده و کشاورزان مشکل دارند، بحران آب و کمبود نزولات آسمانی نیز بر مشکلات افزوده است، اما راهکارهایی وجود دارد تا از این مشکل خارج شده و مسئله آب را حل کنیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مشکلاتی در زمینه جاده در استان اردبیل وجود دارد، گفت: نسبت به ساماندهی جاده‌های مواصلاتی که اهمیت زیادی برای اقتصاد گردشگری، کشاورزی، اشتغال‌زایی و ارزش افزوده دارد باید اقدام سریع صورت گیرد.

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: در شمال استان در جاده‌های مواصلاتی متاسفانه تصادفات و تلفات جاده‌ای زیاد است و از این رو حل این مشکل در اولویت است و قرار شد فازبندی و زمان‌بندی شده و اجرای پروژه‌های جاده‌ای تسریع شود.

وی با بیان اینکه راه‌آهن برای مردم استان اردبیل یک آرزو و انتظار بوده است، افزود: این پروژه که قرار بوده ۶ ساله تمام شود ۱۶ سال طول کشیده و برای اتمام آن به یک کار جهادی نیاز است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه تهیه اعتبار برای مناطق بسیار مهم است، اظهارکرد: با پیگیری‌ها در بودجه سال ۱۴۰۱ بخشی از بودجه را می‌دهیم و بخشی را هم از درآمد فروش مازاد دارایی دولت تامین می‌کنیم تا اجرای طرح‌های اولویت‌دار سرعت بگیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که اعتبار مورد نیاز پروژه راه‌آهن و جاده‌ها از سوی نمایندگان و مسئولان استان پیگیری شده و به سرانجام برسد تا مردم اردبیل بتوانند از جاده‌های تزانزیتی و کریدور ریلی بهره‌مند شوند.

آیت‌الله رئیسی تشریح کرد: در جلسه شورای اداری استان اردبیل مسئله کشاورزی به عنوان محور اقتصاد مطرح و تاکید شد که در منطقه گام‌های مهمی در این راستا برداشته شود، از جمله در حوزه صنایع تبدیلی و تضمین خرید کالا و محصولات کشاورزی نیز اقدامات موثری انجام بگیرد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای منطقه طالب کالای تولیدی کشاورزی و دیگر محصولات ایران هستند، افزود: اقدامات جهاد کشاورزی باید در این راستا به گونه‌ای باشد که کشاورز برای تولید خود امید به بازار خوب و صادرات داشته باشد.

رئیس‌جمهوری همچنین به تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری ، صنعتی در استان اشاره کرد و گفت: مصوبه مجمع تشخیص مصلحت باید دنبال و اجرایی شود و تاخیر در این زمینه قابل قبول نیست، مناطق آزاد فرصت‌های خوبی برای اشتغال هستند اما نباید مرکز واردات کالا شوند بلکه باید مرکز صادرات و تولید باشند و در این صورت هم مسئله اشتغال حل می‌شود و هم خواست مردم محقق می‌گردد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به نشست خود با نمایندگان اقشار مردم اردبیل اظهارکرد: برخی نکات مطرح شده در این جلسه از جمله در حوزه صنعت، فعالان اقتصادی، حوزه زنان و خانواده مطرح شد که مسائلی مهم و قابل تامل بود.

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره برنامه عملی دولت برای رفع مشکلات استان اردبیل و عیدی برای جوانان منطقه نیز گفت: تقسیم مساوی ، اجرای عدالت ، توزیع امکانات و اعتبارات در بودجه ۱۴۰۱ از مسائل مورد تاکید ماست تا اعتبارات و بودجه عادلانه بسته شود و تقسیم ظرفیت کشور بر اساس آمایش سرزمینی باشد.

وی افزود: توسعه متوازن کشور در اولویت خواهد بود زیرا یکی از مشکلات اصلی کشور عدم توسعه متوازن بوده است.

وی گفت: بین ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت صنعتی استان اردبیل معطل است، زیربنا وجود دارد ولی بنا به دلایلی تعطیل شده یا نیمه‌تعطیل است و برای فعال‌سازی آنها تلاش خواهد شد و برای این منظور همه مسئولان باید در کنار استاندار باشند.

وی با اشاره به اینکه شرایط گزارش‌گیری و گزارش‌دهی در استان‌ها عوض شده است، گفت: وزرا مسائل را بررسی کرده و پس از کارشناسی امور تصمیم‌گیری می‌شود.

آیت‌الله رئیسی در پایان گفت: ایجاد اشتغال در استان اردبیل بویژه برای جوانان تحصیل‌کرده و نیروی کارآمد برای گره‌گشایی از مشکلات در اولویت برنامه‌ها خواهد بود و با اقداماتی که شروع شده وضعیت فعلی استان را در آینده کاملا متفاوت خواهیم دید.

رئیس‌جمهوری در هشتمین سفر استانی خود روز جمعه میهمان مردم خونگرم استان اردبیل بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق