کام تشنه قزوین در انتظار آب طالقان


کام تشنه قزوین در انتظار آب طالقان

قزوین – ایرنا - 15 شهر و 194 روستای استان قزوین منتظر هستند تا کام تشنه خود را از آب شیرین و گوارای سد طالقان شیرین کنند، آرزویی که به زودی در دولت سیزدهم محقق می‌شود.

به گزارش ایرنا، پروژه انتقال آب از سد طالقان به قزوین که آرزوی دیرینه مردم استان بود در اواخر دولت یازدهم در سال ۹۶ در سفر رییس جمهوری به قزوین کلنگ زنی شد و در دولت دوازدهم هم مورد پیگیری جدی مسوولان قرار گرفت اما به دلیل کمبود اعتبارات و مضایق مالی پیشرفت چندانی نداشت.

در این میان مردم شهرها و روستاهای استان براثر تنش آبی با مشکلات و چالش های بسیار زیادی مواجه بوده و برخی از شهرهای بزرگ استان نظیر آبیک با موضوع تغییر رنگ و طعم آب شرب دست و پنجه نرم می کرده اند.

همین مساله، ضرورت انتقال آب با کیفیت از سد طالقان به استان قزوین را بیش از پیش ضروری ساخته، تا آنجا که در سفر مقامات کشوری به استان به عنوان یک مطالبه جدی مطرح و پیگیری شده است.

خوشبختانه در چند روز گذشته اخباری خوش در این زمینه مبنی بر انعقاد قرارداد با یک سرمایه گذار جدید برای تامین منابع مالی و تسریع در اجرای پروژه انتقال آب سد طالقان به ۱۵ شهر و ۱۹۴ روستای استان شنیده شد که خبرنگار ایرنا را بر آن داشت تا موضوع را از مقامات استانی پیگیری کند.

سرمایه گذار جدید برای اجرای طرح جذب شده است

استاندار قزوین در این باره گفت: اجرای این طرح مهم و حیاتی برای استان قزوین، حجم سنگینی از اعتبارات مالی را نیاز داشت که چون تامین آن از توان دولت خارج بود پروژه متوقف شد.

هدایت الله جمالی پور افزود: به دنبال مطالبه مردمی و پیگیری جدی تمامی مسوولان استان از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی تا مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط، سرانجام یک سرمایه گذار جدید برای اجرای این طرح جذب و قرارداد انتقال آب از سد طالقان منعقد شد.

استاندار قزوین گفت:انعقاد این قرارداد و اجرای آن موجب خوشحالی مردم استان خواهد شد چون علاوه بر رفع مشکلات تنش آبی و کم آبی در استان و تامین آب شرب سالم و باکیفیت برای مناطق مختلف قزوین، نقش موثری در پیشگیری از بلایای ناشی از فرونشت منابع آب زیرزمینی دارد.

کام تشنه قزوین در انتظار آب طالقان

جمالی پور افزود:با توجه به اینکه شهر آبیک با چالش جدی در زمینه آب شرب مواجه است، امیدواریم طی ماه های آینده، آب شرب گوارا به این شهر برسد.

وی با اشاره به هزینه های اجرای طرح آبرسانی تا آبیک، اضافه کرد: با توجه به تورم موجود و افزایش قیمت تجهیزات مورد نیاز با افزایش رقم اجرای طرح از ۶۰ میلیارد تومان به ۲۷۰ میلیارد تومان مواجه هستیم که تلاش می کنیم این رقم از منابع دولتی تامین شود.

استاندار قزوین اضافه کرد: این طرح طی این سالها با اقدامات صورت گرفته به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی رسیده است و تا کسب نتیجه نهایی که رسیدن آب به شهر آبیک و کسب رضایت مردم است، فاصله زیادی نداریم.

جمالی پور افزود: قرار بود فاز اول این طرح یعنی آبرسانی از سد طالقان به آبیک در شهریورماه امسال به بهره برداری برسد ولی به دلیل مشکلات مالی و تغییر دولت به تعویق افتاد که جا دارد از مردم استان به ویژه شهرستان آبیک عذرخواهی کنیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم دولت جدید با رویکرد انقلاب و جهادی خود برای تحقق این مطالبه مردمی اقدام کند و تمامی ظرفیت ها را در اجرای پروژه آبرسانی از سد طالقان به استان قزوین با توجه به سرمایه گذار جدید جذب شده به کار بگیرد.

یکی از بانک های خصوصی، متولی اجرای این طرح شده است

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال آب گوارای سد طالقان یکی از مطالبات به حق مردم استان قزوین است و برای تحقق این مطالبه به دنبال جذب سرمایه گذار بخش خصوصی بودیم.

لطف الله سیاهکلی مرادی افزود: خوشبختانه با پیگیری صورت گرفته یکی از بانک های خصوصی برای اجرای طرح آبرسانی از سد طالقان به روستاها و شهرهای کم آب استان جذب شد چون تامین ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار از عهده دولت بر نمی آمد.

کام تشنه قزوین در انتظار آب طالقان

وی اضافه کرد: سهمیه استان قزوین از سد طالقان سالانه ۶۰ میلیون متر مکعب است که در صورت رسیدن به شهرها و روستاهای استان تنش آبی آنها را رفع خواهد کرد.

این نماینده ادامه داد: متاسفانه برداشت های بی رویه از منابع آبی استان که ناشی از مدیریت نادرست در گذشته بوده است موجب آسیب های بسیار زیادی به دشت قزوین شده است و باید پرسید چرا پیشتر از اینها برای انتقال آب سد طالقان به قزوین اقدام نشده است؟

رسیدن آب طالقان به آبیک ۴۵ روز بیشتر کار ندارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: پروژه انتقال آب از سد طالقان به شهر آبیک ۸۰ درصد پیشرفت دارد و برای اتمام این طرح ۴۵ روز بیشتر کار نداریم ولی باید اعتبارات آن تخصیص پیدا کند.

یدالله ملکی با اشاره به منابع تخصیص یافته به این طرح و میزان اعتبارات مورد نیاز دیگر، افزود:تا به امروز ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای انجام طرح دریافت کرده ایم و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز داریم و پیش بینی ما این است که هزینه طرح تا ۳۰۰ میلیارد تومان هم افزایش یابد.

ملکی در خصوص اجرای طرح آبرسانی از سد طالقان به دیگر نقاط استان قزوین، گفت:این طرح هنوز آغاز نشده است ولی قرارداد آن را جدیدا با بخش خصوصی منعقد کرده ایم.

کام تشنه قزوین در انتظار آب طالقان

وی اضافه کرد: این طرح که طبق پیش بینی ها سه ساله تمام می شود حدود ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

این مسوول گفت: طرح انتقال آب از سد طالقان به استان قزوین در سال ۹۶ و در اواخر دولت یازدهم کلنگ زنی شد و قرار بود خیلی زودتر از اینها به بهره برداری برسد ولی مشکلات تحریمی و کمبود منابع اعتباری مانع اجرای آن شد.

وی اضافه کرد:اجرای طرح انتقال آب به شهر آبیک در اولویت این پروژه قرار دارد و اگر اعتبارات این پروژه ملی هرچه سریعتر تامین و پرداخت شود ۴۵ روزه آن را تمام می کنیم.

اگرچه کشور با مشکل کمبود اعتبارات و منابع مالی مواجه بوده، ولی انتقال آب سد طالقان به استان قزوین برای ۱۹۴ روستا و ۱۵ شهر استان قزوین بسیار ضروری و حیاتی است و باید هرچه سریعتر آن را اجرایی کرد.

خوشبختانه با برنامه ریزی و رایزنی صورت گرفته، قرارداد این طرح با بخش خصوصی برای تامین منابع مالی صورت گرفته که موجب خوشحالی مردم شده است و امیدواریم هرچه زودتر شاهد تکمیل این طرح در دولت سیزدهم باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس