موسیقی نواحی چشمه زلال فرهنگ ایرانی


موسیقی نواحی چشمه زلال فرهنگ ایرانی

کرمان - ایرنا - برگزاری جشنواره موسیقی نواحی، به‌عنوان یکی از سه جشنواره مهم موسیقی کشور فرصت بی‌نظیری برای نشان دادن اطلس موسیقی، توانمندی‌ها، گردشگری موسیقی و هویت فرهنگی هنری سرزمین فرهنگی کرمان و ایران است.

در خشکسالی چندین ساله موسیقی جدی در ایران، تنها چند چشمه زلال باقی مانده که اصلی‌ترین آن موسیقی نواحی ایران و هنرمندان انگشت‌شمار آن است که به مرور از تعداد آنان هم کاسته می شود.

جشنواره ها تنها زمانی می توانند به رشد و تعالی کمک کنند که مداوم و با رویکردهای حفظ هویت برگزار شوند. خوشبختانه جشنواره موسیقی نواحی در کرمان با دیدگاههای مناسب و پیشرو این حوزه تدوین شده است. البته لازم است دبیرخانه دائمی آن در کرمان پس از اینهمه سال تثبیت شود تا بتواند رسالت خود را که همان نظام مندی موسیقی نواحی است به انجام برساند.

من جشنواره بدون دبیرخانه ثابت را جشنواره اجاره‌ای می‌نامم. تا زمانی که جشنواره موسیقی نواحی خانه خود را در اختیار نگیرد همچنان در برزخ ایرانی خود بلاتکلیف می ماند. با این همه شور و شوق و تلاش هایی که برای جشنواره موسیقی نواحی می بینیم، انصاف نیست همچنان نگران بودن یا نبودن آن در کرمان باشیم.

ضمن اینکه در بخش های موسیقی اتنیک (قومیت) و فُلکلُریک می توان بخش های آکاپلای محلی (شکلی از موسیقی آوازی) را نیز به این جشنواره افزود و تجربیات بین المللی در این حوزه را اضافه کرد تا با فستیوال های بین المللی این حوزه هم تعامل داشته باشیم.

همانطور که در گذشته گروه آوازی مهروطن در مسابقات کره جنوبی به اجرای برنامه پرداخت و آثار با لهجه کرمانی و نغمه های آن در کشور انگلستان، آمریکا، ایتالیا و چند کشور دیگر اجرا شد و نغمه های بومی محلی نواحی کرمان و ایران برای آن مخاطبان به شیوه آکاپلا بسیار جذاب بود.

موضوع جذاب این دوره جشنواره، زیبایی آن را دو چندان کرده است، وحدت در کثرت موسیقی اقوام ایرانی در واقع یک الگوی ایرانی برای زندگی ایرانی است که این الگوبرداری می تواند از همین موضوع صورت پذیرد و به وحدمت ملی و هنری ایران یاری رساند.

پایان نامه دکترای اینجانب دقیقا در مورد گردشگری موسیقی و طراحی مدل کسب و کار گردشگری در سرزمین فرهنگی کرمان و ایران است و در همین زمینه آموزش ویدیویی کامل و کتاب آن نیز تدوین شده است و می تواند در خصوص ایجاد صنعت گردشگری موسیقی و خصوصا موسیقی نواحی و آوازی در بستر فرهنگ و معماری کرمان و ایران کارساز باشد. ضمن اینکه این مدل گردشگری موسیقی در ۱۵ سال اخیر بررسی و راستی‌آزمایی شده و در مراحل نهایی اجرای توسعه یافته خود است.
گردشگری موسیقی در ایران می تواند با برگزاری جشنواره موسیقی نواحی و توسعه محتوایی آن مخاطبان جدیدی به این ژانر اضافه کند و برای هنرمندان این حوزه درآمدزایی داشته باشد که این جای بحث دیگری است.

موسیقی نواحی چشمه زلال فرهنگ ایرانی مسعود نکویی

و در پایان این یادداشت پرسش کلیدی ما این است: جشنواره موسیقی نواحی ایران در مدل های گردشگری موسیقی جهانی چه جایگاهی دارد؟ پاسخ این پرسش را به یادداشتی دیگر موکول می کنیم تا به طور دقیق، علمی و با مستندات لازم، آن را بررسی کنیم.
با آرزوی روزهایی سرشار از نغمه های اصیل از تمامی اقوام ایرانی به استقبال جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران در کرمان می رویم.

*استاد دانشگاه، موسیقیدان و سرپرست گروه آوازی مهروطن

به گزارش ایرنا چهاردهمین دوره موسیقی نواحی ازشامگاه پنجشنبه ۲۹ مهرماه در باغ-موزه وزیری شهر کرمان شروع شده و تا دوم آبان ماه ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا