در چه مواردی سهم ارث دختر و پسر با هم برابر است؟


در چه مواردی سهم ارث دختر و پسر با هم برابر است؟

عصر اعتبار- طبق قواعد کلی سهم دختران از ارث نصف سهم پسران است اما در قانون استثنایی نیز وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاذان، محمد مومن زاده وکیل پایه یک دادگستری اظهار کرد: اگر طبقه اول ارث یعنی پدر، مادر، فرزند و یا از باب سبب همسر وجود نداشته باشد، طبقه دوم ( اجداد و خواهر و برادر و فرزندان آن ها) ارث می برند. اگر اعضای طبقه دوم هر کدام به تنهایی حضور داشته باشند یعنی مثلا حالتی که میت فقط یک خواهر داشته باشد تمام ارث به او می رسد ‌و اگر متعدد باشند، ترکه بین آن ها تقسیم می شود. در مواد 918 تا 922 قانون مدنی موارد مربوط به تقسیم ارث میان خواهران و برادران مطرح شده است.

مومن زاده گفت: البته خود وضعیت خواهران و برادران ممکن است حالات مختلفی ایجاد کند. خواهران و برادران را در یک تقسیم بندی می توانیم در 3 گروه قرار دهیم. خواهر و برادرانی که از طرف پدر و مادر یکی هستند( خواهر و برادران ابوینی)، خواهر و برادرانی که از طرف مادر یکی بوده(خواهر و برادران امی) و خواهر و برادرانی که از جهت پدر یکی هستند (خواهر و برادران ابی ).

این وکیل دادگستری ادامه داد: هر گروه این خواهران و برادران طبق قوانین به صور خاصی ارث می برند. من سعی می کنم ساده ترین حالت را برای شما بیان کنم. با وجود برادر و خواهر ابوینی برادران و خواهران ابی از میت هیچ ارثی نمی برند. اما برادران و خواهران امی در هر حالتی از میت ارث خواهند برد.

مومن زاده بیان کرد: نکته قابل توجه این جاست که در صورت وجود برادران و خواهران امی بر خلاف قاعده کلی، سهم دختران نصف سهم پسران نیست‌ و ارث به تساوی میان برادران و خواهران امی تقسیم می شود‌.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: همانطور که اشاره شد ارث تنها میان برادران و خواهران امی به طور یکسان تقسیم می شود و اما در گروه دیگر خواهر و برادران سهم دختران نصف سهم پسران خواهد بود. حالتی که ارث میان خواهران یا برادران دو گروه دیگر به طور مساوی تقسیم می شود مربوط به زمانی است که میت فقط چندین خواهر ابی، یا چندین خواهر ابوینی، یا چندین برادر ابی و یا چندین برادر ابوینی داشته باشد.

وی گفت: اگر میت چندین برادر و خواهر ابوینی یا ابی همراه با یک برادر یا خواهر امی داشته باشد، برادر یا خواهر امی یک ششم ارث را برداشته و باقی ارث میان دیگر خواهر و برادران تقسیم می شود. اگر تعداد برادران یا خواهران امی بیش از یک نفر باشد در این حالت یک سوم ارث به تساوی بین این گروه از خواهران و برادران تقسیم می شود و یک سوم دیگر به خواهران و برادران ابوینی یا ابی تعلق می گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس