قصه‌گویی از مؤثرترین روش‌های تربیتی است


قصه‌گویی از مؤثرترین روش‌های تربیتی است

داور بخش «ملی» مرحله منطقه‌ای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را متولی و داعیه‌دار هنر قصه‌گویی در کشور می‌داند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمد سیمزاری با بیان اینکه قصه‌گویی از مهمترین فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراکز است، اظهار کرد: استفاده از قصه و قصه‌گویی برای تربیت امری مهم است. در قصه‌گویی ابتدا پیامی را منتقل می‌کنیم و از طرفی می‌خواهیم به بچه‌ها هنر خوب گوش کردن را بیاموزیم؛ بنابراین برگزاری این جشنواره یک ضرورت است.

وی افزود: جشنواره قصه‌گویی این امکان را فراهم می‌کند تا مربیان هر ساله در یک جشن دور هم جمع شده و تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند. این ارتباط کمک می‌کند بیشتر یاد بگیرند و در ادامه برای انتخاب قصه مناسب و استفاده بهتر از قصه‌گویی در امر تربیت بهره ببرند.

نویسنده کتاب «قصه و قصه‌گویی در کتابخانه» درباره توجه به موضوع قصه و قصه‌گویی در طول سال گفت: اگر بخواهیم تنها سالی یکبار خودمان را برای جشنواره آماده کنیم تأثیر چندانی ندارد. درحال حاضر بیش از هزار مرکز کانون در سراسر کشور، از قصه‌گویی به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های تربیتی استفاده می‌کنند و در همین راستا سالی یک‌بار تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند. در این جشنواره اول یا دوم شدن خیلی مهم نیست، بلکه هدف اصلی کنار یکدیگر بودن و آموختن از یکدیگر است.

سیمزاری با توجه به تجربه حضور در دوره‌های مختلف جشنوار بین‌الملی قصه‌گویی عنوان کرد: در این بیست‌وسه دوره از برگزاری جشنواره قصه‌گویی، خوشبختانه مربیان و اعضا پیشرفت خوبی داشته‌اند و به نقطه‌ خوبی رسیده‌اند اما هنوز هم با آنچه ایده‌آل ماست فاصله داریم.

این نویسنده با تأکید بر ترویج قصه‌گویی بیان کرد: کانون پرورش فکری متولی و داعیه‌دار این هنر در کشور است و سازمان‌های دیگر مانند کتابخانه‌ها، شهرداری، آموزش و پرورش و سایر نهادها نیز کم‌کم به سمت هنر قصه‌گویی روی آورده‌اند. همچنین در خانواده‌ها پدر مادرها، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها قصه‌گویی می‌کنند و به مرور این سنت دیرینه در حال احیا شدن است.

وی ادامه داد: در این مسیر تفاوت‌هایی متناسب با هر دوره وجود داشته و ما یک گذر از سنت به مدرنیته داشته‌ایم. شاید قصه‌هایی که ما صدها سال در کنار کرسی‌ها و از زبان پدربزرگ و مادربزرگ‌ها برای خوابیدن می‌شنیدیم الان آن قصه‌ها برای بیدار شدن باشد. در حقیقت ما باید از این واسطه برای تربیت کودکان استفاده کنیم و کانون در این راه موفق بوده است.

داور بخش «ملی» مرحله منطقه‌ای بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره بحث داوری علمی‌تر شده ادامه داد: دوستان ما در دبیرخانه مرکزی روی فرم‌های سنجش‌های داوری کار کرده‌اند که می‌شود گفت داوری را علمی‌تر کرده‌ و این اتفاق خوبی است. البته باز هم جا دارد این سنجش‌ها را با دقت بیشتری انجام دهیم. این اتفاق کمک می‌کند داوری‌ها از حالت سلیقه‌ای خارج و آثار براساس معیارهای علمی کانون و قصه‌گویی بررسی شود.

قصه‌گویی از مؤثرترین روش‌های تربیتی است

وی در مورد کیفیت آثار این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته اظهار کرد: امسال تجربه حضور در فضای مجازی را در برگزاری جشنواره داریم. با توجه به ارتباط چهره به چهره‌ای که قصه‌گو با مخاطب دارد و داور هم جزو مخاطبان است، بنابراین در فضای مجازی قضاوت کردن در این مورد سخت می‌شود و در این زمینه خیلی انتظار من برآورده نشد چون بیش از این انتظار داشتم. نمی‌خواهم بگویم سطح قصه‌ها و قصه‌گویی پایین است اما خیلی مطلوب نیست.

سیمزاری برای بهتر برگزار شدن جشنواره گفت: لازم است استان‌ها اهمیت بیشتری به قصه‌گویی بدهند و بیشتر با بچه‌ها کار کنند. بعضی مواقع می‌بینیم تعدادی از مربیان باتوجه به فراخوانی که برای قصه‌گویی در استان داده شده است، چند هفته مانده به جشنواره، قصه‌ای را آماده و در جشنواره شرکت می‌کنند. در صورتی‌که داورها معمولا این موضوع را متوجه می‌شوند.

این نویسنده ادامه داد: مربیان باید برای شرکت در جشنواره در کنار اعضا با یک قصه زندگی کنند و وقتی پخته شد آن را به جشنواره ارائه دهند. از طرف دیگر به نظر من دبیرخانه و دوستانمان در مراکز باید سعی کنند به شکلی در قضیه داوری و الگودهی حساس باشند، که هر سال مربیان به یک شیوه از قصه‌گویی فکر نکنند و الگوی درستی برای خود داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته کمی سلیقه‌ها در این امر دخالت داشته و سبب شده داوری‌ها از روند خود خارج شود. مثلاً بعضی از مربیان تصور می‌کنند که باید خیلی از زبان بدن در قصه‌گویی استفاده کرد و بعضی دیگر تصور می‌کنند که اگر زیاد از زبان بدن استفاده کنند نمره کم میگیرند. بهتر است یک استانداردی ارائه شود تا قصه‌گوها بدانند معیار یک قصه‌گویی درست و ایده‌ال چیست.

محمد سیمزاری درپایان ضمن تشکر از مسئولین برگزاری جشنواره گفت: امیدوارم هنر قصه‌گویی در میان همه مردم و خانواده‌ها رایج شود و این سنت دیرینه به نحوی احیا شود که خوبی‌های سنت‌های گذشته را داشته باشد و در کنارش از عناصر مدرنیته هم غافل نشود.

مرحله‌ منطقه‌ای بیست‌وسومین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دبیری محمد گودرزی‌دهریزی در حال برگزاری است و مرحله پایانی آن نیز همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.


به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمد سیمزاری با بیان اینکه قصه‌گویی از مهمترین فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراکز است، اظهار کرد: استفاده از قصه و قصه‌گویی برای تربیت امری مهم است. در قصه‌گویی ابتدا پیامی را منتقل می‌کنیم و از طرفی می‌خواهیم به بچه‌ها هنر خوب گوش کردن را بیاموزیم؛ بنابراین برگزاری این جشنواره یک ضرورت است.

وی افزود: جشنواره قصه‌گویی این امکان را فراهم می‌کند تا مربیان هر ساله در یک جشن دور هم جمع شده و تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند. این ارتباط کمک می‌کند بیشتر یاد بگیرند و در ادامه برای انتخاب قصه مناسب و استفاده بهتر از قصه‌گویی در امر تربیت بهره ببرند.

نویسنده کتاب «قصه و قصه‌گویی در کتابخانه» درباره توجه به موضوع قصه و قصه‌گویی در طول سال گفت: اگر بخواهیم تنها سالی یکبار خودمان را برای جشنواره آماده کنیم تأثیر چندانی ندارد. درحال حاضر بیش از هزار مرکز کانون در سراسر کشور، از قصه‌گویی به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های تربیتی استفاده می‌کنند و در همین راستا سالی یک‌بار تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند. در این جشنواره اول یا دوم شدن خیلی مهم نیست، بلکه هدف اصلی کنار یکدیگر بودن و آموختن از یکدیگر است.

سیمزاری با توجه به تجربه حضور در دوره‌های مختلف جشنوار بین‌الملی قصه‌گویی عنوان کرد: در این بیست‌وسه دوره از برگزاری جشنواره قصه‌گویی، خوشبختانه مربیان و اعضا پیشرفت خوبی داشته‌اند و به نقطه‌ خوبی رسیده‌اند اما هنوز هم با آنچه ایده‌آل ماست فاصله داریم.

این نویسنده با تأکید بر ترویج قصه‌گویی بیان کرد: کانون پرورش فکری متولی و داعیه‌دار این هنر در کشور است و سازمان‌های دیگر مانند کتابخانه‌ها، شهرداری، آموزش و پرورش و سایر نهادها نیز کم‌کم به سمت هنر قصه‌گویی روی آورده‌اند. همچنین در خانواده‌ها پدر مادرها، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها قصه‌گویی می‌کنند و به مرور این سنت دیرینه در حال احیا شدن است.

وی ادامه داد: در این مسیر تفاوت‌هایی متناسب با هر دوره وجود داشته و ما یک گذر از سنت به مدرنیته داشته‌ایم. شاید قصه‌هایی که ما صدها سال در کنار کرسی‌ها و از زبان پدربزرگ و مادربزرگ‌ها برای خوابیدن می‌شنیدیم الان آن قصه‌ها برای بیدار شدن باشد. در حقیقت ما باید از این واسطه برای تربیت کودکان استفاده کنیم و کانون در این راه موفق بوده است.

داور بخش «ملی» مرحله منطقه‌ای بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره بحث داوری علمی‌تر شده ادامه داد: دوستان ما در دبیرخانه مرکزی روی فرم‌های سنجش‌های داوری کار کرده‌اند که می‌شود گفت داوری را علمی‌تر کرده‌ و این اتفاق خوبی است. البته باز هم جا دارد این سنجش‌ها را با دقت بیشتری انجام دهیم. این اتفاق کمک می‌کند داوری‌ها از حالت سلیقه‌ای خارج و آثار براساس معیارهای علمی کانون و قصه‌گویی بررسی شود.

قصه‌گویی از مؤثرترین روش‌های تربیتی است

وی در مورد کیفیت آثار این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته اظهار کرد: امسال تجربه حضور در فضای مجازی را در برگزاری جشنواره داریم. با توجه به ارتباط چهره به چهره‌ای که قصه‌گو با مخاطب دارد و داور هم جزو مخاطبان است، بنابراین در فضای مجازی قضاوت کردن در این مورد سخت می‌شود و در این زمینه خیلی انتظار من برآورده نشد چون بیش از این انتظار داشتم. نمی‌خواهم بگویم سطح قصه‌ها و قصه‌گویی پایین است اما خیلی مطلوب نیست.

سیمزاری برای بهتر برگزار شدن جشنواره گفت: لازم است استان‌ها اهمیت بیشتری به قصه‌گویی بدهند و بیشتر با بچه‌ها کار کنند. بعضی مواقع می‌بینیم تعدادی از مربیان باتوجه به فراخوانی که برای قصه‌گویی در استان داده شده است، چند هفته مانده به جشنواره، قصه‌ای را آماده و در جشنواره شرکت می‌کنند. در صورتی‌که داورها معمولا این موضوع را متوجه می‌شوند.

این نویسنده ادامه داد: مربیان باید برای شرکت در جشنواره در کنار اعضا با یک قصه زندگی کنند و وقتی پخته شد آن را به جشنواره ارائه دهند. از طرف دیگر به نظر من دبیرخانه و دوستانمان در مراکز باید سعی کنند به شکلی در قضیه داوری و الگودهی حساس باشند، که هر سال مربیان به یک شیوه از قصه‌گویی فکر نکنند و الگوی درستی برای خود داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته کمی سلیقه‌ها در این امر دخالت داشته و سبب شده داوری‌ها از روند خود خارج شود. مثلاً بعضی از مربیان تصور می‌کنند که باید خیلی از زبان بدن در قصه‌گویی استفاده کرد و بعضی دیگر تصور می‌کنند که اگر زیاد از زبان بدن استفاده کنند نمره کم میگیرند. بهتر است یک استانداردی ارائه شود تا قصه‌گوها بدانند معیار یک قصه‌گویی درست و ایده‌ال چیست.

محمد سیمزاری درپایان ضمن تشکر از مسئولین برگزاری جشنواره گفت: امیدوارم هنر قصه‌گویی در میان همه مردم و خانواده‌ها رایج شود و این سنت دیرینه به نحوی احیا شود که خوبی‌های سنت‌های گذشته را داشته باشد و در کنارش از عناصر مدرنیته هم غافل نشود.

مرحله‌ منطقه‌ای بیست‌وسومین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دبیری محمد گودرزی‌دهریزی در حال برگزاری است و مرحله پایانی آن نیز همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس