نحوه صحیح رفتار با والدین بداخلاق و تندمزاج


رفتار با پدر و مادر بد اخلاق و تند مزاج راهکار  روش های خاصی دارد. چنانچه والدین شما بد خلق هستند باید نحوه صحیح رفتار با آنها را بدانید تا مشکلات شما زیاد نشوند. والدین بداخلاق باعث می شوند تا مستقل شدن از لحاظ عاطفی برای فرزند آنها سخت شود، به صورتی که فرزند نتواند […] نوشته نحوه صحیح رفتار با والدین بداخلاق و تندمزاج...

رفتار با پدر و مادر بد اخلاق و تند مزاج راهکار روش های خاصی دارد. چنانچه والدین شما بد خلق هستند باید نحوه صحیح رفتار با آنها را بدانید تا مشکلات شما زیاد نشوند.

والدین بداخلاق باعث می شوند تا مستقل شدن از لحاظ عاطفی برای فرزند آنها سخت شود، به صورتی که فرزند نتواند انتخاب های خود را داشته باشد، ولی افراد برای داشتن زندگی بهتر باید انتخاب کنند که چگونه و در چه شرایطی با والدین خود ارتباط داشته باشند و آن چیزی که برایشان خوب است را انتخاب کنند. در ادامه با نحوه رفتار با والدین بداخلاق آشنا می شویم.

نحوه صحیح رفتار با والدین بداخلاق

بیشتر افراد در موقع مراجعه به روانشناس از مشکلات ارتباطی خود با والدین خود شکایت داشته و به دلایل مختلف اظهار دارند که رابطه مناسبی با پدر و مادر خود ندارند. در حال حاضر رایج بودن سبک های فرزند پروری اشتباه در میان پدر و مادرها، داشتن مشکلات مختلف مانند رفتارهای پرخاشگرایانه و نبود مهارت های ارتباط کافی در والدین باعث می شوند تا فرزندان والدین خود را بد رفتار بدانند و نتوانند با والدین خود تعامل مثبتی داشته باشند. افراد زیادی وجود دارند که درگیر این مسئله می باشند و به همین دلیل به دنبال روش هایی رای حل این مشکل باید بود.

تشخیص این موضوع که آیا پدر و مادرها، والدین خوبی هستند یا پدر و مادر خوبی نیستند، بدون دیدن آنها و همچنین بررسی کامل سبک رفتاری که دارند عملی غیر اصولی و غیر حرفه ای است.

در بیشتر موارد، والدین به شکل ذاتی بد نیستند و مشکل در این است که طرفین مهارت های ارتباطی لازم برای تعامل با هم را ندارند و یاد نگرفته اند که چگونه می توانند خواسته ها و نیازهای هم را برآورده کنند. این موضوع باعث می شود تا مرتبا همدیگر را ناکام کنند و باعث سرخوردگی هم می شوند.

به همین دلیل به دست آوردن ارزیابی دقیق از وضعیت خود با والدین باید به یک مشاور و یا روانشناسان خانواده مراجعه کنید تا گزینه های مناسب در اختیار شما قرار گیرد. اگر در حال حاضر نمی توانید به مشاور مراجعه کنید در ادامه بعضی از راهکارهای خوب در مورد رفتار با والدین بداخلاق را توضیح می دهیم.

ایجاد تصویر واقعی از والدین در ذهن

فرزندان زیادی وجود دارند که گمان می کنند والدین باید افرادی کامل و بدون نقص باشند، در واقع تصویر کلی و عموم از والدین این است که همواره باید در دسترس قرار داشته باشند، همیشه نیازها و خواسته های فرزندان خود را در اولویت قرار داده و هیچوقت نباید به آنها آسیب برسانند.

وجود این نوع تصورات در فرزند باعث می شود که آنها در زمان برخورد با اشکالات رفتاری والدین خود سرخورده شوند و حس ناکامی زیادی را تجربه کنند. به همین دلیل برای اینکه کمتر در ارتباط با پدر و مادر خود تحت فشار قرار بگیرید و حس هایی ناخوشایند و بد را تجربه کنید، باید بتوانید نگاه جدیدی به والدین خود داشته باشید. فرزندان باید بدانند که والدین آنها مانند هر انسان دیگری ممکن است دارای مشکلات و نقایص باشند.

در حقیقت فقط پدر و مادر شما نیستند که باعث ناراحتی شم می شوند، بلکه حتی بهترین و مهربان ترین والدین هم در وارد زیادی بدون اینکه نیت بدی داشته باشند ممکن است به فرزند خود صدمه بزنند، مثلا والدین بسیاری وجود دارند که به دلیل علاقه زیادی که به فرزندان خود دارند مدام برای آنها نگران هستند و همین موضوع باعث می شود تا از فرزند خود یک موجود وابسته بسازند و یا اعتماد به نفس آنها را کم کنند. برای دانستن رفتار خوب با والدین بد اخلاق باید تصویر درستی از آنها را در ذهن داشته باشید.

پذیرش واقعی والدین

دیگر موردی که باعث می شود تا فرزند مدام در ارتباط با والدین خود حس سرخوردگی و ناکامی داشته باشند تلاش بیش از حد آنها برای تغییر والدین است.. این عمل در بیشتر موارد با شکست رو به رو خواهد شد و و باعث می شود تا پدر و مادرها در جبهه ای مخالف و در مقابل فرزندان قرار گیرند.

پذیرش اشخاص با تمام خصوصیات خوب و بدی که دارند سبب می شود تا فرد به نوعی آرامش درونی دست یافته و به شکل خودکار انتظارات خود را کاهش دهد. همانطور که می دانیم احساسات فرد تا حد بسیار بالایی در گرو نحوه اندیشیدن او است، اگر فرد بتواند انتظارات خود را تغییر دهد و یاد بگیرد که والدین خود را با تمام صفات خوب و بد قبول نماید. با به کار گیری این راهکار خواهید دید که کیفیت شما در رفتار با والدین بد اخلاق تا حد زیادی بهتر خواهد شد.

نحوه صحیح رفتار با والدین بداخلاق و تندمزاج

گرفتار نشدن در تله احساس گناه

بعضی از پدر و مادرها که با نام والدین سمی شناخته می گردند زمانی که نمی توانند فرزندان خود را به کارهایی که می خواهند وادار نمایند از روش تله احساس گناه استفاده می نمایند. به عنوان نمونه امکان دارد وقتی که خواسته های غیر معقول والدین خود را انجام نمی دهید، آن ها با بیان کلمات و جملات مختلفی مثل گفتن قلبم را شکستی و … تلاش می کنند تا شما را تحت تاثیر خود قرار دهند.

حال اگر فرزندان واقعا می دانند که خواسته های پدر و مادرشان نامعقول بوده و یک انتظار نابجا تلقی می شود باید تلاش کنند تا در این تله گرفتار نشوند. برای این منظور باید به شکلی روشن و واضح به به والدین خود بگویند که آن ها را دوست دارند ولی این دوست داشتن سبب نمی شود تا آن ها دست به کارهایی نادرست و یا غیر معقول بزنند و تمام توقعات آن ها را بر آورده نمایند.

رعایت کردن حد و مرزها

یکی از موارد مهم که توسط خانواده های بسیاری نادیده گرفته می شوند و به خاطر آن خانواده دچار آسیب هایی نیز می شود، داشتن روابط بدون حد و مرز می باشد. این موضوع به ویژه وقتی که ازدواج نموده اید و خانواده ای مستقل را تشکیل داده اید بسیار پر اهمیت می شود. از این رو باید تلاش شود تا فرد به خود فضا دهد و دائما به والدین خود وابسته نباشد.

درگیر نمودن والدین در جزئیات زندگی در دوره بزرگسالی نه تنها به زندگی افراد کمک نمی نماید بلکه ارتباطات و رشد فردی افراد را نیز دستخوش مشکلات جدی می نماید، از این رو افراد باید تلاش نمایند تا از لحاظ مالی، روانی، فکری و هیجانی به استقلال کافی دست یابند و در تمام ابعاد حد و مرز مشخصی با والدین خود ایجاد نمایند.

آشنایی با روش های آرامش بخشی

تجربه تنش در خانواده و تعارض و رفتار با والدین بداخلاق یکی از موقعیت های بسیار ناخوشایند و اضطراب آور در زندگی هر فردی می باشد. امکان دارد فرد در جریان بگو مگو های خود با والدینش خشم زیادی را تجربه نماید و استرس بالایی را تحمل نماید، در این شرایط آشنایی با تکنیک های آرامش بخشی به فرد کمک می نماید تا بتواند در واکنش به والدین خود آرام تر مانده و کمتر اقدامات ناگهانی و نامعقول انجام دهد. یادگیری تکنیک ها و روش تنفسی و ذهن آگاهی از روش هایی می باشند که در این مورد می تواند به افراد کمک نمایند.

فاصله گرفتن موقت از والدین

همانطور که می دانیم والدین به سادگی از زندگی هیچ فرزندی حذف نمی شوند و این موضوع کاملا ثابت شده است، ولی برخی مواقع، مواردی پیش می آید که هیچ راهی باقی نمی ماند مگر اینکه در برابر اذیت و آزار والدین بد اخلاق و خلاصی از رفتار آن ها از والدین خود فاصله بگیرید.

اگر در زمان بروز مشکلات از سوی والدین خود هیچ راهی برای رها شدن از معضلات ایجاد شده بین والدین و خودتان نداشتید به مدت زمان محدودی از آن ها فاصله گرفته و فرصت دهید تا آن ها به اشتباهات خود پی برده و آن ها را برطرف نمایند. به یاد داشته باشید که والدین شما ذاتا افراد بد اخلاقی نیستند و نمی خواهند به شما آسیب برسانند ولی در برخی موارد شرایط و عدم آگاهی می تواند سبب شود تا رفتارهای نسنجیده ای را از خود نشان دهند، به منظور بهبود رفتار با والدین بد اخلاق، بکار گیری این روش می تواند کمک زیادی نماید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا