پژوهشگران بوشهری با «بنه» دوغ ضد دیابت ساختند


پژوهشگران بوشهری با «بنه» دوغ ضد دیابت ساختند

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نوعی دوغ حاوی صمغ پسته کوهی یا بنه برای بیماران مبتلا به دیابت تهیه کردند و مشخص شد که این نوشیدنی می‌تواند در بهبود شاخص‌های قند و چربی این بیماران موثر باشد.

هدف مطالعه افزودن صمغ پسته کوهی به دوغ و تاثیر آن بر چربی و قند خون

علیرضا رهبر متخصص تغذیه و استاد راهنمای پژوهش حاضر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ای پژوهش، پایان نامه‌ای مربوط به خانم الهام زارع دانشجوی رشته پزشکی است، و مساله از اینجا شروع شد که شیوع دیابت در جهان به سرعت در حال افزایش است. و همانطور که می دانیم دیابت ملیتوس باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های قلبی عروقی، کلیوی، چشمی می‌شود و هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم زیادی بر دوش سیستم‌های بهداشتی درمانی تحمیل می‌کند.

وی افزود: یکی از عوارض بیماری دیابت، افزایش اختلال در چربی خون است که منجر به افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی می‌شود. یکی از راه های کنترل سطح قند خون و چربی خون استفاده از فیبرهای غذایی است. هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر افزودن فاز محلول صمغ پسته کوهی به میزان یک درصد به دوغ و بررسی تاثیر آن برمیزان چربی و قند خون در افراد دیابتیک نوع دو بود.

روش کار این پژوهش

رهبر اظهار کرد: روش کار به این صورت است که در طول مدت ۳ ماه بر روی ۳۰۰نفر فرد مبتلا به قند و چربی خون انجام شده است، که این‌ها به دو گروه ۱۵۰ نفره تقسیم شدند، یکی گروه مداخله و یکی گروه کنترل که در گروه مداخله روزانه ۲۵۰ میلی لیتر دوغ غنی شده با فاز محلول صمغ پسته کوهی که در منطقه‌ای بنام "بنه" یا "بنوک" معروف است داده شده و به گروه شاهد دوغ ساده ارائه شده است.

پژوهشگران بوشهری با «بنه» دوغ ضد دیابت ساختند

یافته‌های پژوهش

وی خاطر نشان کرد: نتایج یافته‌های این مطالعه نشان داد که فاز محلول پسته کوهی موجب کاهش آماری معنی دار در میزان تری گلیسیرید کلسترول تام، LDL کلسترول، قند ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله، در گروه مداخله نسبت به گروه مطالعه شده است.

همچنین در گروه مصرف کننده فاز محلول پسته کوهی میزان کاهش عوارض گفته شده نسبت به شروع مطالعه، معنی دار بوده است، ولی میزان HDL کلسترول، وزن، دور کمر و بی ام آی در هر دو گروه تغییری معنی داری نداشته است. همچنین نشان داده شده است که مقادیر متفاوتی از ترکیبات ری اکتیو شیمیایی که شامل ترکیبات پلی فنلی است در این صمغ‌ها دیده شده است.

پژوهش از لحاظ بالینی جای کار دارد

رهبر گفت: نتایج همچنین نشان داده که غنی سازی نوشیدنی‌هایی مانند دوغ بی‌نمک با محلول رزین یا صمغ بنه (پسته کوهی) باعث کاهش میزان کلسترول، گلوکز، LDL کلسترول در افراد دیابتی نوع ۲ می‌شود و لیکن بایستی متذکر شد که در این مطالعه تعداد افراد شرکت کننده به نسبت کوچک است و همچنین میزان کاهش قند و چربی ها اگرچه به لحاظ آماری معنی دار است ولی به لحاظ بالینی ارزش خیلی زیادی نداشته است، ولی ممکن است در ادامه کار با افزایش میزان غلظت این صمغ در نوشیدنی‌ها و همچنین با افزایش تعداد افراد شرکت کننده نتایج بهتری به‌دست بیاید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟