ثبت 250 پرونده تخلف زیست‌محیطی در چهارمحال و بختیاری


ثبت 250 پرونده تخلف زیست‌محیطی در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در خصوص نحوه مواجه با متخلفان زیست‌محیطی، گفت: قوانین محکمی در این خصوص وجود دارد، ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان، به‌صورت شبانه‌روز در مناطق مختلف استان نظارت دارند، به‌طوری که طی شش ماه نخست سال حدود 250 پرونده تخلف در زمینه‌های مختلف مانند آلورگی محیط زیست، تخریب، شکار و صید غیر مجاز ثبت شده است.

شهرام احمدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری با کاهش ۴۰ درصدی بارش در مقایسه با میانگین روبرو شده است، اظهار کرد: خشکسالی تاثیر زیادی در محیط زیست طبیعی و انسانی دارد.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری افزود: کاهش بارش، کاهش رطوبت خاک و نمناکی زمین، ایجاد گرد و غبار، کم شدن میزان علوفه در مراتع و افزایش احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع، بیماری‌های حیات وحش و تحت تاثیر قرار دادن سیما و منظر محیط زیست ... را به دنبال دارد.

وی یادآور شد: زمانیکه منابع آبی محدود شود، بر عملکرد واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی اثرگذار خواهد بود، به‌عنوان مثال غلظت آلاینده‌ها افزایش پیدا خواهد کرد، مثلا یکی از راهکارها برای جلوگیری از آلودگی هوا، نصب آب‌فشان‌ها است که این عامل از ایجاد و انتشار گرووغبار جلوگیری می‌کند.

احمدی خاطرنشان کرد: وقتی طبیعت دچار خشکی شود، فرسایش خاک تشدید شده و ادامه این روند، در صورتیکه با تامین حق‌آبه‌های زیست محیطی همراه نباشد، می‌تواند آسیب‌های جدی به تنوع زیستی وارد شود و در نهایت تشدید بیابان‌زایی را در پی داشته باشد.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در خصوص نحوه مواجه با متخلفان زیست‌محیطی، گفت: قوانین محکمی در این مورد وجود دارد، ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان، به‌صورت شبانه‌روز در مناطق مختلف استان نظارت دارند، محیط‌بانی‌های ثابت و گروه‌های مربوطه درباره این مسئله در استان فعالیت می‌کنند، همچنین در برخی از نقاط مانند تالاب‌ها، از امکانات نوین برای ارتقای حفاظت فیزیکی از مناطق استفاده می‌شود.

وی افزود: اگر شخص اقدام به شکار غیرمجاز یا صید غیرمجاز کند، سریعا توسط محیط‌بانان صورت جلسه‌ای تنظیم و ادوات شکار و صید نیز به مراجع ذی‌صلاح قضایی ارجاع داده می‌شود و مجازات‌های مربوطه برای متعرضان به عرصه‌های محیط زیست صادر می‌شود، خوشبختانه مقامات قضایی و نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری، در اجرای حفاظت از محیط زیست نهایت همکاری را دارند، به‌طوری که طی شش ماه نخست سال حدود ۲۵۰ پرونده تخلف در زمینه‌های مختلف مانند آلورگی محیط زیست، تخریب، شکار و صید غیر مجاز ثبت شده است.

احمدی خاطرنشان کرد: با ساخت بتن‌های آب شرب، ساخت آب شرب‌های سیار فلزی و سیمانی، لایروبی برخی از قنوات در مناطق تحت مدیریت، بازسازی چشمه‌ها و انتقال آب در نقاط مشکل‌دار و استفاده از تانکر سیار برای آب‌رسانی به زیستگاه‌ها، سعی شده کمترین خسارت در مناطق تحت مدیریت مناطق حفاظت محیط زیست وارد شود.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در مناطق حفاظت‌شده طبیعت خود را به تعادل می‌رساند، آمارگیری‌های تابستانه در استان نشان می‌دهد که با وجود استرس‌های ناشی از کم‌آبی، حتی رشد حیات وحش در استان صورت گرفته است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان