روند آموزش آمار در دانشگاه‌ها براساس نظریه‌های نوین و باورهای تازه باشد


روند آموزش آمار در دانشگاه‌ها براساس نظریه‌های نوین و باورهای تازه باشد

پیشکسوت آمار و رئیس اسبق دانشگاه بیرجند به مهارت‌های قرن 21 و باورهای تازه آمار و نظریه‌های نوین آماری اشاره کرد و گفت: حرکت ما و حرکت آموزش و دانش آموزان و دانشجویان کشور باید براین اساس باشد.

دکتر غلامرضا محتشمی برزادران، در سمینار مجازی آمار در دانشگاه بیرجند گفت: علاقه خاصی به شهر خود بیرجند دارم و خوشحالم که بخش زیادی از عمرم را در بیرجند گذراندم و دوران خدمت خود چیزی جز وظایف محوله انجام نداده‌ام.

به گزارش ایسنا، وی با مرور گذشته و چگونگی زمینه شکوفایی استعداد خود گفت: فرزند روستایی بنام برزادران هستم و در دامن پدر و مادری با تمام ویژگی‌های انسانیت و معنویت رشد یافتم، در تمام سفرها با دعای پدر در گوش و با دعا و بدرقه گریه مادر رفته‌ام و تمامی این مسائل در کنار هم ویژگی‌های شخصیت من را ایجاد کرد.

محتشمی با نام بردن از معلمان و مدیران دوره دبستان و سیکل اول و دوم یاد استادان دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و همکلاسی‌ها و هم خوابگاهی‌های خود را گرامی ‌داشت و در نهایت از همسر و فرزندانش به عنوان حامیان همیشه همراه یاد کرد و گفت: مجموعه فعالیت اینها شکل دهنده بنده برای انجام وظایفم بوده‌اند.

رئیس اسبق دانشگاه بیرجند به چگونگی ورود به دانشگاه بیرجند در دوره ریاست زنده یاد دکتر جمشید درویش و فعالیت در گروه ریاضی و بهره‌گیری از راهنمایی‌های استاد ارجمند پرویز حسن‌پور و همفکری با دیگر دوستان و همکاران پرداخت و افزود: از تمام مردم بیرجند که جبر زمان مرا به اینجا رساند که برای مدتی بیرجند را ترک کنم عذرخواهم و در این مراسم اعلام می‌نمایم پس از بازنشستگی نیز به بیرجند خواهم آمد و تا پایان عمر در خدمت شما بزرگواران خواهم بود.

محتشمی برزادران بیان کرد: برماست که تا جایی که توان داریم به بیرجند خدمت کنیم و دانشگاه بیرجندی که امروزه می‌بینید حاصل تلاش تمامی رؤسای قبلی و همکارانشان است و من نیز در مدت مسئولیت در کنار خدمات ارزنده آنها عکس گرفتم. دانشگاه بیرجند امروز حاصل تلاش بسیاری از بزرگان همچون دکتر گنجی، دکتر بهنام، دکتر رونقی و دکتر درویش، دکتر امام پور است که زحمات فراوانی را برای اعتلای آن متقبل شدند و در کنار این خدمات دیگر بزرگوارانی همچون دکتر آقاابراهیمی، دکتر میری که شهید زنده هستند، دکتر خلیلی و دکتر خامسان که الحق در شرایط سخت فعلی فعالیت‌های فراوانی را در جهت هویت دانشگاه انجام داده‌اند قرار دارند.

وی بیان کرد: ذهن ما باغچه است و باید در آن گل کاشت. در طول خدمت خود سعی نمودم تا از تمامی افکار استفاده کنم و به کار و خدمت بها بدهم. بنده معلم هستم و درد فهمیدن و فهماندن از آن من است.
محتشمی برزادران با تأکید بر یافته‌های مطالعات مختلف انجمن بین‌‍‌المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی که نشان می‌دهد صدر جدول رده‌بندی در زمینه عملکردهای درسی ریاضی، علوم، خواندن و درک مطلب به کشورهای با اقتصاد قوی و توسعه یافته و انتهای جدول به کشورهایی با اقتصاد ضعیف اختصاص دارد، گفت: بسیاری از استعدادها هستند که برای پیشرفت به خارج از کشور اعزام می‌‍‌شوند و علی رغم سرمایه گذاری مردم آنها توسط بیگانگان شکار می‌شوند و وظیفه ما و متولیان است که از فارغ التحصیلان بسیار خوبی که داریم به بهترین نحو استفاده کنیم.

رئیس اسبق دانشگاه بیرجند به توصیف علم آمار از قرن ۱۹ تا ۲۱ پرداخت و آینده علم آمار را درخشان توصیف کرد و آینده آماردانان را نیازمند برنامه‌ریزی جدی دانست.

دکتر حمیدرضا نیلی‌ثانی، دبیر اجرایی سمینار و عضو هیأت علمی گروه آموزشی آمار دانشگاه بیرجند نیز در سومین سمینار آموزش آمار در دانشگاه بیرجند گفت: توان علمی و گسترش آن عامل اقتدار هر کشور است و در سال‌های گذشته کیفیت آموزش مورد توجه علمی قرار گرفته است.

وی به پیشینه برگزاری دو دوره قبلی این سمینار در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با حمایت انجمن آمار ایران پرداخت و اعلام کرد: امیداوریم این سمینار به نقطه عطفی در آموزش آمار تبدیل شود و منشأ تحولات ارزشمندی شود.

نیلی‌ثانی با تشکر از ریاست دانشگاه، انجمن آمار ایران، صاحبنظران و مسئولان که عامل هویت بخشی علمی به این همایش بودند، افزود: لازم است یاد و خاطره اساتید صاحبنظر و و اثرگذاری که در طول این مدت جهان فانی را وداع کردند گرامی بداریم.

توجه به مباحث آمار به توسعه علمی و پیشرفت کشور کمک می‌کند

دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان و خیرمقدم به حاضران در این سمینار علمی به اهمیت رشته آمار در تمامی سطوح علمی و مدیریتی اشاره کرد و گفت: لازم است هر تصمیم گیری بر مبنای پژوهش و هر پژوهشی بر مبنای آمار باشد.

وی از برگزاری جلسه نکوداشت استاد ارجمند دکتر محتشمی برزادران که در طول چهار دهه فعالیت علمی خود علاوه بر تربیت شاگردان پرتعداد و اثرگذار در کشور معلمی واقعی و پرتلاش است قدردانی کرد و آمادگی دانشگاه بیرجند برای هرگونه همکاری با انجمن آمار و گروه‌های آموزشی آمار کشور را خاطرنشان کرد.

دکتر عبدالرحمن راسخ، رئیس انجمن آمار ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با تبریک روز آمار و برنامه‌ریزی و تشکر ویژه از همکاران گروه آمار و مسئولان دانشگاه بیرجند گفت: سمینار آمار علیرغم عمر کوتاه بدلیل مطالب و نظرات مطرح شده جایگاه واقعی خود را در بین سمینارهای مورد حمایت انجمن پیدا کرده است.

وی تغییرات در برنامه‌های درسی و روش‌های آموزش را از موضوعات مورد بحث در این سمینار دانست و ادامه داد: انجمن آمار از این سمینار حمایت ویژه دارد؛ سمینار آموزش آمار بر خلاف سایر سمینارهای تخصصی موضوعاتش به گونه‌ای است که مستقیم به وظایف حرفه‌ای و آکادمیک همکاران می‌پردازد.

رئیس انجمن آمار ایران ابراز امیدواری کرد: این سمینار بتواند نتایج مفید و قابل استفاده‌ای برای تدریس و آموزش در مقاطع مختلف از دبیرستان تا دانشگاه و روش‌های نوین و ابتکاری در دل آن وجود داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: در دروس سرویسی نیز از اعضای هیأت علمی و متخصصان رشته آمار برای تدریس این دروس استفاده شود.

آموزش آمار واحتمال مدرسه‌ای، آموزش آمار، احتمال وعلم داده ها در دانشگاه، سواد آماری، بکارگیری آمار در آموزش، آموزش آمار و نرم‌افزارها، آموزش مجازی آمار، احتمال و علم داده‌ها، تاریخ و فلسفه علوم آمار و احتمال از محورهای این سمینار دو روزه است.

همچنین مراسم نکوداشت دکتر غلامرضا محتشمی‌برزادران استاد پیشکسوت آمار و رئیس اسبق دانشگاه بیرجند همزمان با برگزاری سومین سمینار آمار در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند با ابراز خرسندی برای حضور در این جلسه نکوداشت و تقدیر از چندین دهه تلاش‌های مخلصانه ایشان به آشنایی خود با دکتر محتشمی که به سال ۱۳۷۴ برمی‌گردد اشاره کرد و گفت: دانشگاه بیرجند مدیون خدمت بزرگ دکتر محتشمی برای فرستادن تعداد زیادی از همکاران برای ادامه تحصیل است این موضوع امکان لازم را برای دانشگاه فراهم کرد تا رشته‌ها و دانشکده‌های مختلف تأسیس شود.

وی با اشاره به مسئولیت‌های اجرایی خود در دوره ریاست دکتر محتشمی ایشان را مدیری کاربلد و مسلط و معلمی کامل و واقعی با تمام ویژگی‌های خوب و منشی بزرگوارانه دانست. وی از صمیم قلب برای این استاد بزرگوار آرزوی سلامتی نمود و افزود: در مدت مسئولیت اینجانب در سمت ریاست دانشگاه ایشان در بسیاری از موارد کوچک و کلان بصورت دائم برای اعتلای دانشگاه قدم برداشتند و قلب و دل ایشان همیشه برای اعتلای بیرجند می تپد.
وی به ایجاد مرکز موزه، اسناد و مفاخر دانشگاه و راه‌اندازی بخش‌های از این مرکز در یک ماه آینده اشاره کرد و ادامه داد: این مرکز برای معرفی هویت دانشگاه بیرجند ایجاد شد و در یکی از بخش‌های اصلی آن هویت نام آوران را با معرفی میراث نیروی انسانی و فرهنگ حفظ خواهیم نمود. وی با تقدیر از برگزارکنندگان، این مراسم را به فال نیک گرفت و مجددا از تمامی تلاش‌های صادقانه ایشان تقدیر کرد.

دلسوزی فوق العاده برای جامعه آماری کشور و توجه خاص به نیروهای جوان

دکتر راسخ، رئیس انجمن آمار ایران به انجام کار ارزنده انجام شده توسط مسئولان دانشگاه بیرجند، همکاران سمینار و بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد و از آشنایی خود با دکتر محتشمی از سال ۱۳۷۱ تا به امروز اشاره کرد و ادامه داد: علیرغم فاصله زیاد دل‌های ما به هم نزدیک است و مشاوران یکدیگر هستیم؛ دلسوزی فوق العاده برای جامعه آماری کشور در کنار کار معلمی و خدمات فوق العاده ایشان در دوران تصدی ریاست دانشگاه و ارتباط همیشگی ایشان با مجلات و همایش‌ها و شاگردان زبانزد است.

رئیس انجمن آمار ایران بیان کرد: توجه خاص ایشان به نیروهای جوان و جذب نیروهای جوان و همکاری در برگزاری مراسم گرامیداشت، یادبود و توجه ویژه به بزرگان آمار و همکاری همیشگی با انجمن بخش اندکی از خصوصیت‌های ارزنده ایشان است. وی در پایان برای دکتر محتشمی و خانواده محترمشان آرزوی سلامتی کرد و از دانشگاه بیرجند برای برگزاری این مراسم قدردانی کرد.

راه‌اندازی اتاق فکر برای معرفی مفاخر در بیرجند

سعید احمدی‌زاده، رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی به همکاری بی‌دریغ ایشان برای تکریم بزرگان و دلسوزی و تأثیر ایشان در منطقه و دانشگاه پرداخت و تأکید کرد: دکتر محتشمی یکی از الگوهای موفق منطقه هستند و این فعالیت معرفی الگوها در استان خراسان جنوبی که مهد پرورش پدران علم و سرزمین علما است، بسیار لازم و ضروری است تا نسل جوان با بزرگان منطقه خود آشنا شوند و از الگوهای موفق بهره کافی ببرند.

وی هدف این مراسم را معرفی آثار و تألیفات اثرگذاران ذکر کرد و گفت: پس از این برنامه با چاپ کتاب نسبت به معرفی ایشان اقدام می‌شود.

احمدی‌زاده ابراز امیدواری کرد: این استاد دلسوز همچنان چراغ راه جوانان باشند و سایه استاد مستدام و منشا خیر و برکت برای کشور باشند و بزودی اتاق فکری از تکریم شدگان ایجاد خواهیم کرد تا اثرگذاریشان برای کشور معرفی شود و امیدوارم خراسان جنوبی همچنان بر تارک علم و ادب و فرهنگ در سپر حکمرانی و نظام علمی کشور بدرخشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟