تحول در خدمات‌ درمانی به کمک فناوری‌های هوشمند


تحول در خدمات‌ درمانی به کمک فناوری‌های هوشمند

مراقبت‌های بهداشتی جهانی با چالش‌هایی از جمله عدم دسترسی به خدمات اولیه و کمبود کارکنان مواجه است و تحول‌ دیجیتالی مراقبت‌های بهداشتی مانند استفاده از فناوری 5G (فایو جی) از راه دور، هوش‌ مصنوعی و پوشیدنی‌ها می‌تواند به جبران این مسائل کمک کند و شرکت‌های فناوری با راه‌حل‌هایی برای بهبود عملکرد و نتایج مراقبت‌های بهداشتی جامعه عادلانه‌تر ایجاد...

به نقل از ویفروم، تحول‌دیجیتالی هر صنعتی از جمله مراقبت‌های بهداشتی را تغییر می‌دهد؛ از عدم‌ دسترسی به خدمات‌ اولیه مراقبت‌های بهداشتی در بسیاری از نقاط جهان تا کمبود نیروی‌ انسانی عمومی که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ به ۱۸ میلیون نفر برسد، شکاف‌های زیادی وجود دارد که فناوری‌هایی مانند ‌5G، فناوری ابری و هوش‌ مصنوعی در حال جبران آن هستند.

با این حال ابتدا باید برای استفاده موثر از این فناوری‌ها چالش‌هایی را که بخش مراقبت‌های‌ بهداشتی از جمله بیماران، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و مدیریت تجربه می‌کنند را به‌ طور کامل درک کرد.

راه‌ دور و نه دور از دسترس

راه‌ دور به معنی دور از دسترس نیست. با توجه به اینکه بسیاری از ملاقات‌های حضوری در زمان شیوع بیماری همه‌گیر متوقف شد، ارائه‌دهندگان خدمات‌ درمانی را مجبور به ارائه راهکارهای جدید برای تعامل با بیماران غیراورژانسی کرد. پزشکان از راه‌ دور بیماران را ویزیت می‌کردند و با همکاران و متخصصان در نقاط بسیار دور در ارتباط بودند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد افراد از خدمات مراقبت‌های بهداشتی از راه‌ دور استقبال می‌کنند، به‌ طوری‌ که در حال حاضر ۵۴ درصد از بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن، مراقبت‌های بهداشتی از راه‌ دور را پذیرفته‌اند. همچنین ۳۰ درصد از حضور افراد در مکان‌های بیمارستانی غیرضروری است و رویکرد آنلاین برای بیماران به معنی دسترسی بهتر و ایمن‌تر، عدم اتلاف وقت و هزینه و همچنین صرف زمان کمتر است. از این طریق افراد در نقاط محروم نیز می‌توانند به راحتی به پزشک دسترسی داشته باشند.

تحول در خدمات‌ درمانی به کمک فناوری‌های هوشمند

راه‌حل‌هایی برای خدمات اورژانسی

مداخله پزشکی در این زمان بر مرگ و زندگی افراد تاثیر دارد، یک کانال اورژانسی از راه‌ دور مجهز به 5G که به مرکز فرماندهی متصل شود، به پزشکان مجهز به عینک VR همان تصویری را می‌دهد که گویی در واقع داخل آمبولانس بوده‌اند. پزشکان اطلاعات مربوط به علائم حیاتی بیمار ازجمله نوار قلب، تصویر سونوگرافی، فشارخون، ضربان قلب، اشباع اکسیژن و دما را در زمان واقعی روی یک صفحه بزرگ در مرکز فرمان دریافت می‌کنند.

تاریخچه پزشکی بیمار به سرعت مشخص می‌شود و پزشکان می‌توانند امدادگران را در آمبولانس راهنمایی کنند و بیماران بلافاصله پس از ورود با مشخص‌ شدن مشخصات و وضعیت خود در بیمارستان بستری شوند. البته این چیزی برای آینده نیست زیرا بسیاری از بیمارستان‌های چین از این راه‌ حل استفاده می‌کنند.

سرعت و دقت با هوش مصنوعی

هوش‌مصنوعی در کنار فناوری‌های از راه دور و 5G به‌ عنوان یک فناوری کلیدی مراقبت‌های بهداشتی مطرح می‌شود. هوش مصنوعی می‌تواند کمبود متخصصان را جبران کند مانند متخصصان سونوگرافی که تنها می‌توانند ۴۰ مورد را در روز تشخیص دهند و با هوش مصنوعی این روند پنج تا ۱۰ برابر سرعت پیدا خواهد کرد.

تحول در خدمات‌ درمانی به کمک فناوری‌های هوشمند

مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه با پوشیدنی‌ها

دستگاه‌های پوشیدنی هوشمند می‌توانند سیگنال‌های کاربران را در زمان‌ واقعی جمع‌آوری، ریتم غیرطبیعی قلب را با هوش‌ مصنوعی شناسایی و نتایج را بارگذاری کنند تا کارکنان مراقبت‌های بهداشتی بتوانند اقدامات مناسب را انجام دهند. در حال حاضر دستگاه‌های پوشیدنی هوشمند می‌تواند اکسیژن خون را کنترل کرده و الکتروکاردیوگرافی(فرآیند تولید نوار قلب) انجام دهد و محققان امیدوارند تا پایان سال یک ساعت مچی برای کنترل فشارخون ارائه کنند.

مدیریت هوشمند بیمارستان

برای به حداکثر رساندن اثربخشی فناوری‌ها برای توانمندسازی پزشکان و بهبود تجربه بیمار مدیریت بیمارستان نیز باید هوشمند باشد.

بسترهای دیجیتالی می‌تواند به مدیریت بصری و عملی عملیات و منابع در بیمارستان‌ها از زمان جابه‌جایی بیمار، بارگذاری پزشک تا اشغال تخت و استفاده از تجهیزات‌ پزشکی کمک کنند. این موضوع به نوبه خود می‌تواند مدیریت بیمارستان را قادر به برنامه‌ریزی و بهبود استفاده از منابع و تصمیم‌گیری بر اساس مجموعه داده‌های کامل کند که بر عملکرد و نتایج کلی مراقبت‌های بهداشتی تاثیر می‌گذارد.

با کمبود مزمن پرسنل پزشکی و در شرایطی که نیمی از جمعیت جهان هنوز به خدمات اولیه مراقبت‌های بهداشتی دسترسی ندارند، اگر بخواهیم به‌ عنوان یک جامعه عادلانه(جایی که همه افراد بتوانند ظرفیت‌های خود را داشته باشند) پیش برویم، باید راهکارهایی ارائه شود و شرکت‌های فناوری در زمینه مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند این تفاوت واقعی را ایجاد کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی ال جی از اولین پنل‌های OLED گیمینگ جهان با نرخ تازه سازی و وضوح متغییر