همراه سراها؛ اقدام شهرداری تهران برای آسایش همراه و بیمار


همراه سراها؛ اقدام شهرداری تهران برای آسایش همراه و بیمار

تهران-ایرنا- استقرار مجهزترین و تخصصی ترین بیمارستان های کشور در پایتخت، باعث شده تعداد زیادی از بیماران برای درمان راهی کلانشهر تهران شوند اما یکی از مشکلاتی که بیماران و همراهانشان به دلیل مشکلات اقتصادی با آن مواجه هستند، اسکان در محلی نزدیک به بیمارستان است.

به گزارش ایرنا، در چند روز گذشته تصاویری از اسکان همراهان بیماران در چادرهای مسافرتی بدون امکانات در مجاورت مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) واقع در منطقه ۶ شهرداری تهران با توجه به شرایط شیوع کرونا و نزدیک شدن به فصل سرما در رسانه‌ها انعکاس داشته و منتقدان خواهان رسیدگی به این وضعیت شدند.

همراهان بیماران بستری در این بیمارستان به ‌دلیل نداشتن ‌توان مالی و هزینه‌های بالای اقامت در هتل‌ها و مسافرخانه‌های تهران و رفت و آمد مجبور به برپا کردن چادر در خیابان‌های اطراف آن شده‌ بودند. برخی دیگر نیز چادر مسافرتی نداشته و مجبور به کارتن‌خوابی و خوابیدن روی یک زیرانداز شده‌ که از لحاظ امنیت مشکلاتی را برای آنان ایجاد می‌کرد.

مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران است که بیشتر بیماران برای درمان به دلیل نبود امکانات در شهرستان‌ها به همراه خانواده به این بیمارستان مراجعه می‌کنند و همراهان بیماران نیز تا پایان مراحل درمان مجبور هستند در تهران اقامت داشته باشند، برخی به دلیل نداشتن توان مالی و اقوام و آشنایان و هزینه‌های بالای مراکز اقامتی و رفت و آمد و دسترسی سریع‌ و تامین نیازهای ضروری بیمارانشان ترجیح می‌دهند در بیمارستان و مراکز درمانی و مجاورت آنها باشند.

درخواست رسیدگی به وضعیت همراهان بیماران بیمارستان امام خمینی

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در شانزدهمین جلسه این شورا با اشاره به بازدید اخیر از اطراف بیمارستان امام خمینی(ره) گفت: متأسفانه شاهد آن بودیم که برخی از همراهان بیماران در اطراف بیمارستان چادر زده‌ و شرایط بسیار سختی را سپری می‌کردند، تعدادی از این افراد با همسر و فرزندانشان آنجا ساکن بودند و این شرایط بسیار ناراحت‌کننده بود.

مهدی پیرهادی افزود: به همین دلیل طی تماس با مسعود رنجبریان شهردار منطقه ۶ که به‌ تازگی در این منطقه استقرار پیدا کرده است مقرر شد که در اسرع وقت ساختمانی را برای اسکان همراهان بیماران در نظر گرفته شود هر چند ممکن است این معضل برای سایر بیمارستان‌ها نیز صدق کند.

وی بیان کرد: البته رسیدگی به این مسئله صرفاً تکلیف شهرداری نیست و تمام نهادها و مجموعه‌هایی که می‌توانند کمکی برای رفع آن داشته باشند باید پای کار بیایند.

پیرهادی اظهارداشت: در هفته‌های آتی به دلیل افزایش بارندگی و سرمای هوای تهران نباید شاهد سرگردانی بیشتر همراه بیماران اطراف بیمارستان‌ها باشیم برخی از افراد که برای درمان از شهرستان‌ها می‌آیند توان اجاره مکان مناسبی برای استقرار در شهر تهران را ندارند، آنان میهمان ما هستند و نباید دچار آسیب شوند.

اسکان همراهان بیماران در همراه‌سرا

نیروهای شهرداری تهران با اطلاع از وضعیت همراهان بیماران بیمارستان امام خمینی(ره) روز جمعه به محل اعزام شدند و آنان را برای اسکان و بهره‌مندی از امکانات به یکی از همراه‌سراهای منطقه هدایت کردند.

محمدامین توکلی‌زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران هم در حساب خود در توییتر با انتشار تصاویری از وضعیت همراهان بیماران در اطراف بیمارستان و اسکان آنان در یکی از همراه‌سراها نوشت: «حضور همکاران در اطراف بیمارستان امام (ره) جهت ترغیب همراهان بیمار به استفاده از همراه‌سرا»

همراه سراها؛ اقدام شهرداری تهران برای آسایش همراه و بیمار

تقدیر از شهرداری تهران

کاربران توییتر نیز از شهرداری تهران برای اسکان همراهان بیماران در همراه‌سراها تقدیر کردند و یکی دیگر از کاربران نوشت: «انشاالله پایانی بر بیتوته همراهان بیماران در اطراف بیمارستان‌های بزرگ‌ تهران. دست شهرداری درد نکند.»

میثم مطیعی مداح سرشناس اهل بیت(ع) و مدرس دانشگاه امام صادق(ع) نیز نوشت: «خدا قوت بابت این اقدام زیبا. ان شاء الله ادامه‌دار باشه. همراهان بیماران خصوصا عزیزانی که از شهرستان‌های دیگر به مرکز میان، نباید غیر از رنج بیمارداری غصه اسکان داشته باشند و کرامتشون باید حفظ بشه.»

مطیعی در ادامه این پیام نوشته است: «گروه‌های جهادی و خیریه‌ها را هم می‌شود برای این کار زیبای همراه‌سرا به خط کرد.»

حمید دوستی فعال فرهنگی و اجتماعی نیز درباره اقدام شهرداری تهران نوشت: «مقام معظم رهبری مد ظله العالی: ما می‌خواهیم اگر کسی در یک خانواده مریض شد بیش از رنج مریض داری رنج دیگری نداشته باشد.»

دوستی در ادامه خطاب به معاون شهردار تهران نوشت: «مرحبا و خدا قوت به شما سرباز ولایت.»

فعالیت ۸سامانسرا در تهران

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران ۱۴ تیرماه درباره فعالیت همراه‌سراها به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مشکلاتی که با توجه به تمرکز بعضی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تخصصی در تهران، به ویژه طی ۲ دهه اخیر بیشتر با آن مواجه هستیم، مراجعه افراد از سایر استان‌ها برای درمان به این مراکز است و معمولا برخی از همراهان بیماران به دلیل نداشتن توان مالی و هزینه بالای مراکز اقامتی به خصوص در بعضی از مناطق و طولانی بودن درمان بیمارانشان بعضا با خانواده در مجاورت بیمارستان‌ها و در چادرهای مسافرتی اقامت می‌کنند.

سیدمالک حسینی افزود: در چنین شرایطی شاهد صحنه‌های ناراحت‌کننده‌ و دور از شان و کرامت انسانی در مجاورت بیمارستان‌ها بودیم که افکار و عواطف عمومی را جریحه‌دار کرده و به سوژه‌ای برای تخریب چهره کشور در رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شده بود.

وی بیان کرد: براین اساس شهرداری تهران از سال ۱۳۹۳ تصمیم گرفت مراکزی را با عنوان همراه‌سرا در نزدیکی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی راه‌اندازی کند، در حال حاضر هشت همراه‌سرا در نزدیکی بیمارستان‌های بهارلو، امام خمینی(ره)، امام حسین(ع)، رسول اکرم(ص) (۲ مرکز)، کودکان مفید، فارابی و لقمان با ظرفیت ۲۶۰ تخت فعالیت می‌کند، این مراکز توسط شهرداری یا با مشارکت موسسات خیریه اداره می‌شوند.

حسینی درباره چگونگی اقامت همراهان بیماران در همراه‌سراها اظهارداشت: معمولا مددکاران بیمارستان‌ها این افراد را شناسایی کرده و به شهرداری اعلام می‌کنند که این اشخاص توان مالی برای اقامت در هتل‌ها و سایر مراکز اقامتی را ندارند و آنان به صورت رایگان در همراه‌سراها ساکن می‌شوند و سایر خدمات برعهده خودشان است.

وی گفت: براساس برآوردهای انجام شده، در بعضی از فصول تقاضا چند برابر ظرفیت است و علاوه بر ظرفیت شهرداری، حداقل حدود ۳۰۰ تخت در روز نیاز داریم تا به همراهان بیماران خدمات ارائه کنیم، تعداد افرادی که برای درمان به تهران مراجعه می‌کنند خیلی بیشتر از این تعداد است اما برخی از آنان شرایط مالی مناسب یا اقوامی در تهران ندارند، به اندازه کافی مصائب و مشکلات دارند و سعی می‌کنیم با ایجاد شرایط برای اسکان آنان در همراه‌سراها دغدغه اقامت در تهران را نداشته باشد.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: برای تامین ۳۰۰ تخت برای اقامت همراهان بیماران با توجه به شرایط و اعتبارات شهرداری از ظرفیت موسسه خیریه‌ای بهره‌مند شدیم، این موسسه تفاهم‌نامه‌ای با اتحادیه هتل‌دارارن و مراکز اقامتی تهران منعقد کرده و از ظرفیت آنها برای اسکان همراهان بیمار استفاده می‌کند و بخشی از هزینه اقامت را اتحادیه هتل‌داران و مراکز اقامتی به عنوان مسئولیت اجتماعی تخفیف می‌دهند.

حسینی بیان کرد: توافق شهرداری تهران با این موسسه خیریه در مدت زمان ۶ماه، اختصاص ۶۰ تخت در روز برای اقامت همراهان بیماران در مراکز اقامتی به صورت رایگان یا حداقل مشارکت از سوی همراهان بیمار به طور داوطلبانه است. طبق این قرارداد به میزان ۶ هزار نفرروز خدمت ارایه خواهیم داد و مقرر شد شهرداری به ازای هر نفر ۷۰ هزار تومان و موسسه خیریه، ۵۰ هزار تومان مشارکت کند و اضافه بر آن توسط مسئولیت اجتماعی مراکز اقامتی و اگر همراه بیمار تمایل داشت که داوطلبانه مبلغی را پرداخت کند، تامین می‌شود.

وی افزود: جدای از این توافق، موسسه خیریه، به همراهان بیماران که در مراکز اقامتی اسکان دارند، با توافقی که با یکی از تاکسی‌های اینترنتی انجام شده، یک مسیر رفت و برگشت از محل اقامت تا مراکز درمانی را به صورت رایگان برای آنان در نظر گرفته است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اظهارداشت: این طرح به صورت آزمایشی آغاز شده و تاکنون نتایج خوبی داشته و امیدواریم با همکاری که شکل گرفته هیچ نگرانی بابت اسکان همراهان بیماران وجود نداشته باشد، هر چند برخی از همراهان اعلام می‌کنند که برای تامین نیازهای ضروری بیمارانشان ترجیح می‌دهند در بیمارستان و مراکز درمانی باشند و تمایلی برای حضور در همراه‌سراها ندارند و نمی‌توانیم آنان را اجبار کنیم تا از این مراکز استفاده کنند.

وی گفت: همکاران ما در مناطق، گشت‌های شهرداری، انتظامات و مدیریت بیمارستان و بخش مددکاری بعضا همراهان بیماران را مشاهده کرده و آنان را به همراه‌سراها و مراکز اقامتی معرفی می‌کنند، در تلاش هستیم از همکاری بخش‌های غیردولتی برای اطلاع رسانی و هماهنگی‌ها برای معرفی همراهان بیماران به همراه‌سراها بهره‌مند شویم.

حسینی افزود: تاکنون ردیف بودجه مشخصی برای اداره همراه‌سراها نداشتیم، خوشبختانه امسال با تاکید شهردار و پیگیری‌های کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، ردیف بودجه مشخصی به این حوزه تخصیص داده شد و امیدواریم بتوانیم خدمات مناسبی ارائه دهیم.

ساخت ۱۵۰۰تخت همراه‌سرا در منطقه ۶

براساس اعلام شهرداری تهران در دوره گذشته مدیریت شهری ساخت همراه‌سراها و افراد پذیرش شده در مراکز اجتماعی در تهران افزایشی ۵۰ درصدی داشته است.

شهردار سابق منطقه ۶ تهران در جلسه کارگروه‌های تخصصی شورایاری به نمایندگان شهروندان گفت: با همکاری ارتش جمهوری اسلامی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، وزارت بهداشت و خیرین منطقه، مقدمات ایجاد یکهزار و ۵۰۰ تخت در همراه‌سراهای محله‌های این منطقه در حال انجام است.

تورج فرهادی افزود: این مراکز به تدریج به بهره‌برداری می‌رسند تا همراهان بیماران سراسر کشور در هنگام مراجعه به بیمارستان‌های مهم و دولتی واقع در منطقه امکان اسکان موقت داشته باشند.

وی بیان کرد: در محدوده میدان توحید، ملکی برای ساخت همراه‌سرا در اختیار شخصی خیّر قرار گرفت که در حال ساخت است و تا حدود ۶ماه دیگر تجهیز و راه‌اندازی خواهد شد، مطالعات خیابان باقرخان و خیابان خردمند در این طرح انجام شده است و مقدمات اجرای آن کلید خورده است.

فرهادی افزود: خانه عماد، ساختمانی در خیابان ارومیه در منطقه ۱۱ است که شهرداری در اختیار کودکان سرطانی گذاشته است و قرار است یک ساختمان دیگر هم برای همراه‌سرا به این خانه اضافه شود.

راه‌اندازی ۲ همراه‌سرای جدید در منطقه ۶

شهردار جدید منطقه ۶ تهران نیز ۲۸ مهر در گفت و گو با یکی از رسانه‌ها از راه‌اندازی ۲ همراه‌سرا برای اسکان همراهان بیمار در این منطقه خبر داد و گفت: با توافقی که انجام شده است، به‌ زودی همراه‌سرای مجاور بیمارستان امام خمینی(ره) فعالیت خود را از سر خواهد گرفت.

مسعود رنجبریان با اشاره به وظایف شهرداری تهران افزود: مجموعه شهرداری علاوه بر وظایف سازمانی به موضوعات و وظایف انسانی خود توجه ویژه‌ای دارد که از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی همراه‌سرای بیماران در مجاورت بیمارستان در منطقه اشاره کرد.

وی بیان کرد: البته این مسئله به‌ عهده مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است اما با توجه به همکاری‌های بین مجموعه‌های خدماتی، شهرداری منطقه نیز در همین راستا ورود جدی را برای اسکان همراهان بیماران در مجاورت بیمارستان امام خمینی(ره) انجام داده است.

رنجبریان اظهارداشت: در زمان حاضر یک ساختمان ۹طبقه (هفت طبقه روی زمین و ۲ طبقه زیر زمین) با امکانات رفاهی مجهز و باشگاه با ظرفیت یکصد تخت در خیابان خردمند جنوبی توسط شهرداری تهران اجاره شده است و تا پیش از آغاز فصل سرما، این مکان به بهره‌برداری خواهد رسید، همراهان بیماران می‌توانند در یک بازه زمانی کمتر از ۱۰ دقیقه با وسیله نقلیه خود را به این مکان برسانند.

شهردار منطقه ۶ تهران با اشاره به مشکلات به‌ وجود آمده برای همراهان بیماران بیمارستان امام خمینی(ره) گفت: رایزنی‌ با همراه‌سراهای مناطق ۲ و ۱۱ انجام شده است و افراد می‌توانند با دریافت معرفی‌نامه از مددکاری بیمارستان به این همراه‌سراها مراجعه و اسکان پیدا کنند.

رنجبریان افزود: در خیابان نصرت نیز یک زمینی از سوی شهرداری به بیمارستان امام خمینی(ره) واگذار شده و قرار است در چهار طبقه بنا احداث شود که هزینه این بنا توسط خیّرین پرداخت و بهره‌برداری توسط مسئولان بیمارستان انجام خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود تا ۲۲ بهمن این مکان به بهره‌برداری برسد.

وی اظهار داشت: همچنین در خیابان ارومیه ـ میدان جمهوری خانه‌ای نیز در چهار طبقه با عنوان «خانه عماد» برای همراهان کودکان پیوندی و سرطانی در نظر گرفته شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !