افزون بر 300 کارتن‌خواب در تهران به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند


افزون بر 300 کارتن‌خواب در تهران به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند

تهران-ایرنا-مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: طی 2 سال گذشته بیش از 300 نفر از مددجویان کارتن‌خواب در گرمخانه‌ها و سامانسراها با کمک مددکاران به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.

سیدمالک حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر ۲۰ گرمخانه شامل ۱۶ مرکز ویژه مردان و چهار مرکز ویژه زنان و ۲ سامانسرا؛ یک مرکز ویژه مردان در خاورشهر و یک مرکز ویژه زنان در لویزان با ظرفیت ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در تهران به افراد آسیب‌دیده خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی درباره اقدامات گشت‌های فوریت‌های اجتماعی و مددکاران برای شناسایی و ساماندهی افراد آسیب‌دیده در سطح شهر و انتقال آنان به گرمخانه یا سامانسراها گفت: براساس تشخیص مددکاران، افرادی که بتوانند مسائل و کارهای شخصی خود را انجام دهند و آسیب‌پذیر یا آسیب‌زا نباشند در گرمخانه ها پذیرش می شوند.

وی ادامه داد: افرادی دارای اختلال حواس یا بالای ۷۵ سال که نتوانند کارهای شخصی خود را انجام دهند و افرادی که نیاز به رسیدگی مستمر دارند به سامانسراها منتقل می‌شوند.

حسینی با اشاره به وضعیت سامانسراها افزود: براساس آیین‌نامه ابلاغی هیات دولت، سامانسراها زیر نظر شهرداری تهران، به عنوان مراکز نگهداری موقت فعالیت می‌کنند و افراد دارای کهولت سن، اختلال حواس، زخم باز و بستر، بیماری‌های زمینه‌ای جدی و فاقد توان حرکتی و متکدیان حرفه‌ای در این مراکز نگهداری می‌شوند.

وی با بیان اینکه مددجویان نباید بیشتر از ۲ هفته در سامانسراها و مراکز نگهداری موقت حضور داشته باشند اظهار داشت: بنا به دستور و حکم قاضی باید این افراد بعد از ترخیص یا به بهزیستی ارجاع شوند، اما همچنان تعدادی بیش از یک سال است که در سامانسراها نگهداری می‌شوند.

حسینی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد افراد در سامانسراها، کنترلی روی اعمال شخصی خود ندارند، اظهار داشت: این افراد فاقد خانواده و شرایط نگهداری از خود را ندارند یا خانواده‌ها آنان را پذیرش نمی‌کنند و متاسفانه در سطح شهر حضور دارند و اگرهیچ مرکز موظفی، مراقبت از آنان را برعهده نگیرد، مسئولیت اجتماعی شهرداری ایجاب می‌کند از آنان نگهداری کند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: با وجود مشکلات و هزینه‌ها، افراد آسیب‌دیده تا زمانی که بهزیستی و یا خانواده‎‌هایشان آنان را پذیرش نکنند، در سامانسراها میزبان آنها هستیم.

وی افزود: نگهداری از این مددجویان هزینه‌های بسیاری را به خصوص در حوزه درمان به شهرداری تهران تحمیل می‌کند و سالانه چند میلیارد تومان صرف هزینه درمان این افراد آسیب‌دیده می شود.

حسینی گفت: برخی از این افراد مدارک هویتی و بیمه سلامت مشخصی ندارند و به رغم پرداخت هزینه های پذیرش آنان در بیمارستان به دلیل شرایط جسمانی برخی از مددجویان جز چند بیمارستان، سایر مراکز درمانی همکاری نمی کنند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اظهارداشت: مصوبه‌ای مبنی بر رایگان بودن هزینه های درمانی این افراد از طرف وزارت بهداشت وجود دارد، اما متاسفانه مراکز درمانی در زمینه هزینه ها همکاری نمی کنند.

وی گفت: براین اساس باید بخش عمده‌ای از افراد آسیب‌دیده را بهزیستی تحت پوشش قرار دهد اما در این شرایط شهرداری تنها مانده و از وزارت بهداشت، مراکز علوم پزشکی، بیمارستان‌ها و سازمان بهزیستی انتظار داریم که بار شهرداری را کمی سبک‌تر کنند تا ما بتوانیم خدمات بیشتری ارائه دهیم.

حسینی درباره ساماندهی متکدیان حرفه‌ای بیان کرد: این افراد براساس گزارش‌های مردمی یا توسط گشت‌های فوریت‌های اجتماعی شناسایی می‌شوند، آنان نیازمند واقعی نیستند و از ترحم مردم سوء استفاده می‌کنند و مستمرا در معابر و گذرگاه‌های خاص حضور دارند.

وی افزود: پیش از این متکدیان حرفه‌ای نیز در سامانسراها نگهداری می‌شدند اما از زمان شیوع کرونا بنا به تشخیص قاضی به دلیل خطرات انتقال ویروس، این افراد جز موارد خاص کمتر پذیرش می‌شوند و در بعضی موارد با کمک خیرین و مسئولیت اجتماعی پایانه‌های مسافربری و تهیه بلیت آنان به شهرهای خود باز می گردند.

هزینه متوسط روزانه ۳۳هزار تومان برای هر مددجو در گرمخانه‌ها

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه اعتبارات خاصی برای حمایت از مددجویان در سامانسراها و گرمخانه‌ها اختصاص نمی یابد، گفت: با اختصاص بودجه سالانه شهرداری تهران به این سازمان سعی می‌کنیم مشکلات را در سطح شهر به حداقل برسانیم.

وی درباره هزینه نگهداری از هر مددجو در گرمخانه‌ها و سامانسراهای شهرداری تهران گفت: هزینه روزانه در سامانسراها به دلیل استفاده از دارو، درمان و بستری شدن برخی از مددجویان در بیمارستان متغیر است و نمی‌توان هزینه ثابتی را اعلام کرد.

حسینی افزود: در گرمخانه‌ها براساس قراردادی که از سال گذشته با پیمانکاران داشتیم هزینه ما به طور متوسط به ازای هر نفر روزانه، ۳۳ هزار تومان شامل سه وعده غذا، خدمات بهداشتی، کارهای مددکاری و نیروی انسانی است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اظهارداشت: تلاش کردیم شرایط را در گرمخانه‌ها طی ۲ سال گذشته، با کمک‌های مردمی، خیرین و مسئولیت اجتماعی بعضی از نهادها ساماندهی کنیم، امسال هم با توجه به افزایش چند برابری قیمت اقلام خوراکی و نیروی انسانی هزینه ها بیشتر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403