کارشناسان حفاظت طبیعی جنگل‌های دیزمار ورزقان را ارزیابی می‌کنند


کارشناسان حفاظت طبیعی جنگل‌های دیزمار ورزقان را ارزیابی می‌کنند

تبریز - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: کارشناسان اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعی (IUCN) جنگل‌های دیزمار ورزقان را ارزیابی می‌کنند.

احمد حمزه زاده روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این ارزیابی در راستای ثبت جهانی جنگل های فوق است، افزود: بر همین اساس ارزیابان اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعی (IUCN) به منظور بررسی ویژگی‌ها و مستندات جنگل‌های حفاظت‌ شده دیزمار، طی روزهای سوم تا پنجم آبان ماه در آذربایجان شرقی حضور خواهند یافت.

وی اظهار کرد: جنگل‌های حفاظت‌ شده منطقه دیزمار نامزد ثبت جهانی در فهرست یونسکو هستند که به‌ صورت مشترک در پرونده ثبت جنگل‌های هیرکانی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

حمزه زاده ادامه داد: در راستای تحقق این هدف طی ۲ سال‌گذشته بازدیدهای میدانی و مستندنگاری‌های متعددی توسط مشاوران بین‌المللی، کارشناسان متخصص وزارت میراث‌ فرهنگی و اداره‌کل استان، سازمان‌های محیط‌زیست، حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و منابع طبیعی انجام شده است.

وی گفت: پرونده جنگل های دیزمار حاصل کار مشترک وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، سازمان حفاظت محیط‌ زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و منابع طبیعی کشور است که به شکل مشترک با یک سایت از کشور جمهوری آذربایجان موسوم به پارک هیرکان تدوین و در سال گذشته به دبیرخانه یونسکو ارسال شده است.

به گزارش ایرنا، منطقه جنگلی دیزمار طی مصوبه شماره ۳۴۹ شورای عالی محیط زیست به تاریخ ۱۳۳ مهرماه سال ۱۳۹۰ به وسعت ۶۸ هزار و ۶۰۲ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.

منطقه حفاظت شده دیزمار منطقه ای کوهستانی و جنگلی واقع در دهستانی به همین نام از توابع بخش خاروانا است که در حوزه استحفاظی شهرستان های خداآفرین، ورزقان و جلفا در شمال استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

در این منطقه ۸۴۹ گونه گیاهی شناسایی شده که ۷۶ گونه آن اندمیک (بومی) بوده و به دلیل تنوع تیپ اراضی (کوهستانی، کوهپایه ای و تپه ای) و زیستگاه آبی ارس و خشکی و همچنین وضعیت پوشش گیاهی موجب تنوع و غنای زیستی در منطقه شده است.

گونه های جانوری منطقه حفاظت شده دیزمار نیز حدود ۳۲۰ گونه با وجود گونه های منحصر به فرد نظیر سیاه خروس و شوکا به ثبت رسیده است و سایر جانوران این منطقه شامل کل و بز وحشی، گراز، خرس قهوه ای، سیاه گوش، گربه وحشی، گربه جنگلی، پلنگ، روباه، شغال و گرگ و از پرندگان سیاه خروس قفقازی، کبک، کبک دری، دراج و قرقاول ارسباران می باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جهان در آستانه مارپیچی هولناک قرار دارد/ آیا جنگ جهانی سوم در تایوان کلید می خورد؟