یادداشت| این کتاب بوی گل سرخ می‌دهد


یادداشت| این کتاب بوی گل سرخ می‌دهد

غفارحدادی در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار گرفته، نوشته است: کتاب «بوی گرم شکوفه‌های بادام» از آن کتاب‌هاست که بو دارند، رنگ دارند و به جان می‌نشینند.

خبرگزاری تسنیم، فائضه غفارحدادی:

بعضی کتاب‌ها کاغذهای سفید کنار هم صحافی شده‌ند. اما بعضی‌هایشان رنگ دارند، بو دارند، مزه دارند. بعضی کتاب‌ها را باید خواند و بعضی را چشید و بعضی را به‌جان نیوشید.

من آقای قیصری را به داستان خاتم می‌شناسم. از اولین جشنواره داستان کوتاهی که برای پیامبر(ص) برگزار شد. سال 96 بود گمانم. من تا آن‌زمان روایت‌نویس بودم و داستان کوتاهی ننوشته بودم. خاطرم هست که چند دقیقه‌ای خیره شدم به پوستر جشنواره. از پیامبر نوشتن وسوسه‌ام می‌کرد و یقین به این‌که جزو هیچ گروهی از منتخبین نخواهم بود، پسم می‌زد. ته‌دلم صدایی گفت: «بیا و سیاهی لشکر جشنواره‌ای باش که به اسم پیامبر(ص) است. بگذار برگزارکنندگانش از کمی تعداد شرکت‌کنندگان ناامید نشوند.» همان شد که شبی تا صبح نشستم و اولین داستانم را به یاد پیامبر و به نام «فرشتگان بوی گل‌سرخ می‌دهند» نوشتم.

آن سال داستانم برنده نشد. که خب می‌دانستم نمی‌شود. ولی برکات زیادی برایم داشت. به بهانه‌اش دعوت شدم به کارگاه داستانی که به اسم پیامبر(ص) بود و از آنجا عضو شدم در جلسات نقدی که چندین سال است هر هفته به نقد داستان‌های خاتم می‌پردازد و استاد قیصری عهده‌دارش هستند. جشنواره‌های خاتم هم یکی بعد از دیگری به دبیری ایشان تشکیل شدند که هربار من همچنان با همان هدف اولی برایش داستان نوشتم و فرستادم.

یادداشت| این کتاب بوی گل سرخ می‌دهد

با این مقدمه طولانی وقتی کتابی چاپ می‌شود که شامل داستان‌های کوتاه خاتم است و انتخابش را مجید قیصری انجام داده، می‌شود مطمئن بود که کسِ درستی، کار درستی انجام داده است. اما اگر با سلیقه او آشنا نباشید، نمی‌توانید حدس بزنید که حال و هوا و قالب داستان‌های این کتاب تا چه حد جدید و نو و خلاقانه‌اند. طوری‌که در بعضی داستان‌ها ما هیچ اسم و اشاره مستقیمی از پیامبر(ص) نداریم. اما با خواندنشان حال دلمان محمدی می‌شود.

11 داستان کوتاه با 11 ماجرای متفاوت و جذاب از 11 نویسنده که می‌شود گفت با این مدل، علایق و سلایق متنوع‌تری می‌توانند از کتاب استفاده کنند و بالاخره شاید هرکسی از بین 11 قصه از 11 قلم مختلف که به وسواس انتخاب شده‌اند، یکی دوتایی به دلش نشست و عطر پیامبر در دلش پیچید و محمدی شد.

از نظر من کتاب «بوی گرم شکوفه های بادام» که سوره مهر آن را در 144 صفحه چاپ کرده است، از آن کتاب‌هاست که بو دارند، رنگ دارند و به جان می‌نشینند. شاید برای شما رنگ جلدش یادآور گل سرخ باشد و اسمش یادآور بوی شکوفه. اما برای من این کتاب بوی گل سرخ می‌دهد. درست مثل فرشتگان.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟