سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد: وضعیت کرونایی مهریز قرمز شد


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد: وضعیت کرونایی مهریز قرمز شد

یزد- ایرنا- سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت:با توجه به عادی انگاری شهروندان نسبت به شیوع کرونا و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، وضعیت کرونایی شهرستان مهریز به دلیل افزایش تعداد بیماران شناسایی شده به این ویروس در وضعیت قرمز قرار گرفت.

در گزارش دانشگاه علوم پزشکی یزد ، آماری از مراجعه افراد به مراکز درمانی، بستری و شناسایی شده در مهریز ارایه نشد.

در حالی امروز رسما اعلام شد که شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز که در مسیر ارتباطی استان های کرمان، فارس ، سیستان و بلوچستان قرار دارد، در وضعیت قرمز قرار گفت که هفته گذشته تعدادی از مسئولان محلی ،تلویحا شیوع موج ششم کرونا را در استان یزد تایید کردند و با این عنوان « استان در حال ورود به موج ششم کروناست» ، حاضر به توضیح بیشتر در این زمینه نبودند.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دکتر سید ابراهیم سلمانی افزود: هم اکنون از مجموع ۱۱ شهرستان استان ، اشکذر در وضعیت زرد و ۹ شهرستان دیگر از جمله اردکان ، میبد، یزد، تفت، ابرکوه، خاتم ، مروست، بافق و بهاباد در وضعیت نارنجی قرار دارد.

به گفته این فعال رسانه ای در حوزه بهداشت و درمان استان یزد به دلیل بی‌توجهی مردم به رعایت شیوه نامه های بهداشتی، مجددا شهرستان های استان یزد یکی پس از دیگری در حال تغییر وضعیت به نارنجی و قرمز است.

سلمانی هم چنین به استفاده ۴۴ درصد شهروندان یزدی از ماسک خبر داد و افزود: استفاده از ماسک در ابرکوه و اردکان ۴۷ درصد، اشکذر و مروست ۴۴ درصد، در بافق ۴۱ درصد، در بهاباد و مهریز ۴۶ درصد، در تفت و یزد ۴۲ درصد، در خاتم و میبد ۴۳ درصد گزارش شد.

وی با اشاره به رعایت ۴۸ درصد فاصله گذاری اجتماعی در استان گفت: وضعیت رعایت فاصله اجتماعی در اردکان ۴۷ درصد، اردکان، بهاباد و یزد ۴۹ درصد، اشکذر و میبد ۴۵ درصد، بافق، مروست و خاتم ۴۶ درصد، تفت و مهریز ۴۸ درصد کاهش یافت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد از مردم خواست به شایعه در مورد تزریق واکسن کرونا توجه نکنند و علاوه بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی، هرچه سریع تر برای دریافت واکسن به مراکز واکسیناسیون ۲۴ شهر استان در ۱۱ شهرستان مراجعه کنند.

همچنین پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و تب‌دار بیمارستان مهریز امروز در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: واکسیناسیون گروه های مختلف سنی علیه کرونا تاکنون تاثیر مثبت خود را نشان داده و با توجه به شرایط جسمانی فرد ۹۰ و بعضا تا ۱۰۰ درصد در پیشگیری از مراجعه ،بستری و حتی مرگ افراد موثر است و از شیوع ابتلای افراد هم پیشگیری می‌کند.

دکتر محمدعلی طیب‌زاد افزود: بهترین راه برای مهار کرونا همکاری آحاد مردم برای واکسیناسیون همگانی است که باید همه آن را بیش از گذشته جدی بگیرند.

وی اظهارکرد: بی‌توجهی و سهل‌انگاری به واکسیناسیون و پایبند نبودن به استفاده از ماسک و رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی( ۲متر) موجب افزایش مبتلایان در برخی شهرها به ویروس شده که این رفتار اجتماعی مناسب نیست.

از سوی دیگر سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد جمعه شب گفته بود که در شبانه روزگذشته از ۹۹۰ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به کرونا در مراجعه به مراکز درمانی استان، بر پایه معیارهای قطعی تشخیصی مطابق استانداردهای سازمان جهانی بهداشت، ۲۸۸ فرد مبتلای قطعی به این ویروس شناسایی شدند.

به گزارش این واحد دانشگاهی، سلمانی افزود: از این تعداد، ۳۴ نفر به دلیل وخامت حالشان در بیمارستان های استان بستری شدند و ۲۵۴ نفر هم در منزل دوران نقاهت خود را طی می کنند و ۲۴ ساعت گذشته هم سه بیمار در شهر یزد به علت ابتلا به گرونا بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۴۳۲ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۹۰ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت های ویژه خدمات دریافت می کنند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد ،این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود.

حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا بدون نیاز به درمان خاصی از این بیماری بهبود می‌یابند، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که ویروس کرونا حتی از افرادی که هیچ علایمی ندارند قابل انتقال است و میزان انتقال از این طریق هنوز مشخص نیست که تحقیقات در این زمینه جریان دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403