کردستان در هفته‌ای که گذشت


کردستان در هفته‌ای که گذشت

سنندج - ایرنا - شهادت ششمین مدافع سلامت کردستان، فوت چهار نفر بر اثر بیماری قارچ سیاه، تعطیلی 15 مراسم خانوادگی در سنندج، برگزاری هجدهمین یادواره شمس قریشی، سفر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس مهمترین رویدادهای خبری کردستان در هفته گذشته است.

به گزارش ایرنا، ششمین مدافع سلامت استان کردستان، شهید «لیلا رحیم‌نیا» کارشناس آزمایشگاه بیمارستان توحید سنندج، روز شنبه ۲۴ مهرماه در راه خدمت به بیماران و بر اثر ابتلا به کرونا به شهادت رسید.

این شهید مدافع سلامت که ۴۲ سال سن داشت از کارشناسان واحد آزمایشگاه بیمارستان توحید سنندج، مرکز اصلی پذیرش بیماران مبتلا به کرونا بود که به علت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ به شهدای مدافع سلامت پیوست.

وی دومین شهید مدافع سلامت در استان در سال جاری است و هفته گذشته نیز زنده یاد "شاه محمد محمودی" از پرسنل خدوم و زحمتکش بیمارستان بعثت سنندج به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

امسال ۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم گوشت غیرقابل مصرف در مریوان کشف و ضبط شد

مدیر شبکه دامپزشکی مریوان گفت: امسال ۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم گوشت غیرقابل مصرف در این شهرستان کشف و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

مسعود خاتمی اظهار داشت: طی نیمه نخست امسال لاشه ۶۷ راس دام سبک و سنگین غیرقابل مصرف به وزن ۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در این شهرستان کشف و ضبط شد.

وی افزود: مصرف این گوشت ها به دلیل کشتار خارج از شبکه و عدم تایید بازرسان شبکه دامپزشکی، برای سلامتی شهروندان خطرناک بود و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان مریوان یادآور شد: تمامی لاشه های دام کشف شده با نظارت شبکه بهداشت و درمان و بازرسان شبکه دامپزشکی در مکانی مناسب معدوم و از ورود آنها به بازار مصرف جلوگیری شد.

تولید مرغ در کردستان هشت درصد افزایش یافت

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تولید مرغ در استان طی سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در پارسال، هشت درصد افزایش داشته است.

محمد فرید سپری در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهادکشاورزی کردستان که با محوریت تنظیم بازار مرغ استان تشکیل شد، با اشاره به اینکه در سال جاری با تلاش همکاران، مجموعه شرایط برای تولید مرغ در استان فراهم شده است، اظهار داشت: امسال میزان تولید مرغ نسبت به سال گذشته افزایش هشت درصدی داشته و همچون سال‌های قبل مازاد بر نیاز استان مرغ در مرغداری‌های استان تولید شده است.

وی با بیان اینکه عزم دولت برای تامین نهاده های دام و طیور در کشور جدی است، اضافه کرد: تامین و توزیع نهاده های دام و طیور در استان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و در این راستا مشکل خاصی نداشته ایم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: به طور متوسط مصرف روزانه مرغ در شهر سنندج ۵۰ تن است که علاوه بر مرغداری های سطح شهر از مرغداری‌های شهرستان‌های دیگر هم برای تامین مرغ مورد نیاز مردم مرکز استان استفاده کرده‌ایم.

قاتل نوزاد ۱۸ ماهه سنندجی دستگیر شد
رییس پلیس آگاهی استان کردستان گفت:با اعلام گزارشی به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ مبنی بر سرقت طلاجات و مرگ مشکوک نوزاد ۱۸ ماهه در شهرستان سنندج، بلافاصله بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

سرهنگ عبدالله فاتحی اظهار داشت: با توجه به حساسیت موضوع تیم‌های بررسی صحنه جرم و کارآگاهان پلیس آگاهی استان در محل وقوع این حادثه جنایی حاضر شدند و تحقیقات آغاز شد.

وی با اشاره به گمانه‌زنی‌های غیرمرتبط در خصوص علت وقوع این حادثه توسط رسانه‌های معاند و موج‌سواری آنان در این زمینه که هدفی جز تشویش اذهان عمومی ندارند، اضافه کرد: کارآگاهان با انجام تحقیقات فنی و تخصصی از ساختگی بودن موضوع مطلع شدند و با هماهنگی مقام قضایی قاتل را که یکی از نزدیکان دختربچه بود دستگیر کردند که در اظهارت خود به قتل اعتراف کرد.

نمایشگاه خوشنویسی "راز مهر" در سقز برپا شد

نمایشگاه خوشنویسی "راز مهر"، شامل آثاری از هنرمندان و هنرجویان انجمن خوشنویسان سقز در نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر برپا شد.

به مناسبت گرامیداشت هفته خوشنویسی، نمایشگاه "راز مهر" با حضور جمعی از هنرمندان و هنرجویان انجمن خوشنویسان سقز برپا شد که از ابتدای نمایشگاه با استقبال پرشور بازدیدکنندگان همراه شد و علاقمندان زیادی برای دیدن آثار هنرمندان خوشنویس، حضور یافتند.

یکی از اعضای انجمن خوشنویسان سقز در حاشیه این نمایشگاه گفت: ۳۴ اثر خوشنویسی از ۳۱ هنرمند و هنرجو در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است و شهروندان می توانند برای دیدن آثار این هنرمندان به نگارخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز مراجعه کنند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سنندج کمتر از ۳۵ درصد است

رییس شبکه بهداشت سنندج گفت: با وجود شرایط قرمز کرونا در این شهر، بی تفاوتی و سهل‌انگاری نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه دارد و کمتر از ۳۵ درصد جمعیت آن را رعایت می‌کنند.

دکتر جهانبخش یوسفی اظهار داشت: سنندج تنها شهر قرمز استان است که روند ابتلا و بستری در آن افزایشی است و در شبانه روز گذشته از ۱۰ فوتی کرونا در استان، هشت نفر در این شهرستان به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه تدوام وضعیت موجود موج پنجم را به ششم گره می‌زند، اضافه کرد: دورهمی‌ها، مهمانی‌ها و مراسم‌های جشن و عزا مهمترین اماکن شیوع و چرخش ویروس است.

رییس مرکز بهداشت سنندج با اشاره به اینکه تاکنون یک میلیون و ۱۷۰ هزار دُز واکسن در استان تزریق شده است، یادآور شد: از این میزان ۸۰۰ هزار دُز نوبت اول بوده است.

۳۰۰ خانوار کردستانی دارای ۲ عضو معلول فاقد مسکن هستند

معاون امور مشارکت‌های مردمی بهزیستی کردستان گفت: در حال حاضر ۳۰۰ خانوار دارای ۲ عضو معلول شهری و روستایی استان فاقد مسکن هستند که ۲۳۱ خانوار در مناطق شهری و ۶۹ خانوار در مناطق روستایی سکونت دارند.

حسین رسولی اظهار داشت: سال گذشته تفاهم نامه‌ای مابین سازمان بهزیستی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن و انجمن خیرین مسکن‌ساز مبنی بر کمک در پرداخت بلاعوض تامین و خرید مسکن خانوارهای دارای ۲ عضو معلول شهری منعقد شد.

وی با بیان اینکه براساس این تفاهم‌نامه مقرر شد در مجموع توسط این پنج دستگاه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال بلاعوض به هر خانوار دارای ۲ عضو معلول پرداخت شود که سهم ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در این راستا ۳۰۰ میلیون ریال، بنیاد مستضعفان ۸۴۰ میلیون ریال، بنیاد مسکن ۹۰ میلیون ریال و بهزیستی ۱۷۰ میلیون ریال بوده است.

محکوم به قصاص در سقز از دار مجازات رهایی یافت

معاون توسعه شورای حل اختلاف استان کردستان گفت: با تلاش اعضای شعبه ویژه زندان شورای حل اختلاف شهرستان سقز پرونده قتل عمد با اخذ رضایت اولیای دم به صلح و سازش طرفین ختم شد.

بهادر اسدی اظهار داشت: پرونده‌ای با موضوع قتل عمدی با شکایت اولیای دم و درخواست خانواده قاتل، جهت صلح و سازش به شعبه زندان شوراهای حل اختلاف شهرستان سقز ارسال شد که پس از طی چهار سال و برگزاری چندین جلسه ، در نهایت خانواده قاتل موفق به اخذ رضایت کتبی از اولیا دم شد.

وی افزود: با پیگیری های مستمر اعضای شورای حل اختلاف سقز و همکاری متنفذین محلی این شهرستان و با تشکیل جلسات متعدد و اخذ رضایت از اولیای دم، پرونده قتل عمد به اخذ رضایت منجر شد.

معاون توسعه شورای حل اختلاف استان کردستان تاکید کرد: با آزادی این زندانی ، سومین پرونده قتل عمد در سال جاری با تلاش اعضای شوراهای حل اختلاف استان منجر به رضایت و صلح و سازش شد.

کرونا ظرف ۴۸ ساعت در کردستان ۲۰ قربانی گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: برای دومین روز متوالی کرونا در استان ۱۰ قربانی داشت که مجموع جانباختگان از ابتدای شیوع تا امروز به یک هزار و ۷۵۵ نفر رسید.

دکتر فرزین رضاعی اظهار داشت: این برای سومین بار در مهرماه است که تعداد فوتی های روزانه ناشی از کرونا در استان عدد ۱۰ نفر را ثبت می کند که به غیر از دیروز و امروز، ۱۸ مهر نیز این تعداد مرگ و میر را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای مهر تا ظهر امروز کرونا در استان، ۱۴۹ نفر را به کام مرگ فرستاده است، افزود: سنندج با ۷۵۲ نفر بیشترین شمار قربانیان کرونا را دارد و وضعیت این شهر از نظر رنگ بندی کرونایی، همچنان قرمز است و متاسفانه از شهرهایی است که کمترین میزان رعایت پروتکلها و بیشترین میزان برگزاری دورهمی ها و مهمانی را دارد.

مشکل ۱۹ واحد تولیدی به همت مجموعه قضایی کردستان رفع شد

رییس کل دادگستری کردستان گفت: طی نیمه نخست سال جاری به همت مجموعه قضایی استان از تعطیلی ۱۹ واحد تولیدی جلوگیری به عمل آمده است.

حجت الاسلام سیدمحمد حسینی در مراسم تجلیل از فعالان حوزه صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه ایجاد تولید و اشتغال نیاز به همت جمعی دارد، اظهار داشت: بیکاری فساد و آسیب اجتماعی را بدنبال دارد و با ایجاد هر یک اشتغال از ورود یک پرونده به دستگاه قضا جلوگیری به عمل می آید.

وی با اشاره به اینکه هر سال ۱۵ درصد به ورودی پرونده ها به دستگاه قضا افزوده شده است، افزود: در ۱۰ ماه گذشته بیش از چهار هزار پرونده در استان به دستگاه قضا وارد شده و تعداد این پرونده ها در طول سال به ۴۰۰ هزار پرونده می رسد.

رییس کل دادگستری کردستان اضافه کرد: دغدغه و حساسیت و توجه ویژه رهبری در سال های اخیر به بحث تولید و اقتصاد نشان دهنده وضعیتی بوده که در کشور ما بدلیل تحریم های اقتصادی بوجود آمده است.

نخستین نمایشگاه قلم‌زنی در بانه گشایش یافت

نخستین نمایشگاه قلم زنی با نمایش بیش از ۲۰۰ اثر از ۲ هنرمند اهل بانه و کرج، در اداره ارشاد اسلامی این شهرستان گشایش یافت.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه در مراسم گشایش این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه با هدف افزایش آگاهی مردم بانه از هنر قلم زنی با ۲۰۰ اثر از هنرمند قلم زنی "فاطمه مروارید نژاد" اهل کرج و هنرمند بانه ای "کلثوم صالحی" برپا شد.

سعدالله رحیمی خواه افزود: هنر قلم زنی هنری قدیمی است که افراد زیادی در این زمینه فعالیت می کنند و هدف ما از گشایش این نمایشگاه ایجاد اشتغال جوانان و علاقه مندان به این هنر است.

وی اظهار داشت: هنر قلم زنی بر روی فلزهایی مانند مس، ورشو، برنج و قلع انجام می شود که هنرمندان این رشته با ابزار بسیار ساده آثار زیبا خلق می کنند.

یکی از هنرمندان قلم زنی نیز گفت: ۱۸ سال است که در این رشته فعالیت می کنم و بیش از یک هزار و ۵۰۰ هنرجو در استان های البز، تهران، خوزستان و کردستان را آموزش داده‌ام که بسیاری از این هنرجویان مشغول فعالیت در این رشته هستند.

خودباوری تولیدکنندگان چهره کردستان را تغییر می‌دهد

استاندار کردستان در مراسم تجلیل از فعالان حوزه صنعت، معدن و تجارت استان کردستان اظهار داشت: همواره مخالف بکارگیری کلمه محروم برای کردستان بودم چراکه معتقدم این استان سرشار از ظرفیت های فراوان است.

بهمن مرادنیا با اشاره به اینکه استانی با منابع خدادادی فراوان و وجود تولیدکنندگان تلاشگر را نمی توان محروم دانست، اضافه کرد: با خودباوری و تلاش سرمایه‌گذاران، می‌توان توسعه استان را رقم زد.

استاندار کردستان افزود: دراین استان با وجود این همه توانمندی و ظرفیت شایسته نیست در آن شاهد وجود کولبران باشیم، لذا انتظار می رود تولیدکنندگان پرتوان تر از گذشته وارد میدان شوند تا با ایجاد اشتغال بیشتر مانع رشد پدیده هایی هم چون کولبری شویم.

مرادنیا یادآور شد: طی سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش تولید در استان پرداخت شده و اقدامات زیادی هم در بخش زیرساختی به منظور رفاه حال سرمایه گذاران و تولیدکنندگان انجام شده است.

وی اظهار داشت: از جمله زیرساخت های ایجاد شده برای بخش صنعت و تجارت در استان اجرای طرح راه آهن و فرودگاه سقز است که این ۲ پروژه امکان تردد سرمایه گذاران و تولیدکنندگان را تسهیل می کند.

قارچ سیاه در کردستان چهار قربانی گرفت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تاکنون ۳۱ مورد مبتلا به قارچ سیاه در استان شناسایی‌ شده است که از این تعداد چهار نفر فوت کرده‌اند.

دکتر صدیق جدیدالاسلامی اظهار داشت: از ابتدای شیوع بیماری قارچ سیاه در استان تاکنون ۳۱ مورد مبتلا شناسایی‌شده است که از این تعداد در حال حاضر ۱۶ نفر در بیمارستان بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه ۲ نفر از این بیماران نیز به دلیل درگیری شدید چشمی به تهران اعزام و چهار نفر بر اثر وخامت حاد فوت‌ شده‌اند، افزود: فرایند درمان بیماران قارچ سیاه توسط یک گروه تیمی متشکل از متخصص عفونی، متخصص گوش حلق و بینی، متخصص چشم و متخصص داخلی انجام می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: درمان این افراد برای بیمارستان‌ها هزینه زیادی را در بر می‌گیرد و افراد مبتلا طول درمان زیادی دارند به‌گونه‌ای که به طور متوسط ۶ تا هشت هفته در بیمارستان بستری می‌شوند.

ظرفیت سالن‌های نمایش در کردستان به ۷ هزار صندلی رسید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: با اجرای ۲ پروژه تماشاخانه بیجار و آمفی تئاتر روباز کامیاران، از سال گذشته تاکنون ظرفیت‌ سالن‌های نمایش در استان به هفت هزار صندلی افزایش یافته است.

عبیدالله رستمی اظهار داشت: احداث پنج تماشاخانه با سالن چند منظوره در شهرهای مریوان، سقز، بیجار، دیواندره، کامیاران و قروه از سال ۹۷ تاکنون یکی از برنامه‌های اولویت‌دار این اداره کل بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه پروژه تماشاخانه در شهرستان کامیاران سال گذشته به بهره‌برداری رسید، افزود: احداث پلاتو در شهرستان‌های بیجار و دیواندره به اتمام رسیده است و به زودی افتتاح می‌شوند.

رستمی یادآور شد: اجرای این پروژه در شهرهای سقز و مریوان هم بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همه تلاش خود را بکار می‌گیریم تا پایان سال شاهد افتتاح پلاتوهای این ۲ شهر هم باشیم.

۱۵ مراسم خانوادگی در سنندج تعطیل شد

رییس مرکز بهداشت سنندج گفت: در راستای اعمال محدودیت‌های ویژه کرونا، بازرسان بهداشت محیط این مرکز با ارائه آموزش و راهنمایی‌های لازم، از برگزاری ۱۵ مراسم جشن خانوادگی در این شهرستان ممانعت کردند.

دکتر جهانبخش یوسفی اظهار داشت: با توجه به اینکه گردهمایی‌های غیرضروری و مناسبتهای خانوادگی و تجمعات، کانون انتشار سریع بیماری کرونا است، در این زمینه بر اساس دریافت گزارش‌های مردمی و بازرسی سطح شهر، دورهمی‌های خانوادگی شناسایی شده و با هدایت، ارشاد و راهنمایی‌های لازم کارشناسان این مرکز با بانیان مجالس در خصوص عدم برگزاری و در موارد اندکی، خاتمه این مراسم‌ها، اقدام شد.

وی به بازرسی از پاساژهای بزرگ در شهر سنندج به منظور اجرا و رعایت پروتکلهای بهداشتی اشاره کرد و گفت: در راستای استمرار اقدامات نظارتی ۹ گشت مشترک ستادی از ۵۷ مکان بازدید شد و در سطح بازدیدهای کارشناسان محیطی، ۴۶۲ واحدصنفی مختلف و پاساژهای سطح شهر و اماکن بین‌راهی و مطب پزشکان مورد بازدید قرار گرفت.

دورکاری ادارات کردستان تنها در سنندج ادامه دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: با توجه به نامه معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر کشور، دورکاری ادارات در شهرستانهای استان به غیر از سنندج لغو شده است.

خالد جعفری اظهار داشت: دورکاری در مناطق قرمز ادامه دارد و از آنجا که سنندج همچنان در وضعیت قرمز کرونا است، تا اطلاع بعدی کارمندان این شهرستان مشمول شرایط دورکاری هستند.

وی افزود: تمام کارمندان موظف هستند با رعایت پروتکلهای بهداشتی و استفاده از ماسک در محل کار حاضر شوند و با تغییر وضعیت و اعلام مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، شرایط جدید به محض دریافت، اعلام می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با تاکید بر لزوم واکسیناسیون تمامی کارمندان، اضافه کرد: پیش از این در شهرهای قرمز دستگاههای ارائه دهنده خدمات ضروری و ماموریتهای اساسی و مدیریت شهری با تشخیص بالاترین مقام مسوول استانی نسبت به کاهش تا ۵۰ درصد کارکنان اقدام کرده بودند ولی شرط کاهش تعداد کارکنان این بود که منجر به خللی در ارائه خدمات نشود.

۱۴ درصد تولیدات شرکت تراکتورسازی ایران مربوط به کردستان است

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی کردستان گفت: شرکت تراکتورسازی ایران روزانه ۱۰۰ دستگاه تراکتور تولید می‌کند که از این تعداد سهم استان ۱۴ دستگاه در روز است.

یوسف دادگرنوبران اظهار داشت: هم اکنون بیش از پنج هزار نفر در شرکت تراکتورسازی ایران مشغول فعالیت هستند که سهم کردستان ۱۰۴ نفر است و این شرکت در مجموع ۱۶ نوع تراکتور را در سبد تولید دارد.

وی با اشاره به قابلیت‌های شرکت تراکتورسازی کردستان افزود: این شرکت در سال ۱۳۸۳ در استان راه اندازی شده و از تولید روزانه پنج دستگاه تراکتور اکنون به ۱۴ دستگاه رسیده و مجوزهای لازم برای خریداری ۹ هزار مترمربع زمین را برای توسعه فعالیت خود اخذ کرده است.

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی کردستان گفت: یکی دیگر از افتخارات این شرکت تولید انحصاری تراکتور مدل ۲۸۵ که ویژه صادرات است و خریداران خوبی در کشورهای منطقه دارد.

وی در خصوص سایر تغییرات در افزایش کیفیت تراکتورهای تولید شده در این شرکت اظهار داشت: تراکتورسازی کردستان برای ارائه محصولی مرغوب و باکیفیت، با انجام برخی تغییرات سعی می کند رضایت بیشتر مشتریان خود را جلب کند.

خوابگاه دانشجویی ۱۵ خرداد دانشگاه کردستان افتتاح شد

خوابگاه دانشجویی دخترانه دانشگاه کردستان که به مساعدت بنیاد ۱۵ خرداد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) احداث شده است، با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به صورت ویدئو کنفرانس در سنندج افتتاح شد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در کردستان در آیین افتتاح این خوابگاه دانشجویی اظهار داشت: عملیات ساخت این خوابگاه از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و برای احداث آن بالغ بر ۵۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مهدی طالبی افزود: این خوابگاه دارای پنج هزار مترمربع زیربنا بوده که در سه طبقه و ۱۹۰ اتاق ساخته شده است.

وی ظرفیت این خوابگاه را ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: در این خوابگاه، امکانات لازم برای معلولان جسمی حرکتی نیز پیش بینی شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در کردستان اضافه کرد: این خوابگاه با بهترین و مدرن‎ترین مصالح ساخته شده و توان تحمل زلزله بالای هشت ریشتر را نیز دارد.

نخستین عمل آدرنالکتومی به روش لاپاراسکوپی در کردستان انجام شد

متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی در کردستان گفت:برای نخستین بار در استان عمل آدرنالکتومی (برداشتن توده در غدد فوق کلیه) به روش لاپاراسکوپی انجام شد.

دکتر عطاالله محمدی اظهار داشت: جراحی آدرنالکتومی ( برداشتن توده در غده فوق کلیه چپ ) در مرکز آموزشی درمانی کوثر سنندج و برای اولین بار در استان به روش لاپارسکوپی با موفقیت انجام شد.

وی با اشاره به اینکه این عمل اولین جراحی از طریق لاپاراسکوپی در استان کردستان است، گفت: هفته جاری خانمی ۴۴ ساله با درد شکمی به بیمارستان مراجعه کرد و در بررسی‌ها توده هفت سانتیمتری در غده فوق کلیه سمت چپ تشخیص داده شد که non functional بود و سریع تحت عمل جراحی آدرنالکتومی لاپاراسکوپی قرار گرفت.

این متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی در کردستان افزود: در این روش برای بیماران، چند ساعت بعد از عمل رژیم مایعات خوراکی شروع شده و روز بعد از بیمارستان ترخیص می‌شوند.

وی ادامه داد: این عمل با دستگاه لاپاراسکوپی، با ایجاد چهار سوراخ کوچک در جدار شکم و از طریق آنها ابزارهای جراحی لاپاراسکوپی را وارد حفره شکم کرده و تحت دید دوربین لاپاراسکوپی، جراحی انجام می شود.

خیّر مریوانی ۲ بدهکار مالی را از زندان آزاد کرد

همزمان با میلاد نبی مکرم اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) به روایت اهل سنت و آغار هفته وحدت، مراسم جشن میلاد رسول مهربانی در زندان مریوان برگزار شد.

در این آیین که با همراهی خیرین نوع دوست مریوانی و موسسه آبشار عاطفه ها برپا شده بود، زمینه آزادی ۲ زندانی بدهکار مالی با پرداخت بدهی آنان توسط یکی از خیرین حاضر در مراسم، فراهم شد.

امسال ۱۶.۳ هکتار از اراضی ملی کردستان رفع تصرف شد
سرپرست معاونت املاک وحقوقی راه وشهرسازی کردستان با اشاره به تلاش برای تثبیت مالکیت و سنددار کردن اراضی ملی در استان گفت: در نیمه نخست امسال ۱۶.۳ هکتار از اراضی ملی استان از متصرفان پس گرفته شد.

هیمن محمدی اظهار داشت: بحث حفاظت از اراضی ملی از جمله کارهایی بوده که طی سالهای گذشته در دستور کار بوده و اقدامات مناسب و قابل توجهی نیز در این زمینه انجام شده است.

وی افزود: در سال جاری نیز حفاظت از اراضی با جدیت و با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی ادامه داشته و در ۶ ماهه امسال ۱۶.۳ هکتار از اراضی ملی به ارزش ۶۳۵میلیارد ریال از متصرفان بازپس گرفته شده است.

سرپرست معاونت املاک وحقوقی راه وشهرسازی کردستان اضافه کرد: طبق گزارش ارایه شده در نیمه اول امسال ۴۶۸ هکتار از اراضی ملی، شامل۳۵۹ هکتار اراضی ملی داخل حریم و ۱۰۹هکتار اراضی داخل در محدوده در استان سند دار شده است.

بیش از سه تُن مواد غذایی فاسد در سنندج معدوم شد

رییس مرکز بهداشت سنندج گفت: سه هزار و ۶۰۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد که از بازار و اصناف این شهرستان کشف و ضبط شده بود، با دستور قضایی معدوم شد.

دکتر جهانبخش یوسفی اظهار داشت: ۱۲۱ کیلوگرم انواع مواد غذائی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف توسط بازرسین بهداشت محیط این مرکز در بازرسی از اصناف کشف و ضبط شد.

وی با بیان اینکه در ادامه روند فعالیتهای نظارتی بازرسین این مرکز، ۱۵ واحد صنفی متخلف به جهت عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی اخطاریه ۲۴ ساعته بهداشتی کردند، افزود: هشت تیم گشت مشترک ستادی از ۴۷ واحد صنفی و کارشناسان محیطی نیز از ۴۵۳ واحدهای صنفی چهارگانه در این شهر بازدید کردند.

امسال بیش از سه هزار مددجوی کردستانی صاحب شغل شدند

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره)کردستان گفت: در نیمه نخست امسال با اجرای بیش از ۲ هزار طرح اشتغالزایی برای سه هزار نفر از مددجویان زیرپوشش این نهاد در استان اشتغال پایدار ایجاد شد.

فرشید جهان بین اظهار داشت: در سال جاری سه هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار به بحث اشتغال مددجویان استان شامل آموزش، پرداخت تسهیلات، پایدارسازی مشاغل، حمایت از کارفرمایان و مشاغل برتر با برگزاری نمایشگاه و فروشگاه اختصاص داده شده است.

وی افزود: در نیمه نخست امسال ۲ هزار و ۳۲۴ طرح با اشتغالزایی سه هزار و ۳۲ نفر و اعتبار یک هزار و ۱۰ میلیارد ریال اجرا شده است، ضمن اینکه اولویت اشتغال در کمیته امداد زنان، بویژه زنان سرپرست خانوار در حاشیه شهرها و روستاها با اجرای طرحهای مشاغل خانگی و صنایع دستی بوده است.

تحول در سیاست‌گذاری تامین اجتماعی دنبال می‌شود

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در ساز و کارهای سیاست گذاری این سازمان باید تحول ایجاد کنیم و محتوای این تحول عدالت است، ضمن اینکه به مناطق کمترتوسعه یافته بی توجهی شده که باید این مشکل رفع شود.

میرهاشم موسوی در دیدار با نمایندگان تشکل‌ های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگان کردستان اظهار داشت: بخاطر برخی کارکردهای اشتباه گذشته در سازمان تامین اجتماعی، زمان پرداخت حقوق‌های تعهدی ماهانه چالش داریم که البته راه حل دارد و باید فضای تامین اجتماعی با ساز و کارهای فنی خودش به روی مردم باز شود.

وی هدف نظام تامین اجتماعی را تحقق عدالت اعلام کرد و افزود: اشکالات در صندوق تامین اجتماعی بسیار زیاد است، لذا اگر به این مسئله به صورت کلان نگاه کنیم، بدون اینکه دست به دست هم بدهیم و همراه با شرکای اجتماعی این صندوق جمع بندی درستی ازچالش های موجود در صندوق و اقدام مناسبی نداشته باشیم، اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه صندوق مشکلاتی دارد و شرایط مثبت نیست، ادامه داد: راهی جز این نداریم که صندوق را طی دو سه سال به نقطه سر به سر برسانیم و درآمدها با مصارف یکی شود و این مهم قابل تحقق است.

واکسن نزده‌ها بیشترین نرخ مرگ و میر کرونا را در کردستان دارند

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بیشترین آمار مرگ و میرها و بستری‌شدگان در بیمارستان‌های استان، مربوط به کسانی است که تاکنون واکسن دریافت نکرده‌اند.

آرزو فلاحی با اشاره به اینکه مرگ ناشی از کرونا در صورت عدم دریافت واکسن، مرگ خودخواسته است، اظهار داشت: آمار تعداد افرادی که در برخی از شهرها برای تزریق واکسن هنوز مراجعه نکرده‌اند زیاد بوده و این قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بهترین سلاح مقابله با این بیماری، دریافت واکسن است، افزود: برخی از مردم تمایلی به واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خودداری از حضور در جمع و مکان‌های سربسته و استفاده از ماسک ندارند و همین امر موجب قرارگرفتن استان در وضعیت قرمز و به تبع آن افزایش شمار مبتلایان، بستری‌ها و مرگ و میرهای ناشی از این بیماری شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: از میان یک هزار و ۲۶۸ نفر از بستری‌های مهرماه در بیمارستان توحید سنندج طبق نظر سنجی‌های بعمل آمده فقط ۱۸۶ نفر آنان واکسینه شده‌اند و بقیه از جمله کسانی بودند که واکسن دریافت نکرده و به اهمیت و کارایی آن در مهار و کنترل این ویروس اعتقادی نداشته‌اند.

همایش سراسری شعر وحدت، نکوداشت علی احسان فریدونی در سنندج برگزار شد

همایش سراسری شعر وحدت، نکوداشت استاد علی احسان فریدونی به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان و انجمن‌های ادبی گلشن کردستانی، در سنندج برگزار شد.

در این مراسم شاعران مطرح کشوری از جمله سعید بیابانکی و میلاد عرفانپور به صورت مجازی حضور داشته و از طریق فضای اسکای روم به شعرخوانی با موضوع رسول مهربانی‌ها و هفته وحدت پرداختند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با تبریک فرا رسیدن هفته وحدت، اظهار داشت: ماه مولود (ربیع الاول‌) یادآور میلاد آخرین فرستاده خدا، حضرت محمد مصطفی (ص) و هفته وحدت که نماد صلح و دوستی برای پیروان راستین و حقیقی دین اسلام ناب محمدی است.

محمد مخدومی با بیان اینکه وحدت و برادری ارمغان پیامبر مهربانی‌ها برای جوامع بشری است، افزود: نامگذاری ۱۲ الی ۱۷ ربیع الاول به نام هفته وحدت که برخواسته از اندیشه بلند معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) است، تجلی اتحاد و وحدت امت اسلام در برابر کفر و استکبار جهانی است.

نماینده مجلس: بودجه مستقل برای رفع مشکلات زنان در نظر گرفته شود

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی بر دادن هویت مستقل به زنان تاکید کرد و گفت: تا زمانی که بودجه‌ای جداگانه برای زنان مصوب نشود، مشکلات این قشر در حوزه‌های مختلف حل نخواهد شد.

سارا فلاحی در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و خانواده کردستان که با حضور جمعی از اعضای فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در سالن شهدای گمنام استانداری تشکیل شد، اظهار داشت: دولت‌های مختلف در گذشته از هر جناح و حزب، در زمینه زنان و مشکلات آنان، در حد انتظار عمل نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آنچه در خانوادهای ایرانی در مورد زنان ریشه دوانده متناسب با شان و جایگاه بانوان نیست، اضافه کرد: فقط در تریبون ها و شعارها به زنان پرداخته می شود و آنگونه که لازم است برای رفع مشکلات و خواسته‌های آنان اقدام نشده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: مسوولان ما از زنان صحبت می کنند ولی برخی از آنان به توانمندی این قشر باور ندارند و این فضا باید تغییر کند.

وی بر لزوم تغییر نگاه جامعه نسبت به زنان و تلاش خود بانوان برای این مهم تاکید کرد و گفت: زنان خود باید با تلاش و آگاهی، جایگاهشان را در جامعه ارتقا داده و به حداقل‌ها راضی نباشند.

کارگروه بانوان و خانواده باید در استان‌ها احیا شود

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: در گذشته کارگروه بانوان و خانواده در استانداری‌ها به صورت مجزا فعال بود که باید دوباره این کارگروه‌ها در استان‌ها تشکیل شود تا بتوان مسایل مربوط به این حوزه را به صورت تخصصی پیگیری کرد.

فاطمه قاسم پور در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و خانواده کردستان که با حضور جمعی از اعضای فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در سالن شهدای گمنام استانداری تشکیل شد، اظهار داشت: در دولت نهم ۲۵ صدم درصد از اعتبارات استانی به اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری‌ها اختصاص داشت که باید دوباره این بودجه تخصیص یابد.

وی اضافه کرد: از دولت و مجلس هم انتظار داریم که به این مسئله ورود پیدا کنند و استان‌ها نیز این دغدغه را به مرکز انتقال دهند.

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید افق مشخصی را برای حل مسایل و مشکلات حوزه بانوان تعریف کنیم و استان‌ها نیز توان حل مسئله را داشته باشند.

قاسم‌پور یادآور شد: سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده کردستان اگرچه تدوین شده است اما کامل نیست و ضرورت دارد که اطلسی کامل از مسایل و مشکلات این حوزه تهیه شود.

هجدهمین یادواره عارف نامی کُرد در سنندج برگزار شد

هجدهمین یادواره عارف نامی کُرد مرحوم سید بهاء‌الدین شمس قریشی به عنوان یکی از برنامه‌های شاخص و محوری هفته وحدت شامگاه پنجشنبه در سنندج برگزار شد.

هجدهمین یادواره خالق مولودنامه به مناسبت هفته وحدت و با حضور جمعی از مردم اهل سنت و تشیع استان کردستان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جوار آرامگاه آن محروم واقع در مجموعه ورزشی شهید کاظمی سنندج برگزار شد.

رییس حوزه هنری کردستان در این آیین اظهار داشت: حوزه هنری طی بیش از ۱۵ سال گذشته برگزاری این مراسم را در دستور کار قرار داده است و به دلیل استقبال خوب و گسترده مردم، امسال نیز زمینه برگزاری آن فراهم شد.

امین مرادی افزود: سال گذشته با توجه به محدودیت‌های اعمال شده، هفدهمین یادواره مرحوم شمس قریشی بدون حضور مردم و در مسجد جامع سنندج برگزار و به صورت زنده از شبکه استانی مرکز کردستان پخش شد اما امسال این مراسم در فضای باز و ضمن رعایت تمای پروتکل‌های بهداشتی با حضور جمعی از مردم برگزار شد.

وی با بیان اینکه کردستان مهد علم و عرفان است، ادامه داد: برگزاری مراسم های مولودی خوانی ریشه در فرهنگ و باور مردم این استان دارد و در همین راستا حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان تلاش دارد ضمن برگزاری چنین مراسم هایی در راستای تحکیم هر چه بهتر پایه های وحدت و همدلی در جامعه تلاش جدی تری داشته باشد.

اولین کتاب صوتی با گویش کُردی گروسی منتشر شد

"هورمسگه‌گان ژنیگ" اولین کتاب صوتی با گویش کُردی گروسی منتشر و توسط شهر کتاب بیجار به علاقه‌مندان عرضه شد.

مدیر شهر کتاب بیجار در آیین رونمایی از این کتاب اظهار داشت: شهر کتاب بیجار با توجه به قدمت هفت هزار ساله فرهنگ و گویش گروسی، کتاب صوتی "هورمسگه‌گان ژنیگ"به نویسندگی فوزیه بشارت، تدوین و منتشر کرد.

بیژن ابراهیمی افزود: زبان مادری مقوله‌ای است که انسان آن را با جان و روح خود درآمیخته می بیند و در هر گوشه و کناری که این زبان به سخن آید، عاشقانه به آن گوش جان می سپارد و آرامش خواصی را تجربه می کند، پس زبان‌های مادری به عنوان ابزار فرهنگی قابل احترام هستند.

امام جمعه سنندج: وحدت تنها راه حفظ عزت مسلمانان در برابر دشمن است

امام جمعه سنندج در خطبه‌های نماز جمعه سنندج گفت: امروز دشمنان دائم به دنبال ایجاد فتنه و اختلاف بین مسلمانان هستند و تنها راه موفقیت در برابر توطئه آنان و حفظ عزت، وجود وحدت در امت اسلامی است.

ماموستا فایق رستمی ضمن تبریک ولادت پیامبر اسلام(ص) و هفته وحدت، اظهار داشت: همه باید دستور خداوند مبنی بر حفظ وحدت و چنگ به ریسمان الهی و دوری از تفرقه را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

وی پیامبر(ص) را الگوی کامل انسانیت و بانی وحدت و انسجام بین مسلمانان توصیف و اضافه کرد: با ولادت حضرت محمد(ص)، روشنایی جای دنیای تاریک جاهلیت را گرفت و حریت و آزادی، به بشریت هدیه داده شد و امروز بیش از یک میلیارد نفر پیرو رسول مهربانی‌ها هستند.

امام جمعه سنندج با بیان اینکه نامگذاری هفته وحدت توسط امام راحل(ره) برای مسلمانان پرثمر بوده است، افزود: وجود این هفته، نه تنها برای ایران و اهل سنت و تشیع مایه اتحاد و خیر و برکت بوده، بلکه بانی بیداری کشورهای اسلامی در برابر دشمنان شد.

ماموستا رستمی خواستار حفظ اتحاد و انسجام بین کشورهای اسلامی شد و تاکید کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که دشمن از هر فرصتی برای ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی استفاده می‌کند، بنابراین باید هوشیار باشیم و اجازه عملی شدن توطئه‌های دشمن را ندهیم‌.

استان کردستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد که در ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ روستا زندگی می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان