گذاشتن عکس یک سلبریتی در پروفایل نوجوانان ممکن است از افسردگی باشد


گذاشتن عکس یک سلبریتی در پروفایل نوجوانان ممکن است از افسردگی باشد

یک روانشناس حوزه کودک و نوجوان گفت: علاقه نوجوانان به سلبریتی‌ها باید بررسی شود، اگر این علاقه بیش‌ازحد باشد و منجر به تغییراتی در زندگی نوجوان شده باشد مثلاً قرار دادن عکس سلبریتی به‌عنوان عکس پروفایل یا انجام کارهایی که آن سلبریتی انجام می‌دهد، ممکن است به دلیل وجود اختلالاتی مثل افسردگی در نوجوانان باشد.

گذاشتن عکس یک سلبریتی در پروفایل نوجوانان ممکن است از افسردگی باشد
مهسا ساداتی بالادهی با اشاره به الگوبرداری نوجوانان از سلبریتی‌ها تصریح کرد: نوجوانی دوره بسیار مهمی از زندگی است، ممکن است این دوره سنی از ۱۰ سالگی آغاز شود و شاهد تغییرات رفتاری در کودکان باشیم، در دوره نوجوانی مشکلات پررنگ‌تر می‌شود یعنی اگر کودکی وسواس داشته باشد در این دوره وسواس بیشتری پیدا می‌کند، اگر کودک اضطراب یا افسردگی و اختلالات دیگر داشته باشد نیز در این دوره تشدید می‌شود.
علاقه به سلبریتی‌ها و افرادی که در فضای مجازی پررنگ هستند نیز در نوجوانان بیشتر از هر دوره‌ای دیده می‌شود، نوجوانان تمایل دارند از این افراد الگوبرداری کنند درواقع می‌توان گفت نوعی همزادپنداری وجود دارد و می‌خواهند خودشان را به شکل افراد مشهور دربیاورند و از آن‌ها پیروی کنند.

این روانشناس حوزه کودک و نوجوان تأکید می‌کند: در حال حاضر، اغلب مراجعین نوجوان ما از گروه‌های کره‌ای الگوبرداری می‌کنند و علاقه بیش‌ازحد نوجوانان به این گروه‌ها در حال افزایش است به‌طوری‌که این علاقه فراتر می‌رود و خانواده با نگرانی به مشاوران مراجعه می‌کنند که آیا این میزان علاقه طبیعی است یا خیر؟

ابتدا باید بدانیم که علاقه نوجوانان به سلبریتی‌ها امری طبیعی و ازجمله ویژگی‌های دوره نوجوانی است، همه نوجوانان تا حدودی به افرادی که هنرپیشه یا در جامعه مشهور هستند علاقه دارند و از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند، این علاقه زمانی به اختلال در نوجوان تبدیل می‌شود که علاقه بیش‌ازحد باشد.

علاقه نوجوانان به سلبریتی‌ها باید بررسی شود، اگر این علاقه بیش‌ازحد باشد و منجر به تغییراتی در زندگی نوجوان شده باشد مثلاً قرار دادن عکس سلبریتی به‌عنوان عکس پروفایل یا انجام کارهایی که آن سلبریتی انجام می‌دهد، ممکن است به دلیل وجود اختلالاتی مثل افسردگی در نوجوانان باشد.

وی یادآور شد: افسردگی زمانی خودش را نشان می‌دهد که نوجوان به‌صورت معمول و معقول یک سلبریتی را دوست ندارد و علاقه از حالت نرمال خارج می‌شود، نوجوان از مسائل درسی دور می‌شود و دائم در فضای مجازی به دنبال این است که سلبریتی چه‌کاری انجام می‌دهد و قیافه و مدل لباس پوشیدن خود را مطابق او تغییر دهد تا شبیه او شود، همچنین حالاتی مثل کاهش اشتها و تغییر در الگوی خواب ایجاد می‌شود که نشان‌دهنده افسردگی است.


اعتمادبه‌نفس فرزندمان را تقویت کنیم
این روانشناس خاطرنشان کرد: نوجوانانی که این شرایط را دارند باید برای علاقه‌مندی بیش‌ازحد تحت درمان قرار بگیرند اما اگر علاقه‌مندی در حد کم باشد مسئله مهمی نیست و نباید آن را اختلال به‌حساب آورد و گفت مشکلی در نوجوان وجود دارد، علاقه سطحی به سلبریتی‌ها یک مسئله طبیعی و ویژگی سنی نوجوانان است.

اگر بخواهیم ببینیم چرا نوجوان این‌قدر به سلبریتی‌ها و افرادی که در جامعه پررنگ هستند علاقه دارد بخشی از آن می‌تواند به عدم اعتمادبه‌نفس در نوجوان برگردد، یعنی علاوه بر اختلالاتی که وجود دارد مثل وسواس فکری و افسردگی، کم بودن اعتمادبه‌نفس نیز عامل این مسئله باشد، نوجوان حتماً یک چارچوب ذهنی سفت و سختی برای خودش درسته کرده است که حتماً باید رفتار، عملکرد و شکل ظاهری‌اش در آن چارچوب باشد.

ساداتی بیان کرد: نوجوان باید خودش را دوست داشته باشد و تمایل داشته باشد با دیگران ارتباط برقرار کند برای این امر باید اعتمادبه‌نفس را در فرزند نوجوان بالا ببریم و او را با ویژگی‌های خودش بپذیریم، با افزایش اعتمادبه‌نفس می‌توانیم علاقه‌مندی بیش‌ازحد او به سلبریتی‌ها را کم کنیم.

برای اینکه اعتمادبه‌نفس فرزندمان را تقویت کنیم باید او را از زمان کودکی بی‌قیدوشرط دوست داشته باشیم و علاقه‌مندی خودمان را به رفتار فرزندمان وابسته نکنیم یعنی اگر فرزندمان رفتار بدی انجام داد او را طرد نکنیم می‌توانیم به‌عنوان تنبیه محرومیت‌هایی در نظر بگیریم اما نباید او را طرد کنیم، این طرد کردن منجر می‌شود که کودک و نوجوان یاد بگیرند که همیشه رفتاری را انجام بدهند که موردپذیرش دیگران باشد.

این روانشناس بیان کرد: همه ما می‌دانیم که خانواده کوچک‌ترین جامعه‌ای است که ما در آن رشد می‌کنیم اگر در این محیط کوچک اولین جامعه‌ای که به دنیا می‌آییم موردپذیرش بی‌قیدوشرط قرار بگیریم و بقیه همان‌طور که هستیم ما را دوست داشته باشند مسلماً در زندگی آینده و نوجوانی نیز یاد می‌گیریم همان‌طور که هستیم بقیه باید ما را دوست داشته باشند حتی اگر ظاهرمان شبیه سلبریتی نیست و شبیه یک آدم معمولی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: می‌شود به نوجوانان توضیح داد که بعضی از افراد منبع درآمد و کارشان این است که باید زیبا باشند و برخی از چارچوب‌ها را رعایت کنند، منبع درآمد مسئله مهمی است، همان‌طور که اطلاعات پزشک و مهندس منبع درآمدش است برای سلبریتی‌ها نیز وجهه بیرون زندگی عاملی است که به‌واسطه آن می‌تواند کسب درآمد کنند بنابراین مدل زندگی سلبریتی‌ها باید به نوجوان توضیح داده شود که آن‌ها به دلیل کار و سبک زندگی‌شان، زندگی متفاوت‌تری دارند.

ساداتی یادآور شد: بخشی از این مسئله می‌تواند ناشی از الگوبرداری نوجوان از خانواده باشد، والدین به‌ویژه مادر الگوهای نوجوانان هستند، مادران چون زمان بیشتری در کنار فرزندشان هستند بیشتر به‌عنوان الگو انتخاب می‌شوند، برخی از مادران در زندگی به دنبال ظواهر، آرایش کردن و عمل‌های جراحی مختلف هستند به‌طور طبیعی نوجوانان نیز از مادرشان الگوبرداری می‌کنند چون مادر دنباله‌رو مد است نوجوان نیز الگوبرداری می‌کند، باید رفتار این‌چنینی والدین نیز اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه این رفتارها در سطح کم‌ نیاز به درمان و پیگیری ندارد، اما اگر سطح بالا و علاقه‌مندی به گروه‌ها و سلبریتی‌ها زیاد باشد خانواده‌ها باید حتماً از طریق مشاور این مسئله را پیگیری کنند و ببینند که وسواس فکری ایجادشده اختلال است یا خیر، در صورت وجود اختلال درمان باید جدی گرفته شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه عکس پروفایل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه