291 میلیارد تومان رهاورد سفر رئیس جمهوری برای تحول نخیلات بوشهر


291 میلیارد تومان رهاورد سفر رئیس جمهوری برای تحول نخیلات بوشهر

بوشهر- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیات دولت سیزدهم به این استان 291 میلیارد تومان اعتبار با هدف سرعت بخشی در روند اجرای طرح تحول نخلستان های این استان اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا، محمد تقی منوچهری روز شنبه در نشست با مسئولان اجرایی استان بوشهر افزود: از این میزان اعتبار ۱۱۷ میلیارد تومان سهم سازمان برنامه و بودجه، ۱۶۴ میلیارد تومان سهم وزارت جهاد کشاورزی و ۱۰ میلیارد تومان باید از طرف استان تامین شود.

وی اظهارکرد: براساس برآورد انجام شده سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح تحول نخلستان در استان بوشهر نیاز است که اگر این اعتبار به صورت قطره چکانی تزریق شود پیش‌بینی می‌شود این طرح در مدت ۳۰ سال اجرا و مورد بهره برداری قرار گیرد.

منوچهری ادامه داد: در همین ارتباط ایجاد ردیف اعتباری مستقل ملی و استانی برای بهره برداری از طرح تحول نخلستان در مدت چهار یا پنج سال الزامی است.

وی همچنین بر ضرورت تخصیص تسهیلات با سود پایین برای تقویت صنایع پایین دستی خرما در استان که منجر به اشتغال و تولید پایدار می‌شود تاکید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر آب را به عنوان مهمترین چالش استان بوشهر عنوان کرد و گفت: خشکسالی و کاهش سفره‌های آب زیرزمینی تاثیر زیادی در میزان کمی و کیفی تولید دارد و همین مساله باعث شده سطح زیادی از نخلستان‌های استان از حیز انتفاع خارج و در حال خشک شدن هستند.

منوچهری با اشاره به آبیاری سنتی نخیلات استان بوشهر اضافه کرد: با توجه به خشکسالی‌ها و کاهش منابع آبی استان در زمان حاضر سالانه فقط ۲ بار امکان آبیاری نخیلات در استان وجود دارد که این امر بر میزان کیفی و کمی تولید تاثیر گذار و همچنین به دلیل استخری بودن آبیاری نخیلات سالانه میلیاردها تومان باید برای زه کشی زمین‌های کشاورزی در استان اختصاص یابد.

وی یادآور شد: در همین راستا با همکاری وزارت نیرو و جهاد کشاورزی طرح تحول نخلستان از سال ۹۴ برای نجات نخیلات شهرستان دشتستان کلید خورد و قرار شد با اجرای این طرح نخیلات درجه ۲ و سه نوسازی و اصلاح و گروه‌های آب بر نیز تشکیل شوند.

به گفته منوچهری در زمان حاضر طرح ۲هزار و ۴۰۰ هکتاری شبکه‌های آبیاری تحت فشار در منقطه سعدآباد با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، اجرای فاز نخست طرح آبیاری زهکشی نخیلات در سطح هفت هزار و ۷۰۰ هکتار در آبپخش، انجام مطالعه هشت هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های دشت شبانکاره و اجرای آن از محل اعتبارات سفر است.

وی یادآور شد: خرما به عنوان یکی از مهمترین محصولات باغبانی دنیا است که ایران با تولید سالانه یک میلیون و ۲۳۰ هزار تن به عنوان سومین تولید کننده جهان به شمار می‌رود این درحالی است که با وجود تمام قابلیت‌های تولید این محصول در کشور اما سهم کمی از صادرات را به خود اختصاص داده ایم.

منوچهری ادامه داد: استان بوشهر با ۳۴هزار هکتار سطح زیر کشت ۱۳درصد سهم تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به ایجاد ۸۵هزار شغل ثابت در بخش تولید، فرآوری و بسته بندی خرما در استان بوشهر اضافه کرد: در زمان حاضر ۸۷ واحد با ۹۰ هزار تن ظرفیت صنایع فرآوری و ۶۵هزار تن ظرفیت سردخانه ای در استان بوشهر برای نگهداری خرما در استان ایجاد شده است.

به گفته منوچهری، در زمان حاضر سالانه ۱۶۰ هزار تن خرما به وسیله ۱۶ هزار و ۷۳۲بهره بردار در استان بوشهر تولید و از این میزان ۲۷ هزار تن محصول صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به شرایط حاد نخیلات منطقه تنگستان نیز در قالب طرح تحول نخلستان تغییر شیوه آبیاری ۲هزا رو ۹۳۰ هکتار، بازسازی ۲هزار و ۱۰۰ هکتار، نوسازی ۷۳۳ هکتار و تشکیل گروه‌های آب را در دستور کار داریم.

رئیس جمهوری به همراه اعضای هیات دولت و در قالب ششمین سفر استانی دولت سیزدهم صبح روز جمعه ۱۶ مهرماه وارد استان بوشهر شد و در فرودگاه بین المللی استان مورد استقبال مسئولان قرار گرفت.

در ششمین استانی سفر هیات دولت به استان بوشهر ۶ وزیر کابینه دولت سیزدهم، شامل وزیر کشور، راه و شهرسازی، نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و اقتصاد و دارایی رئیس جمهوری را همراهی کردند.

براساس برنامه ریزی انجام شده وزیر نیرو به شهرستان‌های دشتی و تنگستان، وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان‌های بوشهر و دشتستان و وزیر اقتصاد و دارایی به شهرستان‌های گناوه و دیلم سفر کردند و وزیر راه و شهرسازی نیز روز پنجشنبه به شهرستان های عسلویه، کنگان و دیر سفر کرد و پروژه های زیربنایی این مناطق را مورد بازدید قرار داد.

وزیران یادشده که معین دولت بودند علاوه بربررسی میدانی مسایل و مشکلات شهرستان ها در نشست شورای اداری شرکت کردند و دیدارهایی با اقشار مختلف مردم و خانواده‌های شهدا و ایثارگران داشتند.

همچنین محمد اسلامی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی،دکتر انسیه خزعلی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهوری و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز در بازدیدها ، دیدارها و جلسات سفر رئیس جمهوری به استان بوشهر آیت الله رئیسی را همراهی کردند.

بازدید از شرکت صنعتی دریایی ایران ( صدرا)، منطقه ویژه اقتصادی و اسکله شهید محلاتی ، دیدار با نخلداران اهرم مرکز شهرستان تنگستان، بازدید از موزه شهید رئیسعلی دلواری، پروژه راه آهن بوشهر- شیراز - عسلویه و نیروگاه اتمی بوشهر و حضور در نشست شورای اداری و نخبگان استان و نشست خبری برنامه های رئیس جمهوری در سفر به بوشهر بود.

در این سفر هیات دولت سیزدهم ۱۱۱ طرح و توافقنامه برای محرومیت زدایی، توسعه زیرساختی و رونق اقتصادی استان بوشهر تصویب کرد که باعث امیدواری مردم این استان شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو