دلایل مرگ در بین واکسن زده zwnj;ها


دلایل مرگ در بین واکسن زده zwnj;ها

سلامت نیوز: مطالعات جدید در برخی از نقاط دنیا نشان می دهد افرادی که با وجود دریافت 2 دوز واکسن در اثر ابتلا به کووید-19 درگذشتند، دچار کهولت سن و چند بیماری زمینه ای بودند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، موارد گزارش شده مرگ بر اثر کووید-19 حتی باوجود واکسیناسیون کامل، هم باعث ترس و ابهام بسیاری از مردم و هم سوءاستفاده گروه های ضدواکسن...

سلامت نیوز: مطالعات جدید در برخی از نقاط دنیا نشان می‌دهد افرادی که با وجود دریافت ۲ دوز واکسن در اثر ابتلا به کووید-۱۹ درگذشتند، دچار کهولت سن و چند بیماری زمینه‌ای بودند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، موارد گزارش‌ شده مرگ بر اثر کووید-۱۹ حتی باوجود واکسیناسیون کامل، هم باعث ترس و ابهام بسیاری از مردم و هم سوءاستفاده گروه‌های ضدواکسن‌ها شده است. اما مطالعات انجام شده در این زمینه ثابت می‌کند که چند فاکتور در رقم خوردن این اتفاق‌، نقش پررنگی ایفا می‌کند. اخیرا کالین پاول، نخستین وزیر خارجه سیاه‌پوست آمریکا، بر اثر عوارض ناشی از کووید-۱۹ درگذشت، باوجود آن که به‌طور کامل واکسینه شده بود. اما او تنها کسی نیست که پس از واکسیناسیون کامل بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دنیا می‌رود. هرچند درصد این افراد بسیار کم است. اما چه مسائلی باعث این موضوع می‌شود؟

سالخوردگی و بیماری‌های زمینه‌ای

یافته‌های یک مطالعه جدید در ایتالیا نشان می‌دهد احتمال مرگ‌ومیر افراد واکسینه‌شده در برابر کووید-۱۹ بسیار کم است، مگر بسیار سالخورده و پیش از ابتلا به کرونا، دچار بیماری سخت دیگری باشند.

این مطالعه که از سوی مؤسسه بهداشت ملی انجام شده است، شامل بررسی داده‌های بسیار زیاد از میزان مرگ‌ومیر کووید-۱۹ است که نشان می‌دهد میانگین سنی افرادی که با وجود واکسیناسیون کامل از دنیا رفته‌اند، ۸۵ سال بوده است. به‌طور میانگین آنها نیز ۵ بیماری زمینه‌ای داشتند. این در حالی است که متوسط سنی مرگ در بین آنهایی که واکسن تزریق نکرده‌اند، ۷۸ سال با ۴ بیماری زمینه‌ای بوده است.

مواردی نظیر مشکلات قلبی، زوال عقل و سرطان همگی در نمونه‌های مرگ واکسینه‌شده‌ها به وفور یافت می‌شد. این تحلیل که از یکم فوریه تا ۵ اکتبر سال‌جاری انجام شد، سوابق پزشکی ۶۷۱ مورد مرگ‌ومیر ناشی از کووید واکسینه نشده و ۱۷۱ مورد کاملا واکسینه‌شده را مورد مطالعه قرار داد.

دکتر دان وین متخصص بیماری‌های عفونی و میکروبیولوژیست در دانشگاه مک ژیل می‌گوید: موارد عفونت مثبت که به ابتلای بعد از واکسیناسیون اطلاق می‌شود، به چندین علت رخ می‌دهد. گونه دلتا از گونه‌های دیگر کووید-۱۹ عفونی‌تر است و این می‌تواند یکی از علت‌ها باشد. ایمنی پس از واکسیناسیون ممکن است در طول زمان کاهش یابد و فاکتور دیگر این است که سیستم ایمنی برخی افراد اصلا قوی نیست.

به‌گفته وین گروهی از افراد هستند که شرایط یا درمان‌هایی را سپری می‌کنند که سیستم ایمنی آنها را به خطر می‌اندازد و مانع از آن می‌شود که بتوانند حتی با دریافت واکسن پاسخ ایمنی کافی بدهند. در مورد پاول هم باید بگوییم که او ۸۴ ساله بود و از چند بیماری ازجمله سرطان خون که باعث کاهش توانایی بدن در مبارزه با عفونت می‌شود، رنج می‌برد. افراد سالخورده همچنین ممکن است عکس‌العمل ضعیف‌تری به واکسن داشته باشند.

رود راسل، استاد ویروس‌شناسی و ایمونولوژی در دانشگاه مموریال می‌گوید: افرادی که مدنظر من هستند، افراد مسن هستند. ما تشخیص دادیم که سطح آنتی‌بادی‌ها کاهش می‌یابد و سپس در افراد سالمند شانس مبارزه با عفونت درصورت ابتلا، پایین می‌آید. ۸۵ درصد افراد آمریکایی که باوجود واکسیناسیون کامل بر اثر کووید درگذشتند، بالای ۶۵ سال بودند.

دکتر سمیر سینا، مدیر سالمندان در Sinai Health و شبکه بهداشت دانشگاه در تورنتو می‌گوید: شنیدن اخبار مرگ افراد در اثر ابتلا به کووید حتی با وجود واکسیناسیون کامل، باعث ایجاد شک و ابهام درباره اثربخشی واکسن‌ها می‌شود. اما ما باید بدانیم آنهایی که واکسینه شده‌اند شانس بسیار کمی برای ابتلا به بیماری حتی مرگ بر اثر بیماری در برابر افراد واکسینه‌نشده دارند. آژانس بهداشت عمومی کانادا تخمین زده است که افراد کامل واکسینه شده ۷۹درصد کمتر دچار بستری می‌شوند و ۶۲درصد کمتر با ابتلا به این بیماری می‌میرند. فقط ۵درصد مرگ‌ها در بین افراد واکسینه‌شده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها