تعامل و ارتباط نشانه سلامت روانی


تعامل و ارتباط نشانه سلامت روانی

متخصص و مشاور روان‌درمانی گفت: تعامل و ارتباطی که ما با افراد جامعه به ویژه اعضای خانواده‌ داریم نشانه خوبی برای ارزیابی سلامت روانی ما است.

مجید مولایی در گفت‌و گو با ایسنا، اظهار کرد: بیماری کرونا روح، روان و جسم بسیاری از افراد جامعه را در این دو سال به مخاطره انداخت هر چند که همکاران ما تلاش کردند تا بخشی از این آسیب‌ها التیام پیدا کند.

وی فعالان حوزه درمانی روح و روان را مدافعان گمنام حوزه سلامت اعلام کرد و گفت: در این 20 ماه تغییرات اساسی در زندگی گروه‌های مختلف جامعه رخ داد که از روش معمولی در بهبود این تغییرات نمی‌توانستیم استفاده کنیم و به شکل وسیع افراد جامعه تحت تأثیر پیامدهای روحی، روانی این بیماری مهلک قرار داشت.

متخصص و مشاور روان‌درمانی حجم تغییرات را در نظام اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی وسیع توصیف کرد و افزود: این تغییرات تا مرز بحران پیش رفته و ما امروز با یک چالش جدی در بحث سلامت روحی، روانی افراد جامعه روبه‌رو هستیم.

مولایی با بیان اینکه کرونا سلامت روانی اکثر افراد جامعه را درگیر کرده است، تصریح کرد: در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی هر انسان تغییرات به شکل تدریجی اتفاق می‌افتد اما کرونا هر چهار بعد انسان را تحت تأثیر قرار داده و ما خطرات و تهدیدهای بیشتری را در این حوزه شاهد هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: باید در این شرایط توانایی و مهارت کنترل بحران‌ها و ایجاد تعادل بیشتر را مهیا کنیم تا متناسب با تغییرات و تضادها و تعارض‌ها بتوانیم راه درست و صحیح را در پیش بگیریم.

متخصص روان‌درمانی اضافه کرد: افراد جامعه باید با این تغییر به وجود آمده کنار بیایند و با توانایی و مهارت بالا، سازگاری و بهبود شرایط در سلامت روان را مهیا کرده و با استفاده از مهارت و دانش خود استرس، اضطراب و ناهنجاری‌ها را به شکل صحیح مدیریت کنند.

مولایی کنترل خشم و توجه به حفظ مؤلفه‌های آرامش‌بخش را در این زمینه یادآور شد و بیان کرد: بهتر است استرس، اضطراب و عادت‌های غلط همچون وسواس را به تدریج از زندگی روزمره خارج کنیم و بیش از گذشته به حفظ آرامش و ارتقا سلامت روان کمک کنیم.

وی نشانه‌هایی از سلامت روان را ارتباط‌گیری صحیح و درست با اعضای خانواده و جامعه توصیف کرد و ادامه داد: اگر در این مسیر صمیمی و مهربان و با سعه‌صدر عمل کنیم، قطعا سلامت روانی ما وضعیت مناسبی دارد و اگر در این مسیر خدشه‌ای وارد شود باید به سلامت روان خود شک کنیم.

مولایی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: تغییرات گسترده رخ داده بر اثر کرونا و تبعات منفی این بیماری، جهان ‌شمول و حتی خارج از اراده افراد است و در این شرایط بهتر است ذهنمان را درگیر نداشته‌ها نکنیم بلکه متمرکز به داشته‌ها و سرمایه‌های موجود خودمان باشیم و بستر آرامش بیشتر را فراهم کنیم.

وی ورزش همراه با فعالیت‌های روزانه را در مدیریت اضطراب، استرس و نگرانی‌ها ضروری اعلام کرد و گفت: در این بین کودکان و سالمندان باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرند تا سلامت روحی و روانی آنها بیش از این آسیب نبیند.

متخصص و مشاور روان‌درمانی افزود: انتظار ما این است تا آحاد جامعه با اعتماد به روانشناسان و فعالان این حوزه و همچنین مشورت گرفتن از این گروه بیش از گذشته به بهبود شرایط سلامت روحی و روانی خود کمک کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرورت نظارت بیشتر بر واردات آیفون