مستند «مهندس ولی»؛ کشاورزی که برای چند روستا شغل آفرید


مستند «مهندس ولی»؛ کشاورزی که برای چند روستا شغل آفرید

تهران- ایرنا- مستند «مهندس ولی» تصویرگر ماجرای جوانی است که با توانمندسازی اهالی روستا فعالیت اقتصادی گسترده‌ای را رقم زده است. این مستند به کارگردانی علیرضا باغشنی در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

باغشنی کارگردان این فیلم مستند در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با اشاره به سوژه این اثر گفت: روستای خرماکلا در حوالی شهرستان قائمشهر قرار دارد. یکی از جوانان این روستا بعد از اتمام تحصیلش تصمیم می‌گیرد فعالیت جدیدی را با همکاری اهالی روستا آغاز کند که منجر به توانمندسازی مردم و کارآفرینی شود. او که پیشتر سابقه فعالیت‌های فرهنگی در مسجد داشته است، این بار در فضایی متفاوت به مردم روستایش خدمت می‌کند.

وی ادامه داد: آرام آرام آموزش‌های کشاورزی به اهالی روستا داده شده و تقریبا تمام افراد روستا درگیر کارهایی نظیر پرورش گل، کاشت لیموترش و امور گلخانه‌ای می‌شوند. نتیجه این فعالیت این می‌شود که تقریبا هیچ فرد بیکاری در روستا نمانده و حتی از روستاهای اطراف هم برای کار به آنجا می‌آیند. علاوه بر این، آنها اولین اردوگاه مردم‌نهاد کشور را برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در این روستا افتتاح می‌کنند.

این مستندساز با اشاره به مفاهیمی که در این مستند بازخوانی می‌شود، گفت: نکته مهمی که در این مستند دیده می‌شود همکاری مردم در فعالیت‌های اقتصادی و رونق تولید است. در این فیلم گوشه‌هایی از ظرفیت‌های روستاها در حوزه کشاورزی به نمایش درمی‌آید که می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای دیگر روستاها باشد. بسیاری از این محصولات که توسط روستاییان تولید می‌شود، به کشورهای اطراف صادر می‌شود.

کارگردان مستند مهندس ولی درباره پیدا کردن سوژه این فیلم گفت: سوژه این مستند را در فرآیند ساخت مجموعه مستند بزرگراه همت که چندی پیش از شبکه افق پخش می‌شد پیدا کردیم و با پرداختن به زندگی او با فعالیت اثرگذارش در این منطقه آشنا شدیم و در نهایت مستند مهندس ولی ساخته شد. البته رفاقت ما با اهالی روستا هم‌چنان ادامه دارد و بازهم سفرهایی به آنجا داشتیم. اکنون مردم این منطقه توانمند شده و پیگیر مسائل اقتصادی و در کنار آن مسائل فرهنگی هستند.

مستند مهندس ولی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علیرضا باغشنی در ۲۸ دقیقه آماده شده و در بخش مسابقه جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد. این مستند امشب اول آبان ماه ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش شده و بازپخش آن ساعت ۲۴ و ۹ صبح روز بعد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا