توزیع خدمات و امدادرسانی به مردم زلزله‌زده اندیکا عادلانه نیست


توزیع خدمات و امدادرسانی به مردم زلزله‌زده اندیکا عادلانه نیست

امام جمعه اندیکا توزیع امدادرسانی و خدمات به مردم زلزله‌زده این منطقه را عادلانه ندانست و گفت: دلیل این توزیع ناعادلانه به دلیل گستردگی و پراکندگی منطقه است و گروه‌های جهادی به بخش چلو، از توابع اندیکا مدیریت می‌شوند و ما مناطق دیگری از شهرستان را داریم که مورد غفلت واقه شده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی در گفت و گو با ایسنا، درباره زلزله اخیر این منطقه، اظهارکرد: هنوز پس لرزه‌های زلزله اندیکا ادامه دارد؛ کمک‌رسانی‌ها در حال انجام است؛ امدادرسانی به وسیله هلال احمر، گروه‌های جهادی و گروه‌های مردمی انجام می‌شود.

وی افزود: مسئولان کشوری و استانی در رفت و آمد به منطقه هستند؛ همچنین معاون اقتصادی رئیس جمهور به این منطقه سفر کرد که استاندار درباره شرایط اندیکا، محرومیت مردم و گرفتاری‌های منطقه توضیحاتی ارائه کرد و قرار شد تا اقداماتی جدی در این زمینه صورت گیرد.

امام جمعه اندیکا با آمار دقیق‌ خرابی‌های زلزله اندیکا اشاره کرد و افزود: بیش از دو هزار منزل سی درصد به بالا آسیب دیده‌اند؛ اما منازلی که صد در صد آسیب دیده‌اند تعداد کمتری است که نیاز است به سرعت بازسازی شوند.

استاد حوزه علمیه، توزیع امدادرسانی و خدمات به مردم زلزله‌زده را عادلانه ندانست و گفت: دلیل این توزیع ناعادلانه به دلیل گستردگی و پراکندگی منطقه است و گروه‌های جهادی به بخش چلو، از توابع اندیکا مدیریت می‌شوند و ما مناطق دیگری از شهرستان را داریم که مورد غفلت واقع شده‌اند. حوزه مناطق زلزله زده شهرستان وسیع است؛ تمرکز بر بعضی مناطق وجود دارد؛ اما متأسفانه بعضی مناطق رها شده‌اند؛ برای مثال منطقه للر و کتک و شنبار و شلا، نیاز به توجه بیشتر دارند و بخش مرکزی نیز نیازمند گروه‌های جهادی، گروه‌های مردمی، هلال احمر و بنیاد مسکن است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه قرارگاه مرکزی با محوریت نهاد امامت جمعه شهرستان راه اندازی شده و از همه گروه‌های جهادی سراسر کشور دعوت کردیم که ما را پشتیبانی کنند تا خدمات به مردم بزرگوار و به همه نیازمندان و آسیب دیدگان در سطح شهرستان به خوبی توزیع شود. گروه‌های جهادی هر چه زودتر ظرفیت خود را به این سمت بیاورند؛ با توجه به اینکه در آستانه زمستان هستیم و اکنون مردم در فضای باز زندگی می‌کنند، از تمام گروه‌های مردمی و جهادی درخواست داریم که در این چند روزی که تا زمستان باقی مانده و بارندگی آغاز نشده است، کمک‌ها و ظرفیت‌های خود را به سرعت به این سمت و سو هدایت کنند و بخش مرکزی را هم مورد توجه قرار دهند.

حجت‌الاسلام موسوی، توضیح داد: در دوره‌های گذشته ما محرومیت منطقه را گزارش می‌کردیم؛ مسئولان، به مسئولان استانی و ملی گزارش می‌دادند اما متأسفانه توجهی نمی‌شد، جز عنایت رهبر معظم انقلاب در قالب بنیاد برکت که پانزده سال پیش در سال 85 تشریف آوردند و خدماتی اتفاق افتاد که البته با توجه به وسعت منطقه خدمات پروژه بنیاد برکت هم کافی نبود و همچنان شهرستان محروم است.

وی به سفر مسئولان کشوری به اندیکا در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: همه این سفرها باعث نشد که شهرستان اندیکا جزو 31 شهرستان کل کشور نباشد؛ اما این زلزله باعث شد که گروه‌های جهادی و مردمی و دولتمردان به این شهرستان توجه کنند. با توجه خداوند متعال و پیگیری‌های مردم کشور و مسئولان کشوری شاهد رفع محرومیت‌هایی از این شهرستان خواهیم بود.

امام جمعه اندیکا تصریح کرد: زمانی محرومیت از شهرستان اندیکا برطرف می‌شود که زیرساخت‌های مورد نیاز شهرستان تأمین شود؛ امروز اندیکا از نبود بیمارستان رنج می‌برد؛ اگر در این حادثه زلزله تلفات جانی و مصدوم داشتیم، همه افراد باید به شهرهای اطراف منتقل می‌شدند.

وی آسفالت شدن چهارصد کیلومتر این شهرستان و راه‌اندازی حمل و نقل عمومی شهرستان اندیکا را باعث رونق این شهرستان عنوان کرد و گفت: اندیکا به عنوان محروم‌ترین شهرستان استان خوزستان دارای صد کیلومتر آب شیرین رودخانه کارون هستند اما مردم با کمبود آب شرب مواجه هستند و مسأله کشاورزی هم مسأله‌ای جدی است که با وجود بیش از چهل هزار هکتار اراضی غنی و حاصلخیز، تنها مقداری کشاورزی به صورت دیم انجام می‌شود. اگر جاده‌ها اصلاح شود، بیمارستان احداث شود و مردم آب آشامیدن داشته باشند، خیلی از مشکلات همین زلزله هم حل می‌شود؛ اکنون حتی اگر مصالح و اغذیه مردم باشد، خیلی از مسیرها آن‌قدر صعب‌العبور است که نمی‌توان کمک‌ها را به آن منطقه منتقل کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دلنوشته و متن زیبا در مورد امام رضا (ع)