«قهرمان» فرهادی همخوانی خاصی با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ندارد


«قهرمان» فرهادی همخوانی خاصی با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ندارد

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما گفت: انتخاب فیلم «قهرمان» به عنوان نماینده ایران در اسکار بیش از آنکه حاصل نگاه ملی و تخصصی به حوزه سینما و فرهنگ کشور باشد، حاصل رایزنی‌ها، مماشات و زد و بندهای غیر سینمایی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ظهر پنج شنبه گذشته فرید رائد زاده، دبیر و سخنگوی هیأت معرفی فیلم ایرانی به اسکار گفت: کار این هیأت با توجه به تغییر قوانین اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان و تغییر مهلت زمانی شرکت در ادوار اخیر به دلیل شیوع ویروس کووید۱۹، با بررسی ۴۴ فیلم اکران شده ایرانی آغاز شد و سپس اعضای هیات انتخاب به یک فهرست متشکل از ۳ فیلم رسیدند.

پس از رأی‌گیری و تجمیع نظرات، از میان ۳ فیلم «دشت خاموش»، «بندربند» و «قهرمان»، فیلم «قهرمان» به کارگردانی «اصغر فرهادی» به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد و با امضای اعضای این هیأت، به عنوان نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار سال ۲۰۲۲ معرفی خواهد شد.

«قهرمان» فرهادی همخوانی خاصی با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ندارد

امسال هیئت معرفی فیلم ایرانی به اسکار ۲۰۲۲ از هنرمندان پیشنهادی خانه سینما شامل محمدعلی نجفی (رئیس هیئت مدیره خانه سینما)، پریوش نظریه (بازیگر)، شادمهر راستین و مهدی سجاده‌چی (فیلم‌نامه‌نویس)، محمدمهدی عسگرپور، فریدون جیرانی، رسول صدرعاملی و رامین حیدری فاروقی (کارگردان) و رائد فریدزاده (معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) تشکیل شده بود.

«قهرمان» فرهادی همخوانی خاصی با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ندارد

پس از اعلام فیلم سینمایی «قهرمان» به عنوان نماینده ایران برای مراسم اسکار، منتقدان و فعالان رسانه ای در فضای مجازی به انتقاد از این تصمیم، به اظهار نظر پرداختند و این انتخاب را ماحصل اسم و نام فرهادی و نه اثر اخیر او عنوان کردند؛ اثری که به گفته برخی کارشناسان سینما، فاقد المان های مناسب جهت نمایندگی برای فرهنگ و سینمای ایران است.

جبار آذین، مدرس و منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار «دانا» در خصوص انتخاب فیلم «قهرمان» فرهادی به عنوان نماینده ایران در مراسم اسکار گفت: گرچه اغلب جشنواره ها یا مراسم سینمایی جهانی به صورت مجرب فقط فرهنگی و سینمایی نیستند؛ بویژه که اسکار یک مراسم سیاسی سینمایی است و حضور در آن عبور از هزاران دالان و وادی سیاسی اقتصادی فرهنگی را می طلبد. به همین دلیل فیلم هایی به این جشنواره راه پیدا می کنند، که مبلغ سیاست ها و فرهنگ دلخواه بانیان آن جشنواره باشند.

وی افزود: با وجود همه مشکلاتی که در سینمای بیمار ما وجود دارد، ما توانسته ایم یکی دو بار توسط مارکوپولوی سینمای ایران به این جایزه دست پیدا کنیم که البته برخی دریافت جایزه اسکار در آثار اصغر فرهادی را صرفا نتیجه لابی ها، زد و بندها و مماشات سیاسی می دانند. با این همه سینمایی فرهادی باعث شده که در دوره ای بسیاری از فیلمسازان جوان ما با تقلید از او بجای نشان دادن فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی جامعه، به فکر خوش آمد جشنواره های خارجی فیلم بسازند.

جبار آذین درباره همه انتقاداتی که برای انتخاب نماینده ایران در این سال ها برای اسکار شده، گفت: برای اینکه مانند سال های گذشته حرف و حدیث و شائبه کمتری در مورد فیلم انتخابی اسکار صورت پذیرد، ای کاش جمعی از خبرگان فرهنگ، هنر و سینما درکشور ذیل آکادمی اسکار دور هم جمع می شدند تا از بین فیلم های واجد شرایط، گزینه نهایی را انتخاب کنند؛ گرچه چیزی شبیه به این توسط بعضی مراکز سینمایی مثل خانه سیاسی تجاری خانه سینما ایجاد شده و اغلب کسانی که در این تشکل شرکت دارند، پیش از آنکه به منافع ملت، فرهنگ و سینمای ایران توجه کنند، به منافع گروه ها، دسته ها و جریانهای سینمایی توجه دارند و از همین زاویه دست به گزینش برخی فیلم ها می زنند.

«قهرمان» فرهادی همخوانی خاصی با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ندارد

این منتقد سینما و تلویزیون فیلم انتخاب شده برای اسکار را فاقد نمایندگی لازم برای فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی دانست و گفت: گزینش یک فیلم ایرانی به عنوان نماینده سینمای ایران و نماینده فرهنگ ایرانی اسلامی مساله بسیار مهم و شاخصی است که اغلب از سوی انتخاب کنندگان که نقش سفارش در آن پر رنگ است دیده می شود. در واقع این انتخاب ها بیش از آنکه حاصل نگاه ملی و تخصصی به حوزه سینما و فرهنگ کشور باشد، حاصل رایزنی ها، مماشات و زد و بندهای غیر سینمایی است. با توجه به خلاصه ای که از فیلم قهرمان، رسانه ای شده و صحبت های خود اصغر فرهادی درباره این فیلم، به نظر می رسد که «قهرمان» همخوانی خاصی با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ما نداشته باشد و قطعا تا مناسبات پخش کننده بین المللی و همراه همیشگی فرهادی در فیلم جایگذاری نشده باشد، این لابی گری ها برای جشنواره های مختلف جواب نمی دهد.

آذین ادامه داد: تجربه این سال ها ثابت کرده تا فیلمی سلیقه خارجی ها را نوازش ندهد، مورد پسند و انتخاب آنها قرار نمی گیرد، از همین رو فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی نمی تواند قهرمان اصیل ایرانی ها باشد و پیش از آنکه به ایران و فرهنگ ملی ما تعلق داشته باشد، به فرهنگ اسکار نشین ها و جشنواره های رنگارنگ خارجی وابسته است.

«قهرمان» فرهادی همخوانی خاصی با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ندارد

محمد تقی فهیم، منتقد و کارشناس سینما نیز در خصوص انتخاب فیلم «قهرمان» به عنوان نماینده ایران در مراسم اسکار در پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: « فیلم قهرمان را ندیده ام، اما انتخابش خوشحال کننده نیست!؟ انتخاب قهرمان، نشاندهنده پی روی چند ساله سینمای ایران از اصغر فرهادی است.

سینمای ایران چنان دستش از روایت های تازه خالی است که بازهم اصغر فرهادی راس این سینما در محیط اسکار را به خود اختصاص می دهد. اولین فیلم اسکاری اصغر فرهای، اگر چه اتفاق مهمی در سینمای ایران بود ولی تاثیرش باری را به سینمای ایران تحمیل کرد که رهایی ازاین وزن، قهرمانی دیگر می طلبد. همچناکه پیش از این مرحوم کیارستمی نوعی از روایت را سکاندار بود که بقیه دنباله روهای او ، پارو زن آن کشتی هم به حساب نمی آمدند.
حالا چند سال است اوج سینمای ایران در دنباله روی اصغر فرهادی رقم می خورد، گرایشی که باعث شده تا همه میدان های جهانی همچنان به اورژینال این روند وابسته باشند ، یعنی بازهم اصغر فرهادی. اما اینبار دست یازی سینماگرانی غیر از فرهای به اسکار، سختی مضاعفی می طلبد ، مگر اینکه فرهای و توفیق هایش را فراموش کنند .
فیلمسازان تا الگوی فرهادی را زیر بغل دارند ، همچنان خود فرهادی در همه عرصه ها، بر دیگران، ترجیح خواهد داشت.
تردید نکنید که تا فیلمسازان، اثر خودشان را نسازند باید خواب اسکار را ببینند .
آیا در این زمینه به این زودی ها، قهرمانی ظهور خواهد کرد؟»

«قهرمان» فرهادی همخوانی خاصی با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ندارد

غلامرضا موسوی، تهیه کننده فیلم «قصیده گاو سفید» نیز که جوایز مختلف جشنواره های بین المللی را برای خود به ارمغان آورده در اعتراض به انتخاب فیلم «قهرمان» در فضای مجازی نوشت: «فیلم «قصیده گاو سفید» به دلیل نداشتن پروانه نمایش در نشست هیات انتخاب فیلم ایرانی برای اسکار مطرح نشد. ضمن اینکه برای این هیات فقط فیلم «قهرمان» را نمایش می دهند و دو فیلم دیگری که خبری شده، نمایش داده نمی شود و اغلب اعضای هیات دو فیلم دیگر و فیلم های ادعا شده را ندیده اند.»

«قهرمان» فرهادی همخوانی خاصی با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ندارد

ابراهیم اصغری، تهیه‌کننده فیلم «تک تیرانداز» که فیلمش می‌توانست یکی از گزینه‌های معرفی به اسکار ۲۰۲۲ باشد، در این باره می‌گوید: فیلم‌هایی که قرار است به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شوند بایستی فیلم‌هایی باشند که بیشتر متخصصان و جامعه سینمایی درباره آن، اشتراک نظر داشته باشند و این نبود شفافیت در معرفی فیلم به اسکار، مشکلی بوده که در چند سال اخیر با آن روبه‌رو بودیم.

«قهرمان» فرهادی همخوانی خاصی با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ندارد

اصغری با بیان اینکه فیلم‌های معرفی شده به اسکار، از نظر محتوایی هم بایستی نماینده شایسته‌ای از سینمای ایران باشند درباره جا نداشتن فیلم‌های انقلابی در گزینه‌های معرفی توضیح می‌دهد:«قطعاً بهترین شاخصه برای معرفی یک فیلم ایرانی به جشنواره اسکار، فیلمی کاملاً بومی و برخاسته از فرهنگ اصیل ایرانی است، فیلمی که به موضوعات مهم و ارزشمند کشور بپردازد، چنین فیلم‌هایی می‌تواند فرهنگ ایرانی و شرایط کشورمان را با زبان سینما به مردم جهان منتقل کند، اصلاً مهم‌ترین رسالت سینما به عنوان یک رسانه همین است.»

شاید انتخاب نماینده سینمای ایران برای مراسم اسکار، اولین آزمون مدیریت جدید بنیاد سینمایی فارابی بود؛ مدیری جوان که گویا در ابتدای راه باید مراقب باندها و گروه های ریشه دار سینمای بیمار کشور باشد تا با عناوین و نامهای بلند همین سینما، عده ای زیادی از متخصصین و دغدغه مندان خانواده بزرگ سینما زیر سایه این نام ها خانه نشین نشوند تا پرچم این سینما به عنوان نماینده فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی برافراشته بماند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس