والدین خرید بسته اینترنت را به تهیه کتاب برای فرزندشان ترجیح می‌دهند!


والدین خرید بسته اینترنت را به تهیه کتاب برای فرزندشان ترجیح می‌دهند!

یک نویسنده حوزه کودک گفت: مردم ترجیح می‌دهند خرید بسته‌های اینترنتی را جایگزین خرید کتاب برای فرزندانشان بکنند.

والدین خرید بسته اینترنت را به تهیه کتاب برای فرزندشان ترجیح می‌دهند!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، «نوشین نوری»، نویسنده کرمانشاهی از سال 1379 به صورت تخصصی در زمینه ادبیات کودک و نوجوان و شعر کودک فعالیت خود را شروع کرد و بعد به داستان‌نویسی روی آورد. اولین کتاب او در سال 1383 با عنوان «گل یخ» توسط انتشارات مدرسه چاپ شد و تا به امروز بیش از 50 عنوان کتاب در زمینه ادبیات کودک و نوجوان به‌صورت شعر و داستان از او به چاپ رسیده است.

این نویسنده فعال در حوزه ادبیات کودک، در زمینه ادبیات بزرگسال هم فعالیت دارد و با آن بیگانه نیست و امسال رمانی را با عنوان «کلاس 68» به چاپ رسانده است.

نوری در زمینه ساخت انیمیشن برای کودکان و نوجوانان و همچنین در صدا و سیما فعالیت می‌­کند و اشعاری از وی در استان­‌های کرمانشاه، تهران، سمنان و تبریز به‌صورت موسیقی برای کودکان و نوجوانان عرضه شده است.

از آثار چاپ شده وی، می‌­توان به گل یخ، دنیا بدون جنگ، بابا تفنگ دارد، سلامتی چه خوبه، کوچه ما و .... اشاره کرد.

این نویسنده کرمانشاهی معتقد است قیمت اکثر کتاب‌های عرضه‌شده در بازار بسیار بالا است و از سوی دیگر مشغله‌های مالی خانواده‌ها، حضور کتاب در سبد خانوار را بسیار کمرنگ کرده است و باید زمینه‌سازی اساسی از طرف ارگان‌های در ارتباط با مسائل فرهنگی کودک و نوجوان صورت گیرد.

گفت‌گوی ایبنا با این نویسنده کرمانشاهی را پیرامون این مقوله مهم و چگونگی برقراری ارتباط بهتر والدین با کودک از طریق کتابخوانی، در ادامه می‌خوانید.

از نقش کتاب برای برقراری و تعامل سازنده والدین با کودک بگویید، آن هم برای خردسالانی که هنوز توان نوشتن و خواندن ندارند.

یکی از بهترین راه‌ها برای ارتباط والدین با فرزند، خواندن کتاب برای کودکان است، ورق زدن و دیدن تصاویری که در کتاب وجود دارد، برای کودکان بسیار لذت‌بخش است و تعریف کردن یک قصه از زبان پدر و مادر از روی کتاب، باعث علاقه‌­مندی کودک به مطالعه می‌شود و پاسخ سوال­‌هایی را که در اثر خواندن آن کتاب برایش به‌وجود آمده است، از والدینش می‌­پرسد.

اگر برای کودکان و نوجوانان زمانی را صرف کنیم و وقت بگذاریم، یاد می‌­گیرند که مطالعه بسیار ارزشمند است چراکه در دنیای امروز، به‌واسطه تلفن‌های همراه دنیای مجازی فاصله کودکان و نوجوانان با کتاب و مطالعه به شدت زیاد شده است. پس نیاز است که والدین چند کتاب مناسب برای فرزندانشان تهیه کنند و بعضی وقت‌ها حتی قبل از خواب برای آنها کتاب بخوانند تا بتوانند تا حد زیادی فاصله بین کودکان و نوجوانان با کتاب را کم کنند.
والدین خرید بسته اینترنت را به تهیه کتاب برای فرزندشان ترجیح می‌دهند!
نوشتن برای کودک تا چه اندازه سخت و در عین حال لذت‌بخش است؟

نوشتن برای کودکان و نوجوانان نه تنها سخت نیست بلکه خیلی لذتبخش است، یک نویسنده کودک و نوجوان دنیای کودکان را به حدی دوست دارد که هیچ کدام از نوشتن­‌ها و وقت صرف کردن‌ها برای نوشتن برایش سخت نیست و تمام حس و حالی را که باید به کودکان منتقل کند، در نوشته­‌ها می‌آورد تا حرف­‌هایی را که دوست دارد گفته شود، برای آنها بنویسد و زمانی که کودکان و نوجوانان داستان‌­ها و شعرهای نویسنده را می‌خوانند و ذوق می­‌کنند، آنجاست که نویسنده متوجه می­‌شود راهی که رفته، درست بوده و کاری را که انجام داده و برای آن وقت صرف کرده، به نتیجه رسیده است.

کدام اثر شما در جذب کودکان تاثیرگذارتر بوده است و علت را در چه می‌بینید؟

کتاب «کوچه ما» بیشتر مورد استقبال قرار گرفت چراکه در جشنواره گام اول مقام کسب کرد و کتاب برتر کودک و نوجوان شد. بر این باورم که تبلیغات ناشر در این خصوص خوب بود و در زمینه معرفی کتاب و ارائه آن به بخش‌های مختلف درارتباط با کودک و نوجوان خوب عمل کرد.

برای قدرت‌نمایی کتاب در فضای مجازی چه راهکاری دارید؟

قیمت اکثر کتاب‌های عرضه‌ شده در بازار بسیار بالا است و از سوی دیگر مشغله‌های مالی خانواده‌ها، حضور کتاب در سبد خانوار را بسیار کمرنگ کرده است و باید زمینه‌سازی اساسی از طرف ارگان‌های در ارتباط با مسائل فرهنگی کودک و نوجوان صورت گیرد چراکه مردم ترجیح می‌دهند خرید بسته‌های اینترنتی و دسترسی آزادتر را جایگزین خرید کتاب کنند. اگر تبلیغات مناسبی برای کتاب‌های دیجیتال صورت گیرد، جایگزین خوبی برای سرگرمی‌های مجازی می‌شود، کتاب‌هایی که بتوان از طریق دنیای مجازی آن را به کودک معرفی کرد که لازمه آن پشتوانه قوی فکری و مالی ارگان‌هایی است که در این قضیه دخیل هستند.
والدین خرید بسته اینترنت را به تهیه کتاب برای فرزندشان ترجیح می‌دهند!
برای همگام شدن با عصر ارتباطات و دنیای مجازی و فاصله‌ گرفتن از شیوه‌ سنتی کتابخوانی چه برنامه‌ای دارید؟

یک شاعر و نویسنده همواره فکرها و ایده‌های نویی دارد که آن را بر روی کاغذ می‌آورد و دوست دارد به چاپ برساند تا همه آن را ببینند و مطالعه کنند. تصمیم دارم در حوزه دیجیتال وارد شوم و کتاب‌های خود را به‌صوتی تبدیل کنم، آثارم را تصویرسازی کنم تا آن را از حالت کاغذی که مخاطب اندکی دارد، خارج کنم و در دسترس کودکان قرار دهم چراکه در دنیایی که به صورت مجازی درآمده است، به گمانم این بهترین راه برای کتابخوان‌ کردن کودکان است، تا به شکل جدید بتوانم مخاطبان خود را جذب کنم.
والدین خرید بسته اینترنت را به تهیه کتاب برای فرزندشان ترجیح می‌دهند!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق