آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم


کنیا را باید دید، کشوری که laquo;Pole Pole raquo; ورد زبان مردمانش است. اصطلاحی که همیشه برای عجله نکردن به کار می برند. اینجا برای عاشقان حیات وحش و فرهنگ های بومی آفریقایی عین بهشت است.

کنیا را باید دید، کشوری که «Pole Pole» ورد زبان مردمانش است. اصطلاحی که همیشه برای عجله نکردن به کار می‌برند. اینجا برای عاشقان حیات وحش و فرهنگ‌های بومی آفریقایی عین بهشت است.

تور آفریقا و کنیا

در برنامه سفر هفت روزه‌ی آفریقا(کنیا و تانزانیا) خواهید خواند:‌

روز اول: از نایروبی به نایواشا روز دوم: وقت سافاری است روز سوم: میهمان زرافه‌ها هستیم روز چهارم: «Karibu»، خوش آمدید روز پنجم: در آفریقا عجله نکنید روز ششم: به سوی خانه‌ی تارزان روز هفتم: خداحافظی
آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

روز اول: از نایروبی به نایواشا

از تهران به «کنیا» پرواز می‌کنیم تا به «نایروبی» برسیم. بعد از رسیدن به نایروبی به سمت شهر «نایواشا» می‌رویم.

نایروبی پایتخت کشور کنیا حدود 4 میلیون نفر جمعیت دارد. این شهر در شرق کشور کنیا و معروف به«شهر سبز (در زیر تیغ) آفتاب» است. تا قبل از سال 1899میلادی این شهر منطقه‌ی باتلاقی بود، اما احداث مرکز خط آهن دوره‌ی جدیدی از شکوفایی را برای این شهر به ارمغان آورد.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

در پارک‌های ملی کنیا و نایروبی انواع حیوانات را می‌توانید ببینید.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

اهالی نایروبی می‌گویند: «دیدن نایروبی برابر با دیدن کل آفریقاست.»

شهر نایواشا در شمال غربی نایروبی و در منطقه‌ی «ناکورو» است. در همه جای شهر هتل‌ها و کمپ‌هایی برای اقامت وجود دارد و ما هم قرار است در یکی از «لوژ»های این شهر بمانیم. لوژها همان اقامت‌گاه‌هایی هستند که در طبیعت، جنگل‌ها و پارک‌های ملی ساخته می‌شوند. این نوع از اقامتگاه‌ها به محل زندگی جانوران و بومیان منطقه نزدیکند. بنابراین فرصت خوبی برای گردشگران است تا از نزدیک آن‌ها را ببینند.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

روز دوم: وقت سافاری است

امروز قرار است در کنار هم تجربه‌ای جدید داشته باشیم: «سافاری» در منطقه‌ی «ناکورو» و «نایواشا». اول از همه بهتر است که ببینیم سافاری یعنی چه؟! سافاری از همان سفر خودمان می‌آید. سفر یک کلمه‌ی عربی است که اهالی آفریقا سافاری تلفظش می‌کنند. وقتی که تورگردانان خارجی تصمیم گرفتند که برای دیدن حیوانات حیات وحش مثل فیل، شیر، زرافه و دیگر موجودات بزرگ آفریقا از ماشین استفاده کنند اسم سافاری را انتخاب کردند. یک مطلب مهم هم درباره‌ی سافاری یادتان باشد: صبح زود بهترین زمان برای دیدن زیبایی‌های حیات وحش پارک‌های ملی است و ما هم قرار است در صبح روز دوم سافاری را شروع کنیم.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

در سافاری ارزش دیدن شیر یا زرافه‌ای در نزدیکی شما هزاران بار بیشتر از دیدن مستند می‌ارزد.

می‌دانستید خط استوا از کنیا عبور می‌کند؟ در مطلب کنیا؛ امپراطوری حیات‌وحش از این کشور بیشتر بخوانید.

پارک ملی ناکورو «Lake Nakuru National Park» زیباترین پارک‌ ملی حیات وحش نایروبی است که در 160 کیلومتری شمال‌غرب این شهر قرار گرفته. بیش از یک و نیم میلیون پرنده‌ی «فلامینگوی صورتی»، «پلیکان»، «مرغ ماهی‌خوار» و «عقاب» در این پارک زندگی می‌کنند. داشتن راه‌های ارتباطی مناسب و علائم راهنمایی برای گردشگران باعث شده این پارک از بهترین پارک‌های ملی آفریقا باشد.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین جانداران حیات‌وحش در پارک ملی ناکورو در کنار هم زندگی می‌کنند.

برای اینکه بهتر با حال و هوای سفرمان در کنیا آشنا شوید حتما فیلم کنیا همراه با دالاهو را ببینید.

به جز دیدن پارک ملی ناکورو سافاری دیگری که در برنامه‌ی امروزمان است: سافاری پارک ملی نایواشا. این پارک که با اسم «Hell’s Gate National Park» به معنی «دروازه‌ی جهنم» شناخته می‌شود از دست‌نخورده‌ترین پارک‌های ملی آفریقا است. دلیل معروفیت این پارک به دروازه‌ی جهنم به خاطر شکل عجیبش است که تا حدودی شبیه «تنگه‌ی چاهکوه» قشم است. دره‌ای عظیم که میلیون‌ها سال پیش شکل گرفته و امروزه محل زندگی هزاران گونه‌ی جانوری است. به جز پارک ملی، «دریاچه‌ی نایواشا» را هم می‌بینیم. این دریاچه‎ی آب شیرین با داشتن انواع و اقسام پرندگان و اسب‌های آبی بهترین مناظر را برای عکاسی شما فراهم می‌کند. خلاصه که امروز همه‌ی آن‌ حیواناتی که در کارتون‌ها و مستندهای حیات‌وحش دیدید به صورت زنده و از نزدیک می‌بینیم. زرافه، بوفالوی آفریقایی، «بابون»، گورخر، اسب آبی و هزاران پرنده‌ی مختلف در اینجا منتظر شما هستند.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و کمپینگ فعالیت‌هایی است که افراد می‌توانند در پارک ملی نایواشا انجام دهند.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

اسب‌های آبی در نظر بومیان آفریقایی موجوداتی مقدسند، مخصوصا اگر باردار هم باشند.

بعد از گشت کاملمان در نایواشا و «ناکورو» به نایروبی برمی‌گردیم.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

روز سوم: میهمان زرافه‌ها هستیم

امروز مهمان زرافه‌های شهر نایروبی هستیم. بزرگ‌ترین مرکز نگهداری زرافه‌ها در این شهر است. البته قبل از سر زدن به آن‌ها برنامه‌ی «گشت پانورامیک» شهری در انتظارمان است. وقتی سوار اتوبوس هستید و بدون اینکه از اتوبوس پیاده شوید، شهر را بگردید در حقیقت گشتی پانورامیک داشته‌اید.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

نایروبی به عنوان پایتخت سافاری آفریقا شناخته می‌شود. شهری مدرن و پر از انرژی که حیات وحش و زندگی امروزی را در کنار هم دارد. با کلوب‌های موسیقی، مراکز خرید و رستوران‌های معروفش افراد را برای دیدنش وسوسه می‌کند.

بعد از گشتی که در شهر زدیم به «مرکز زرافه‌ها» می‌رویم. این پارک یا مرکز در سال 1979 میلادی آغاز به کار کرد. اولین‌بار «جاک لزلی ملوین» و همسرش بچه زرافه‌ای را در خانه‌شان بزرگ کردند و بعدها تصمیم گرفتند که برای حفاظت از گونه‌ی زرافه‌های «راتشیلد» کارشان را ادامه بدهند. از آن زمان تا به حال 300 راس زرافه در اینجا نگه‌داری می‌شود. به جز زرافه‌ها گونه‌های دیگری از جانوران وحشی و همینطور بچه‌فیل‌ها هم در اینجا زندگی می‌کنند.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

در این مرکز می‌توانید به زرافه‌های کنجکاو با دست غذا بدهید و لمسشان کنید.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

«با رفتن به خانه‌ی بوماس خیلی چیزها درباره‌ی فرهنگ آفریقا یاد گرفتم تا حرف‌های مادربزرگم.»

«خانه‌ی بوماس» نایروبی در حقیقت کنیای مینیاتوری یا کوچک شده است. گستره‌ی وسیعی از فرهنگ و آداب و رسوم قاره‌ی آفریقا و کنیا در این خانه به نمایش گذاشته می‌شود. هرکسی که به نایروبی رفته حتما به این خانه هم سری زده. خوشبختانه امروز قرار است که با هم به خانه‌ی بوماس برویم که در 10 کیلومتری مرکز شهر است. بوماس در زبان «سوواحیلی»(Swahili) یعنی «حیاط محصور». همان حیاطی که بومیان منطقه خانه‌هایشان را دورتادورش می‌سازند.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

اینجا فقط یک خانه‌ی ساده نیست.

بعد از دیدن آن همه رقص و آداب و رسوم محلی آفریقایی حالا وقتش است که سری بزنید به غذاهای خوشمزه و محلی نایروبی. یکی از رستوران‌های معروف شهر «Carnivore» است. این رستوران که با سرو غذاهای گوشتی‌اش معروف است جای مناسبی برای عاشقان کباب و استیک است. در اینجا می‌توانید با سفارش غذا از خوراکی‌های دورچینش هم بخورید. این رستوران در گذشته یکی از رستوران‌های «Wild Game Restaurant» بود. گوشتی که در این رستوران استفاده می‌شد از گوشت شکار جانوران بود و به خاطر همین طرفداران زیادی داشت، اما امروزه دیگر خبری از گوشت شکار در غذاهایش نیست.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

زمانی که در این رستوران منتظر نشستید، می‌توانید از انواع نوشیدنی‌هایی که ارائه می‌شود امتحان کنید.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

روز چهارم: «Karibu»؛ خوش آمدید

برای این‌که سافاری بعدی را شروع کنیم باید به کشور «تانزانیا» برویم. تانزانیا با کنیا همسایه است و یکی از باسوادترین کشورهای آفریقایی به حساب می‌آید. 85 درصد مردم تانزانیا خواندن و نوشتن بلدند و جالب است که بدانید حدود 4هزار بلوچ در این کشور زندگی می‌کنند. در اواخر قرن هفدهم میلادی تعدادی از اهالی سیستان و بلوچستان به تانزانیا رفتند و در شهرهای مختلف این کشور مثل «زنگبار» ساکن شدند. شهر «دارالسلام» پایتخت این کشور و «آروشا» یکی از شهرهای مهمش است. ما در روز چهار سفرمان از نایروبی به این شهر پرواز خواهیم داشت. این شهر دروازه‌ی ورود به حیات وحش تانزانیا به حساب می‌آید و هر روز تورهای سافاری از این شهر شروع می‌شود. بعد از رسیدن به شهر آروشا به «کاراتو» می‌رویم تا خودمان را برای دیدن یکی از معروف‌ترین پارک‌های ملی دنیا آماده کنیم. در لوژی که از قبل تدارک دیده شده استراحت می‌کنیم تا برای فردا آماده‌ی آماده باشیم.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

هرجای تانزانیا کلمه‌ی کاریبو را می‌بینید. کاریبو یعنی به آفریقا خوش آمدید. یکی دیگر از نشانه‌های مهربانی مردم آفریقا

برای دیدن حیات وحش تانزانیا چه راهی بهتر از دیدن فیلم. حتما فیلم تانزانیا طبیعت محض را ببینید.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

روز پنجم: در آفریقا عجله نکنید

آفریقایی‌ها به کسانی که برای دیدن سرزمین‌شان می‌آیند می‌گویند: «در آفریقا عجله نکنید.» وقت برای آن‌ها اهمیتی ندارد و دلیلی برای شتاب و عجله نیست. به خاطر همین امروز فرصت کافی داریم تا در کنار هم یکی دیگر از پارک‌های ملی حیات‌وحش آفریقا و تانزانیا را ببینیم. پارک ملی «گرونگرو» (Ngorongro) در شمال شهر کاراتو قرار گرفته. در گذشته‌ای خیلی دور این پارک بر روی دهانه‌ی کوهی آتشفشانی قرار داشته، کوهی که می‌گویند حتی از کلیمانجارو هم بلندتر بوده است. هر سال 450 هزار نفر برای دیدن زیبایی‌های حیات وحش گرونگرو به این منطقه می‌آیند. حتی اینجا به «بهشت عدن» هم معروف است. هر نوع حیوانی را در اینجا می‌توانید ببینید. گرونگرو خانه‌ی «5 حیوان عظیم‌الجثه‌»ی آفریقاست: فیل آفریقایی، شیر، پلنگ، کرگدن و بوفالوی آفریقایی. 5 غول افسانه‌ای قاره‌ی آفریقا که برای گرفتن عکس از آن‌ها عنوان «The Big Five Game» درست شد. در دشت‌های گرونگرو شانس زیادی برای بردن این بازی وجود دارد.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

صبور باشید تا در گرونگرو بزرگ‌ترین حیوانات این کره‌ی خاکی را از نزدیک ببینید.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

همه چیز در گرونگرو مثل میلیون‌ها سال قبل تا حدود زیادی دست نخورده باقی مانده.

با تانزانیا و جاذبه‌هایش در مطلب تانزانیا آوای وحش بیشتر آشنا شوید.

بعد از سافاری در دشت گرونگرو معروف‌ترین قبیله‌ی این منطقه را می‌بینیم. قبیله‌ی «ماسای مارا» (Masai Mara) با آن لباس‌های قرمز و قد بلندشان حسابی در جهان معروفند. به طوری که هر ساله تعداد زیادی گردشگر برای دیدن این قبیله بار سفر می‌بندند و به آفریقا می‌آیند. این قبیله که جمعیتشان به دو میلیون نفر می‌رسد دامپرورند و به صورت نیمه کوچ نشین در نقاط مختلفی بین کنیا و تانزانیا زندگی می‌کنند. گله‌های گاو اصلی‌ترین دارایی این قبیله است، تا جایی که ثروتمندی هر مردی با تعداد گاوهایش معلوم می‌شود. ماسایی‌ها بیشتر از گوشت بز و گوسفند تغذیه می‌کنند و گاوها فقط در مراسم و آیین‌ها ذبح می‌شود. غذای اصلی ماسایی‌ها شیر مخلوط شده با خون است که معتقدند بدن را قوی و گرم می‌کند.

«ما باید حداقل یک شیر را شکار کنیم تا به ما زن بدهند٬ در غیر این صورت باید تا سن ۲۵ سالگی برای ازدواج صبر کنیم.» این را یکی از جوانان ماسایی درباره‌ی اهمیت شکار می‌گوید.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

قبیله‌ی «ماسای مارا» هم در منطقه‌ی گرونگرو زندگی می‌کنند.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

رقص سنتی این قبیله در نوع خودش جالب است: بالا و پایین پریدن‌های مداوم

بالاخره بعد از این همه ماجراجویی و لحظات نفس‌گیری که در پارک ملی گرونگرو داشتیم به کاراتو بازمی‌گردیم.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

روز ششم: به سوی خانه‌ی تارزان

امروز قرار است در کنار هم به جایی برویم که اولین‌بار فیلم تارزان در آنجا فیلم‌برداری شد. پارک ملی حیات‌وحش «مانیارا» که «ارنست همینگوی» آن را «دوست‌داشتنی‌ترین قسمت آفریقا» می‌داند. این پارک هم مثل سایر پارک‌های ملی آفریقا تقریبا دست‌نخورده باقی مانده اما جاذبه‌ی اصلی‌اش همان شیرهای خواب‌آلو و لمیده‌اش است که بالای شاخه‌ی درخت‌ها در حال استراحتند.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

دیدن شیرهای لم داده روی درخت یکی از بامزه‌ترین بخش‌های سافاری مانیارا است.

البته به جز شیر، فیل، اسب آبی، گورخر، بوفالو و بز کوهی هم در این پارک زندگی می‌کنند. بزرگ‌ترین اجتماع «بابون»های قاره‌ی آفریقا هم در اینجاست. بابون‌ها دشمن درجه‌ی یک مزارع هستند و از ریشه و محصولات کشاورزی تغذیه می‌کنند.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

بابون‌ها از باهوش‌ترین گونه‌های میمون‌ها هستند و قادرند با تولید 10 صدای مختلف با هم صحبت کنند.

آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم

روز هفتم: خداحافظی

روز آخر اقامتمان در قاره‌ی کهن آفریقاست. به سمت فرودگاه آروشا می‌رویم تا با کوله‌باری از خاطرات خوب و عکس‌هایی به یاد ماندنی از حیات وحش آفریقا به ایران برگردیم.

لطفا توجه کنید که این یک برنامه عمومی برای تور آفریقا(کنیا و تانزانیا) است و ممکن است برنامه‌های آن با تور انتخابی شما متفاوت باشد. برای کسب اطلاعات دقیق سفر خود بخش برنامه‌ی سفر همان تور را مطالعه کنید.

اطلاعات بیشتر درباره تور آفریقا(کنیا و تانزانیا) 7 روزه



1400/08/01 | کد مطلب: 3628
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم
آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم شیما تیموری
آن‌چه باید در سفرآفریقا بدانیم یک باستان‌شناس با کلی علاقمندی؛ سفر، موسیقی، حیوانات، کتاب و...

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل