جاماندگان آمریکایی در افغانستان چند نفرند؟


جاماندگان آمریکایی در افغانستان چند نفرند؟

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به تازگی اعلام کرده که بیش از 300 آمریکایی هنوز در افغانستان حضور دارند در حالیکه دولت آمریکا پیش از این مدعی بود که کمتر از 200 آمریکایی در افغانستان باقی مانده اند.

جاماندگان آمریکایی در افغانستان چند نفرند؟

تارنمای خبری هیل روز شنبه به وقت محلی گزارش داد که وزیر خارجه آمریکا به کنگره گفته است بیش از ۳۰۰ آمریکایی در افغانستان حضور دارند که ۱۹۷ نفر آن‌ها خواهان ترک این کشور هستند.

وزارت خارجه آمریکا به کنگره اعلام کرده است که حدود ۳۶۵ آمریکایی هنوز در افغانستان هستند.

آمار‌های جدید نشان می‌دهد که بر خلاف آمار پیشین اعلام شده از سوی دولت آمریکا، تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها هنوز در افغانستان حضور دارند که نتوانسته اند با پرواز‌های اضطراری آمریکا پیش از ماه اوت از این کشور خارج شوند.

بلینکن در ۳۰ اوت و یک روز قبل از پایان عملیات نظامی آمریکا در افغانستان اعلام کرده بود "تعداد کمی از آمریکایی ها، کمتر از ۲۰۰ نفر و شاید نزدیک به ۱۰۰ نفر در افغانستان حضور دارند و می‌خواهند این کشور را ترک کنند.

چند روز بعد، ران کلین رئیس ستاد کاخ سفید اعلام کرده بود حدود ۱۰۰ آمریکایی در انتظار خروج از افغانستان هستند.

از زمان پایان عملیات نظامی آمریکا در افغانستان در ماه اوت، این کشور ۲۳۴ آمریکایی را از افغانستان خارج کرده است.

"سناتور بن ساس" یکی از اعضای کمیته منتخب اطلاعات سنا، دولت بایدن را متهم به گمراه کردن مردم آمریکا در مورد تعداد دقیق آمریکایی‌های باقی مانده در افغانستان کرد.

وی گفت: برای هفته ها، تعداد رسمی آن‌ها (آمریکایی‌های حاضر در افغانستان) حدود صد نفر بود و این آمار هیچگاه تغییر نکرد. اکنون آن‌ها می‌گویند بیش از ۳۰۰ آمریکایی هنوز در افغانستان هستند.

از سوی دیگر ده‌ها هزار افغان از جمله کسانی که در مدت ۲۰ سال به نیرو‌های آمریکایی و پیمانکاران آن کمک کرده اند، همچنان امیدوار به ترک افغانستان هستند.

کاخ سفید پس از دو دهه اشغالگری، با خروج عجولانه اش، وضعیت آشفته‌ای را برای افغان‌ها رقم زد که خروج نیرو‌های آمریکایی نیز با هرج و مرج بسیار و کشته شدن برخی افغان‌های بیگناه همراه بود و حتی به رغم همه وعده هایش برخی نیرو‌های افغان همکار خود را در آن کشور جا گذاشت.

پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا و خروج پر حاشیه و پر هرج و مرج باعث شد کمیته‌های مختلف کنگره آمریکا که تحت تسلط دموکرات‌ها قرار دارند، خواهان تحقیقات گسترده در خصوص حضور آمریکا در افغانستان شوند.

دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا تحت فشار قانونگذاران این کشور قرار گرفته است تا برای کمک به افغان‌هایی که به پرواز‌های پیشین نرسیده اند بیشتر تلاش کند.

وزارت خارجه آمریکا پس از بیش از یکماه از خروج آشفته و مرگبار خود از افغانستان مسوول نظارت بر امور اسکان افغان‌هایی را که از کشور خود خارج شده اند، تغییر داد و اعلام کرد "الیزابت جونز" یکی از دیپلمات‌ها به عنوان هماهنگ کننده تلاش‌های جابجایی و اسکان نیرو‌های افغان انتخاب شده است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بدون اعلام دلیل اصلی این جابجایی اعلام کرد جان بَس که به درخواست وزیر خارجه آمریکا رهبری خروج شهروندان آمریکایی و افغانستانی‌ها را بر عهده داشت، موقت بود و از سمت خود کناره گیری می‌کند.

آمریکا ۲۰ سال پیش به بهانه مقابله با گروه‌های تروریستی به افغانستان حمله و در طول این مدت، آن کشور را اشغال کرده بود.

منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند