فاجعه کرونایی که برخی جوانان و میانسالان بوجود می‌آورند!


فاجعه کرونایی که برخی جوانان و میانسالان بوجود می‌آورند!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: جوانان و میانسالانی که واکسن نزده اند مرگ و میرهای کرونایی را رقم می زنند که این مساله می تواند فاجعه به بار می‌آورد.

«پرویز یزدان پناه» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: به علت جابجایی ها و سفرها در شهریور و مهرماه، برداشتن محدودیت‌ها و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد افزایش مبتلایان به کرونا در استان هستیم.

وی اظهار کرد: کرونا در هفته اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد به خصوص در شهرستان‌های کهگیلویه و چرام روند افزایشی داشته به طوری که وضعیت کرونا در این دو شهرستان قرمز شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: شهرستان‌های گچساران و بویراحمد در وضعیت نارنجی کرونایی و مابقی شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

یزدان‌پناه تصریح کرد: طی امروز شنبه یکم آبان ماه نمونه های گرفته شده استان کهگیلویه و بویراحمد مثبت بوده اند که این میزان نمونه مثبت از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در این استان بی سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه پیک ششم کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد شروع شده است، ادامه داد: عروسی ها و تجمعات زیاد شده، رعایت پروتکل‌ها کمتر و عادی انگاری افزایش یافته به همین خاطر کرونا در استان با روند افزایشی مواجه است.

تزریق ۷۲۵ هزار واکسن کرونا در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: ۷۲۵ هزار واکسن کرونا تا کنون در استان کهگیلویه و بویراحمد تزریق شده البته روند تزریق واکسن در استان طی یک هفته اخیر کاهش یافته است به طوری که در گذشته روزانه ۱۵ تا ۲۰ هزار واکسن تزریق می شد اما به علت تبلیغات علیه واکسن طی روزهای اخیر این تعداد به ۶ تا ۱۰ هزار واکسن نرسیده است.

یزدان‌پناه تاکید کرد: تاکنون ۷۰ درصد مردم استان کهگیلویه و بویراحمد مرحله اول و ۴۶درصد مرحله اول و دوم واکسن خود را تزریق کرده اند اما برای ایمنی جمعی باید ۸۵ درصد گروه های مختلف سنی واکسن زده شوند که اگر این امر در استان محقق نشود مرگ و میرهای کرونایی بیشتر می شود.

وی اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۴ فوت ناشی از کرونا در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد داشته‌ایم که این افراد بین ۴۰ تا ۶۰ ساله بودند در واقع گروه های میانسال و جوانانی که درصد بالایی از آنها واکسن نزدند مرگ میرهای کرونایی را رقم می‌زنند که این مسئله می تواند فاجعه به بار بیاورد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۹۷۹ بیمار کرونایی در استان کهگیلویه و بویراحمد جان خود را از دست دادند.

۹۸ هزار کهگیلویه و بویراحمدی به کرونا مبتلا شدند

یزدان‌پناه عنوان کرد: همچنین از ابتدای شیوع این بیماری ویروسی تاکنون ۹۸ هزار نفر از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد به کرونا مبتلا شدند که معمولاً یک صدم افراد احتمال فوت به علت کرونا وجود دارد. از مجموع مبتلایان به کرونا در این استان ۷۵ هزار و ۹۶۷ نفر بهبود یافته گزارش شده است.

وی اضافه کرد: استقبال دانش آموزان و معلمان از واکسن کرونا در سطح استان خوب بوده که امیدواریم والدین فرزندان دانش آموز خود را طی چند روز آینده جهت تکمیل مراحل واکسن به مراکز واکسیناسیون بیاورند.

بیش از ۸۰ درصد مردم شهرستان‌های دنا و باشت واکسن زدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در برخی شهرستان های استان کهگیلویه و بویراحمد استقبال از تزریق واکسن کرونا از سوی مردم و دانش آموزان خوب بوده به طوری که ۹۵ درصد دانش‌آموزان شهرستان دنا و ۸۷ درصد دانش‌آموزان شهرستان باشت تاکنون واکسن کرونا را تزریق کرده اند و همچنین بیش از ۸۰ درصد مردم شهرستان‌های دنا و باشت تا کنون اقدام به تزریق واکسن کرونا کرده اند.

یزدان‌پناه افزود: از افراد تاثیرگذار و صاحب نفوذ استان انتظار داریم کسانی را که از واکسن خودداری می‌کنند قانع کنند که واکسن بزنند چراکه پزشکان و متخصصان تاکید بر زدن واکسن دارند البته واکسن به تنهایی باعث جلوگیری از کرونا و ایمنی در مقابل این بیماری ویروسی نمی شود بلکه با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانیم شدت بیماری را کمتر کنیم، مرگ و میرها را کاهش دهیم و بستری‌ها در بیمارستان‌ها را پایین بیاوریم.

وی اظهار کرد: میزان مرگ و میر کرونایی در استان کهگیلویه و بویراحمد یک درصد بوده است در حالی که این میزان در سطح کشور ۲.۱ درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه با شروع موج ششم کرونا محدودیت ها در شهرهای قرمز برمی‌گردند، تاکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی، دولتی و حاکمیتی و دانشگاه علوم پزشکی کمک کنند، پروتکل‌های بهداشتی در جامعه رعایت شود چراکه مهمترین مسئله در کنترل کرونا رفتار مردم است که پروتکل‌ها را رعایت کنند و واکسن نیز بزنند، کسانی واکسن نمی زنند می‌توانند برای بقیه افراد خانواده و حتی محله نیز خطرناک باشند.

بازگشایی تدریجی مدارس

یزدان‌پناه خاطرنشان کرد: بازگشایی مدارس به صورت تدریجی است و این بازگشایی بستگی به پیک و وضعیت کرونایی در استان دارد البته باید معلمان، کادر مدرسه، رانندگان سرویس مدارس، دانش آموزان و خانواده ها واکسن بزنند.

کارمندانی که واکسن نزنند دادگاهی می شوند

وی تصریح کرد: طبق تصمیمات گرفته شده در ستاد ملی مقابله با کرونا، دورکاری کارمندان دستگاه‌ها و ادارات حذف شده است و کارمندانی که واکسن نزنند به عنوان متخلف کرونایی به دادگاه تخلفات اداری معرفی و طبق قانون با آنها برخورد می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: طبق قانون می توانیم از کارمندان متخلف کرونایی به دستگاه قضایی شکایت کرده و آنها را به دستگاه قضایی معرفی کنیم چراکه در حال ارایه خدمات عمومی هستند.

یزدان‌پناه عنوان کرد: هم اکنون ۲۲۴ بیمار در بیمارستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد بستری می باشند که ۱۱۹ نفر از این بیماران مبتلای قطعی و ۱۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید