امام(ع) و شیعه غم هم را می‌خورند حتی اگر از هم دور باشند


امام(ع) و شیعه غم هم را می‌خورند حتی اگر از هم دور باشند

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه شیعه باید عارف به حق امام زمان خود باشد، گفت: یکی از ویژگی‌های امام این است که پدر مهربان برای امت است امام و شیعه او با هم یک ارتباط عمیق روحی دارند و غم یکدیگر را می‌خورند حتی اگر از یکدیگر دور باشند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام «حمید میرباقری» شامگاه دوشنبه به مناسبت اربعین در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخته و گفت: امام حسین(ع) بهترین‌های زندگی خود را برای رضای الهی در عاشورا فدا کرد.

وی با استناد به روایتی از امام رضا(ع) عنوان کرد: حضرت(ع) می‌فرمایند روز عاشورا ۱۸ نفر از اهل بیت(ع) به شهادت رسیدند که روی کره زمین نظیر و مانند نداشتند. امام عادل و حکیم عالم هستی است به این دلیل بهترین انسان‌های روی زمین را در کربلا فدا می‌کنند مردم را از نادانی و جهالت نجات بدهند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در عرف ما جهالت در دو جا به کار می‌رود یکی مقابل علم و دانش و دیگری عقل است، اظهار کرد: طبق روایات جهالت بدترین بیماری‌ها است، جهالت صرف نداشتن سواد نیست چه بسا برخی افراد خواندن و نوشتن بلد نیستند اما از اولیاء باشند. اینجا جهالت به معنای نداشتن معرفت است که افراد باسواد هم دچار آن می‌شوند.

حجت‌الاسلام میرباقری با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) مبنی براینکه بدترین بیماری‌ها جهل است جاهل همواره در حال افراط یا تفریط است، اظهار کرد: جهل در مقابل علم و دانش یا حتی فقه، اصول و احکام شریعت نیست بلکه در مقابل تشخیص و عقل است. گاهی یک عمامه به سر، آیت الله یا مجتهد نمی‌تواند تشخیص بدهد که امروز موقعیت زمان چه چیزی را ایجاب می‌کند.

وی افزود: مردم زمان سیدالشهداء بیماری مهم عدم تشخیص را داشتند. این بیماری برای یک دوره نیست و برای هر دوره‌ای می‌تواند وجود داشته باشد. گاهی شخص عالم و باسواد است اما نمی‌تواند درستی یا نادرستی برخی مسائل را تشخیص دهد لذا بسیاری از بزرگان زمان امام حسین(ع) در اثر عدم تشخیص ایشان را یاری نکردند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: امام حسین(ع) جان خود را فدا کردند که تشخیص مردم را بالا ببرند، تاریخِ پس از شهادت سیدشهداء(ع) را مطالعه بفرمایید. وقتی دوران امامت امام سجاد(ع) را می‌بینیم متوجه می‌شویم که امام حسین(ع) چه کار بزرگی را انجام دادند. دوران امام سجاد(ع) از سخت‌ترین دوران امامت ائمه(ع) بوده است که به دو سه نمونه از آن اشاره می کنیم. به عنوان مثال مردم آن قدری که یک شاعر هرزه‌گو را می پرستیدند به یک عالم ربانی توجه نداشتند. در شهر مدینه سرزمین وحی اگر یک شاعر هرزگو از دنیا می رفت عزای عمومی اعلام می‌شد. شهر مدینه با آن همه معنویت ظرف ۵۰ سال به جایی می‌رسد که بزرگان شهر در مجالس لهو و لعب شرکت می‌کردند.

حجت‌الاسلام میرباقری با استناد به این فرمایش اینکه امام حسین(ع) که اگر مثل منی با مثل یزید بیعت کند باید فاتحه اسلام خوانده شود، گفت: امروز جامعه اسلامی ما دچار این خطر و بلا شده است که شخص مراسم عبادی دارد اما تشخیص ندارد. به جای آن که تکنولوژی و علم غربی را وارد کشور کنیم فرهنگ آلوده و به بن بست رسیده غرب را به کشور آوردیم و تجربه می‌کنیم. امروز غربی‌ها در کشورهای خود فقر معنویت را احساس می‌کنند جامعه و خانواده آنجا دچار بحران شده است و ما امروز داریم این مسائل را در کشور خود تجربه می‌کنیم.

وی افزود: فرهنگ دشمنان اسلام وقتی شما در غفلت هستید به گونه‌ای نفوذ می‌کند و احوال جامعه را استحاله می‌کند که بسیاری متوجه نمی‌شود و تنها عاقلان جامعه متوجه می‌شوند، آن زمان هم یاران حقیقی سیدالشهدا(ع) و اصحاب ایشان این مسائل را می‌فهمیدند، در حالی که بسیاری از خواص با همه جایگاه اجتماعی آن را نفهمیدند. این درس عاشورا است که مبادا ما اربعین کربلا برویم سینه بزنیم روضه برگزار کنیم اما آن هدف اصلی امام حسین(ع) را فراموش کنیم. در محرم و صفر باید ما به قدرت تشخیص عقلانی در مورد اهداف امام حسین(ع) برسیم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به بخشی از زیارت اربعین مبنی بر اینکه قلب من با قلب امام حسین(ع) هماهنگ است دل من با دل امام حسین(ع) یکی است، گفت: یکی از ویژگی‌های امام این است که پدر مهربان برای امت است امام و شیعه او با هم یک ارتباط عمیق روحی دارند و غم یکدیگر را می‌خورند حتی اگر از یکدیگر دور باشند. طبق روایت ائمه معصومین(ع) مومنی در شرق و غرب عالم نیست مگر اینکه اگر مریض یا گرفتار شود گویا که بر امام آن درد یا مشکل وارد می‌شود.

حجت‌الاسلام میرباقری با بیان اینکه شیعه یاد عارف به حق امام زمان خود باشد، تاکید کرد: زندگی شیعه واقعی با آنچه امام معصوم(ع) می‌فرمایند کامل هماهنگ است. او فرمایش امام را محور زندگی خود می‌داند در این صورت است که زیارت امام حسین(ع) اثربخشی فوق‌العاده خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مردم دنیا با امام حسین(ع) ارتباط ‌های گوناگونی دارند، گفت: برخی از نظر قلبی امور زندگی هیچ هماهنگی با امام حسین(ع) ندارند. گروه دیگری که در طول تاریخ مصادیق فراوانی داشت دل آنها با سیدالشهدا(ع) هماهنگ نیست اما امور زندگی خود را به اجبار با امام حسین(ع) هماهنگ می‌کردند. در جنگ صفین بسیاری دلشان با امیرالمومنین(ع) نبود اما به اجبار او را همراهی می‌کردند. این گروه همچون خوارج وسط راه از امام جدا می‌شوند. گروه دیگر کسانی هستند که دلشان با امام حسین(ع) است برای ایشان اشک هم می‌ریزند زیارت هم می‌روند اما امور زندگی او تابع امام حسین(ع) نیست یعنی سبک زندگی او حسینی نیست. گروه دیگری کسانی هستند که امور زندگی آنها کاملا تابع دستورات امام است و هرچه دارند در مسیر امام قرار می‌دهند و هر کاری که می کنند منتی بر امام حسین(ع) ندارد و می گویند تکلیف و وظیفه ما است. آنها کسانی هستند که میلیاردها تومن لقمه حرام جلوی آنها بگذارید دست به آن نمی‌زنند.اگر می‌خواهیم بدانیم جزو گروه چهارم هستیم یا نه باید ببینیم دغدغه های سیدالشهداء(ع) در برنامه‌های ما است یا نه. امام حسین(ع) مظهر غیرت الهی است امروز نسبت به ناموس خود چقدر غیرت داریم.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی