450 میلیارد ریال برای اشتغال مددجویان بهزیستی خراسان شمالی اختصاص یافت


450 میلیارد ریال برای اشتغال مددجویان بهزیستی خراسان شمالی اختصاص یافت

بجنورد- ایرنا- مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: امسال 450 میلیارد ریال اعتبار برای اشتغال مددجویان زیر پوشش این سازمان حمایتی اختصاص یافته است که در قالب تسهیلات به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

محمد شجاع روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نیمه نخست امسال ۲ هزار و ۲۰۰ نفر از مددجویان زیر پوشش این نهاد حمایتی تسهیلات ۲۰ میلیارد ریال نیز وام دریافت کردند.

وی میزان سقف وام برای مددجویان بهزیستی را در سال های گذشته ۵۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: امسال این میزان به یک میلیارد ریال افزایش یافته است.

شجاع با بیان اینکه بیشتر اشتغال های ایجاد شده در این استان در حوزه کشاورزی به ویژه دامپروری بوده است گفت: خشکسالی و سایر موارد فعالیت در این حوزه را نیز آسیب زا کرده است که هم اینک تلاش می کنیم تا شغل های دیگری را به مددجویان معرفی کنیم تا درآمد پایداری کسب کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی از راه اندازی دیتا بانک وضعیت اشتغال مددجویان زیر پوشش این نهاد حمایتی خبر داد و افزود: آمار تمامی مددجویان از نظر اشتغال باید در سامانه ای ثبت شود و تمامی مشاغل با توجه به اقلیم و سایر شاخص ها نیز باید شناسایی شود.

وی بیشترین مشکل مددجویان را نیز جذب تسهیلات اشتغال دانست و گفت: بعضا متقاضیان از روند سخت دریافت تسهیلات خسته می شوند که به همین علت باید روند اداری وام ها برای مددجویان گروه هدف آسان سازی شود زیرا توانمندی این قشر نیز نسبت به سایر اقشار متفاوت است.

شجاع بر ایجاد شغل های پایدار برای مددجویان نیز تاکید کرد و افزود: مددجویان بعد از دریافت وام نباید بده کار به بانک ها شوند و مشکلی دیگر به مشکلات آنان افزوده شود.

وی اظهار داشت: شغلی که مددجویان ایجاد خواهند کرد باید با توجه به معلولیت آنان باشد ٰو همچنین مشاغل آسیب پذیر باید بیمه نیز شوند.

وی در خصوص سه درصدی مشاغل دولتی معلولان نیز گفت: باید این قانون در تمامی استخدامی ها رعایت شود که بعضا به آن اهیمت داده نمی شود، نباید شغل هایی که از عهده معلولان بر می آید در اختیار سایر گروه ها قرار گیرد زیرا این فعالیت برای این قشر بسیار محدود است.

شجاعی در بخش دیگری از سخنانش بر ایجاد دیجیتال مارکتین نیز تاکید کرد و اظهار داشت: تمامی صاحب مشاغل و توانمندی گروه هدف باید در سامانه ای با هم مرتبط باشند و همه قابلیت ها رصد شود و در سطح کشور و یا در مرحله اول در سطح جامعه هدف گسترش یابد.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی به صندوق حمایت از مشاغل معلولان در کشور نیز اشاره کرد و افزود: این صندوق با آورده ۲۰۰ میلیارد ریالی در سطح کشور ایجاد شد اما برای ماندگاری و تقویت نیاز به حمایت های نیکوکاران و آحاد جامعه دارد.

وی بر جذب مشارکت های مردمی در خصوص ایجاد اشتغال برای گروه هدف نیز تاکید کرد و گفت: در این خصوص از نیکوکاران می خواهیم که وارد این حوزه کاری نیز شوندٰ؛ کمک به گروه هدف در زمینه های مختلف همچون اشتغال و مسکن باید در جامعه نهادیه سازی شود.

شجاع اظهار داشت: ۲۵ هزار نفر معلول زیر پوشش این سازمان حمایتی هستند که در مجموع ۱۱۰ هزار نفر که شامل یک هشتم جمعیت استان می شود زیر پوشش این نهاد قرار دارند که نیازمند توجه حمایت های بیشتر در حوزه ها مختلف به ویژه اشتغال هستند.

براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها ساکن هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!