همه چیز درباره سد تنگ سرخ بشار


همه چیز درباره  سد تنگ سرخ بشار

یاسوج- ایرنا- مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ضمن تشریح روند اخذ مجوزهای سد تنگ سرخ از دهه هفتاد تاکنون، به ابهاماتی که روزهای اخیر باعث ایجاد حساسیت هایی پیرامون این سد شده، پاسخ داد.

به گزارش ایرنا،این روزها سد تنگ سرخ و نحوه تعیین حق آبه های آن در فضای مجازی و حقیقی استان به یکی از مهمترین چالش های استان تبدیل شده است.اگرچه رئیس جمهوری در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد و هنگام بازدید از سد به معارضان بومی و محلی نسبت به تامین حق و حقوق آنها اطمینان کامل داد اما صحبت از تخصیص اب سد تنگ سرخ به استان فارس باعث شد فعالان اجتماعی و زیست محیطی نسبت به موضوع واکنش نشان دهند.از سویی نداشتن مجوزهای زیست محیطی نیز دغدغه دیگری بود که فعالان زیست محیطی مطرح کردند.

حالا مدیرعامل آب منطقه ای استان معتقد است این چالش ها نشات گرفته از تشابه اسمی دو سد در دو استان است و اطمینان خاطر هم می دهد که محیط زیست مجوز های لازم برای سد را صادر کرده است.

رسول فرهادی شامگاه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه این روزها سد تنگ سرخ در فضای مجازی استان در صدر اخبار استان قرار گرفته است گفت:مطالعات سد تنگ سرخ از دهه ۷۰آغاز و بر اساس ماده ۲۷۰با امضای وزیر نیرو وارد فاز عملیاتی شد.
وی با بیان اینکه پیشرفت سد ۳۸درصد است افزود: تشابه اسمی ۲ سد در استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد را باید مهمترین دلیل مشکلات پیش آمده دانست.
فرهادی با تشریح اهداف ساخت سد تنگ سرخ گفت: حجم مخزن این سد ۱۲۵میلیون متر مکعب و ظرفیت آب تنظیمی آن ۱۵۷میلیون متر مکعب است.
وی تاکید کرد: با توجه به جیره بندی آب در شهرستان های استان کهگیلویه و بویراحمد با ساخت سد می توان سیلاب های زمستانه را مهار و در فصل تابستان مصرف کرد.
فرهادی یاداوری کرد: آب شرب یاسوج پایدار نیست و از طریق چشمه، چاه و پمپاژ از رودخانه تامین می شود که این منابع وضعیت مناسبی ندارند.
مدیرعامل آب منطقه ای با بیان اینکه وضعیت بارش ها در استان مناسب نیست گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا ، هیچ راهی جز مهار سیلاب ها برای استفاده وجود ندارد .
وی گفت :سهم استان های کهگیلویه و بویراحمد و فارس و شهر ها در مصارف آب سد تنگ سرخ مشخص شده است .
مدیرعامل آب منطقه ای گفت: بر اساس داده ها در سال ۹۲ در خصوص میزان بارش ها و سهم های استان ها بازنگری شد و ۷۲میلیون متر مکعب برای مصرف استان فارس مشخص شد.
فرهادی گفت: در سال ۱۴۰۰ دوباره درباره تخصیص سهم آب استانها بازنگری شد و از سد ۱۵۷میلیون متر مکعب حجم سد، ۵۶میلیون متر مکعب برای آب شرب استان فارس تخصیص شد.
وی به روند فرسایشی دریافت مجوز برای این طرح اشاره کرد و گفت: در سال ۸۷هیات وزیران مطالعات سد تنگ سرخ را تصویب کرد و در سال ۸۹وزارت نیرو اخذ ردیف اعتبارات را از طریق هیات دولت درخواست کرد و مطالعات زیست محیطی نیز از سال ۸۵ آغاز شد و در فروردین امسال محیط زیست استان و کشور مجوزها را صادر کرد.
فرهادی در این خصوص گفت: مجوز میراث فرهنگی سد تنگ سرخ در سال ۹۲ صادر و مطالعات پدافند غیر عامل نیز سال ۹۶ انجام شد.
وی گفت: در سال ۱۳۸۸مطالعات محیط زیست تمام و در سال ۹۴، تاییدیه محیط زیست استان برای سازمان کشوری فرستاده شد.
ِمدیرعامل آب منطقه ای گفت: در سال ۱۳۹۵بر اساس تغییر رویکرد و شرح خدمات مطالعات زیست محیطی، مطالعات بر اساس قانون جدید از سر گرفته شد و در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ مطالعات جدید باید دفاع می شد که کار انجام و در ۲۲فروردین ۱۴۰۰اجرای طرح سد تنگ سرخ از سوی سازمان محیط زیست بلامانع اعلام شد.
مدیرعامل اب منطقه ای گفت : آب سد تنگ سرخ برای مصارف صنعتی ، شرب و کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد و آب شرب شیراز تخصیص و در نظر گرفته شده است.
وی گفت: در روزهای گذشته ادعاهایی مبنی بر سد سازی با هدف آب فروشی و بالابردن سود کارکنان مطرح شده که چنین ادعایی بدون مبنا و صحت است.
وی گفت: از امور آب فارس و کهگیلویه و بویراحمد تعهد گرفته شده و کسی نمی تواند پس از ساخت سد بیش از سهم مشخص شده کار رها سازی و برداشت آب داشته باشد.
فرهادی تاکید کرد: برداشت ۱۰۰میلیون متر مکعب استان فارس از سد تنگ سرخ بشار، هیچ گونه سندیتی نداشته چنین مصوبه ای صادر نشده و مصوبه ای که در شیراز منتشر شد مربوط به سد تنگ سرخ خودشان بود.
وی ابراز داشت: سهم استان فارس از ۷۲میلیون متر مکعب به ۵۶میلیون متر مکعب کاهش یافته و مدیریت این سد بر عهده استان کهگیلویه و بویراحمد و سهم استان بیش از استان فارس است.
فرهادی درباره مطالبات مردم در سد تنگ سرخ گفت: برای آنکه حق مردم ضایع نشود و اراضی انها به نرخ روز محاسبه شود در حین کار، تملک انجام می شود و تمامی خسارات سد بر اساس قانون پرداخت می شود .
وی گفت : تمام تلاشمان را می کنیم تا پایان سال ۱۴۰۱ سد تنگ سرخ آبگیری شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !