گلستان الگوی متعالی یکپارچگی و وحدت بین شیعه و سنی


گلستان الگوی متعالی یکپارچگی و وحدت بین شیعه و سنی

گرگان- ایرنا- استان گلستان جلوه ای از زیباترین تابلوی همدلی و وحدت شیعه و سنی و الگوی متعالی یکپارچگی امت اسلام در لوای پرچم توحید و نبوت برای سایر مناطق کشورمان و حتی امت های اسلامی منطقه است.

به گزارش ایرنا، ترکمن ، بلوچ ، فارس ، ترک ، گلیک ، سیستانی ، قزلباش، مازنی فقط بخشی از قومیت های شیعه و سنی استان گلستان بوده که زیر بیرق اسلام در نگارستان ایران با صلح، دوستی و همدلی در حال زندگی هستند.

درایت و کیاست بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در نامگذاری سالروز ولادت حضرت محمد مصطفی به عنوان هفته وحدت بسیاری از دسیسه ها و نیرنگ های دشمنان اسلام را نقش بر آب کرده است، موضوعی که می توانست به عنوان عاملی برای تشتت بین امت اسلام و ایجاد زاویه بین مذاهب مختلف اسلام تبدیل شود اما با اتخاذ این راهبرد به اهرمی ثمربخش برای وحدت و همدلی شیعه و سنی تبدیل شده است.

هفته وحدت تبلور یکرنگی شیعه و سنی در اقصی نقاط ایران زمین است، همبستگی و انسجام قومیت های مختلف در این هفته به اوج می رسد و زن و مرد ایرانی در هر لباس و مذهبی که باشند با تمسک به حبل متین و مشترکات دینی فریاد اتحاد و وحدت سر می دهند.

چشم پوشی از تفاوت ها و تکیه بر مشترکات دینی راهبردی مطمئن برای تقویت وحدت در امت اسلامی است که این راهبرد در سال های اخیر به درستی در استان گلستان پیاده شده و این استان شمالی را به مظهر وحدت و اتحاد بین شیعه و سنی تبدیل کرده است.

با وجود تلاش های بسیار دشمنان اسلام و ایجاد فرافکنی و شکاف افروزی بین شیعه و سنی، آنها هرگز نتوانستند در این مسیر به توفیقی دست یابند و گلستانی ها با تاسی از رفتار و سیره رسول الله همچون کوهی استوار در برابر این توطئه ها ایستادگی و همه دسیسه ها را خنثی کرده اند.

گلستان الگوی متعالی یکپارچگی و وحدت بین شیعه و سنی

لزوم تقویت وحدت در جهان اسلام

امام جمعه فاضل آباد استان گلستان در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت : خدا، پیامبر، قبله، مناسک از جمله اصول مشترکی است که باعث می شود تا وحدت در امت اسلام تقویت شود.

حجت الاسلام علی قنبری با تاکید بر اینکه باید زمینه های وحدت جهان اسلام را تقویت کرد افزود: اگر زن و مردم مسلمان اندکی دقت کنند متوجه می شوند که از تفرقه و شکاف چیزی عایدی امت اسلام نمی شود و این امر ثمره ای جز خوشحالی دشمنان ندارد.

این روحانی اهل تشیع افزود: زمینه های وحدت جهان اسلام احادیث مشترک، اصول مشترک، دشمن مشترک، زبان دینی مشترک است که می تواند موجب وحدت جهان اسلام شود.

امام جمعه فاضل آباد ادامه داد: نخبگان و علما شیعه و سنی در تقویت وحدت نقش بسزایی دارند به نحوی که با انتشار فتواهایی که باعث تقریب بین مذاهب می شود وحدت بین امت اسلام را افزایش دهند.

اتحاد لازمه تشکیل امت واحده اسلامی

حاج امان گلدی آخوند حنفی امام جمعه گمیشان هم گفت :تمسک به ریسمان وحدت و پرهیز از طرح اختلافات سبب می‌شود تا نیرنگ دشمنان دین اسلام ابتر بماند.

وی افزود : برای شکل گیری امت واحده اسلامی راهی بجز اتحاد و همدلی در پیش نداریم، برای اینکه زندگی با عزتی در برابر امپریالیسم داشته باشیم باید همدلی را سرمشق قرار دهیم.

وی ادامه داد: هفته وحدت فرصت طلایی برای شیعه و سنی است تا با چشم پوشی از برخی اختلاف نظرها زیر سایه قرآن و سیره نبوی در کنار هم متحدتر از همیشه در برابر دشمنان دین اسلام بایستند.

گلستان الگوی متعالی یکپارچگی و وحدت بین شیعه و سنی

حاج عبدالحی آخوند میرزاعلی هم خاطرنشان کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی برای آنکه وحدت کلمه حفظ شود و بین مسلمانان تشیع و تسنن بیش از پیش اتحاد برقرار شود، هفته وحدت را نامگذاری کردند.

وظیفه همگانی است

این روحانی اهل سنت شهرستان آق قلا اضافه کرد : ما مسلمان بوده و بر مبنای آیه قرآن «ان المومنون اخوه»، همه با یکدیگر برادر هستیم و نه تنها در این هفته بلکه باید در طول سال وحدت داشته باشیم.

وی تصریح کرد: حفاظت و حراست از دین مبین اسلام و ترویج آن یک وظیفه همگانی است ؛ به خصوص در این ایام که دشمنان اسلام از هر حیله و نیرنگی استفاده می‌کنند تا به اسلام ضربه بزنند ما مسلمانان باید با همدلی، تفاهم، همفکری، اتحاد را بیشتر تقویت کرده و در برابر دشمنان بایستیم.

میرزاعلی بیان کرد: طبق آیات قرآن همه مسلمانان باید رز برابر استکبار جهانی «ید واحد» بوده و با اتحاد و همدلی حرکت کنند.

امام جمعه اهل تشیع بندرترکمن هم گفت : گلستان الگویی موفق برای همه استان های کشور است، گلستان سرزمین است که ترکمن و بلوچ در کنار فارس و مازنی با هم به صورت مسالمت آمیز زندگی می کنند و ثمرات این اتحاد به عینه قابل لمس است.

حجت اسلام محمدصالح منصوری افزود: متأسفانه در جهان اسلام، کسانی که غافل هستند با دست و پول مسلمانان، مسلمانان دیگر را می‌کشند و به ناموس آنها بی حرمتی کرده و مال آنها را تاراج می‌کنند.

رعایت خط قرمزها

منصوری اضافه کرد: باید با دقت تمام به وظایف خود در برابر مذاهب مختلف اسلام عمل کنیم همه باید خط قرمزهای یکدیگر را رعایت کرده و اصول یکدیگر را بشناسیم و به مقدسات یکدیگر احترام بگذاریم.

امام جمعه شهرستان بندرترکمن گفت : با عنایت پروردگار متعال در گلستان علمای شیعه و اهل سنت با تدابیری که داشتند و با وجود مردم فهیم شیعه و سنی، به زیبایی در کنار هم با درایت صبر و فهم و شعور زندگی می‌کنند.

ضرورت ادامه این وحدت عملی

وی ابراز امیدواری کرد که این وحدت عملی تداوم داشته و زمینه برادری روز به روز بیشتر شود.

گلستان یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب گوناگون دارد که به صورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می کنند.

حفظ وحدت میان اقوام و مذاهب در این استان شمالی به برکت پیروزی انقلاب اسلامی سبب شده تا ساکنان آن به عنوان ایران کوچک و الگوی همبستگی در کشور معرفی شوند.

زندگی مسالمت آمیز اقوام مختلف در گلستان از جمله فارس، ترک، ترکمن، بلوچ، سیستانی، خراسانی، شاهرودی، قزاق و مازندرانی سبب شده تا این اقوام با مذاهب مختلف در مناسبت های مختلف ملی و اسلامی از جمله بزرگداشت هفته وحدت با هدف تقویت وحدت و همبستگی و خنثی سازی توطئه دشمنان حضور فعالانه داشته باشند.

۱۲ ربیع الاول روایت اهل سنت از ولادت نبی مکرم اسلام تا ۱۷ ربیع الاول روایت اهل تشیع از میلاد رسول گرامی اسلام است که با ابتکار بنیانگذار کبیرانقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) به عنوان هفته وحدت نامگذاری شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس