به بهانه درگذشت یکی از بزرگان روان­شناسی مثبت میهای چیک­سنت میهای


به بهانه درگذشت یکی از بزرگان  روان­شناسی مثبت میهای چیک­سنت میهای

میهای چیک­سنت میهای علاوه­ بر اینکه یکی ازپژوهش­گران برجسته در حوزه روان­شناسی مثبت بود خاطر پردازش نظریه غرقگی (flow) در دهه 1970 در جهان مورد توجه بوده است.

به بهانه درگذشت یکی از بزرگان  روان­شناسی مثبت میهای چیک­سنت میهای
میهای چیک­سنت میهای (Mihaly Csikszentmihalyi) روان­شناس مشهور مجارستانی چهارشنبه 21 اکتبر 2021 در سن 87 سالگی در گذشت.

او علاوه­ بر اینکه یکی ازپژوهش­گران برجسته در حوزه روان­شناسی مثبت بود بیشتر به خاطر پردازش نظریه غرقگی (flow) در دهه 1970 در جهان شناخته شده است.

او غرقگی را به عنوان نوعی حالت ذهنی که هنگامی که فرد کاملا در یک فعالیت غرق می­شود، رخ می­دهد؛ تعریف کرده است.


میهای چیک­سنت میهای در 29 سپتامبر 1934 در شهر فیومه ایتالیا چشم به جهان گشود. پدر او آلفرد چیک­سنت میهای (سفیر مجارستان در ایتالیا) و مادرش ادیث ینکویچ دی یزنیکز بود. او که پس از جنگ جهانی دوم به همراه خانواده­اش به پناهندگی ایتالیا در آمده بود در دبیرستانی دولتی تحصیل کرد و به روان­شناسی علاقمند شد.

میهای درباره دلیل علاقمندی­اش به روان­شناسی چنین گفته است:
"من در کودکی، با تجربه‌ جنگ جهانی دوم، خراب شدن و درهم‌شکستن آسودگی دنیای اطراف خود را دیدم.
با شگفتی دیدم که برخی بزرگسالانی که موفق بودند و اعتماد به نفس بالایی داشتند، ناتوان شدند و روحیه‌ی خود را باختند.
بدون پول و شغل و موقعیت اجتماعی، به پوسته‌های خالی و از درون تهی تبدیل شدند.اما عده‌ی کمی بودند که هم‌چنان توانستند خودشان را جمع کنند و با وجود آشوبی که در اطراف‌شان وجود داشت، ادامه دهند.

آرامش آن‌ها، کمک می‌کرد تا دیگران هم امید خود را از دست ندهند.این افراد، مردان و زنانی نبودند که چنین انتظاری از آن‌ها برود: آن‌ها الزاماً احترام و جایگاه اجتماعی بالایی نداشتند؛ هم‌چنین تحصیل‌کرده‌تر و ماهرتر از دیگران نبودند.
این تجربه من را بر آن داشت که با خود فکر کنم: این افراد، قدرت خود را از کجا به دست می‌آورند؟"

میهای فکر می­کرد روان­شناسی می­تواند به او کمک کند تا به پاسخ سوال­هایش برسد. به همین دلیل در سال1956 به امریکا رفت تا علاقه­ اش را دنبال کند. او در دانشگاه شیکاگو مشغول به تحصیل شد و رساله دکترایش را به راهنمایی جاکوب دبلیو.گتزلس درباره خلاقیت هنرمندانه نوشت.

میهای به مدت شش سال در کالج لیک فارست به تدریس پرداخت و سپس در سال 1971 به دانشگاه شیکاگو بازگشت و عضو هیات علمی دانشکده روان­شناسی شد.

او به مدت سه دهه در این دانشگاه به تدریس پرداخت و سپس به دانشگاه تحصیلات تکمیلی کلرمونت رفت. چیک­سنت میهای در سال 2000 مرکز پژوهش کیفیت زندگی را در این دانشگاه تاسیس کرد و تا زمان بازنشستگی در آن به تدریس پرداخت.

چیک­سنت میهای به خاطر سال­ها پژوهش درباره مفهوم غرقگی (حالت تجربه بهینه که در آن مهارت­های فرد با چالش­های موقعیت، تناسب دارد) و همچنین نقشی که به عنوان بنیان­گذار گرایش جدید روان­شناسی مثبت داشت، در دنیا شناخته شده است.

به علاوه استفاده خلاقانه او از دستگاه­های پیج و و پرسشنامه­ ها برای تولید بانک اطلاعاتی بر اساس خودگزارشی ­های افراد از تجارب معمولشان، در حوزه روش جمع ­آوری اطلاعات شیوه ­ای نوین به شمار می­رود.

علاقه میهای به موضوعاتی مانند خلاقیت، انگیزه، شادکامی و رضایت و سال­ها پژوهش درباره این مفاهیم باعث شکل گرفتن اساس نظری روان­شناسی مثبت و همکاری او با مارتین سلیگمن در نگارش مقاله تاثیرگذار معرفی روان­شناسی مثبت در نشریه روانشناس امریکایی (2000) بود.

چیک­سنت میهای به دلیل فعالیت­های ارزشمندش در زمینه روان­شناسی مثبت در سال 2009 برنده جایزه توانمندی­های کلیفتون شد و در سال 2011 نیز جایزه سیچنی به او تعلق گرفت.

میهای در شیکاگو با ایزابلا سلگا که دانشجوی تحصیلات تکمیلی تاریخ روسیه بود، آشنا شد. این دو در سال 1961 با هم ازدواج کردند. ایزابلا هنگام مرگ میهای در حالیکه شصت سال از زندگی مشترکشان می­گذشت، در کنار او بود. دو فرزند آنها، مارک و کریستوفر که مانند پدرشان در دانشگاه تدریس می­کنند، مدرس دانشگاه برکلی و کرنل هستند.

میهای از شوخ ­طبعی فوق ­العاده ­ای برخوردار بود و مخصوصا اظهارنظرهای خنده ­دار و کنایه ­آمیزش که با چهره­ای بی­تفاوت بیان می­کرد بین آشنایانش معروف بود.

ذات مهربان و سرشت متواضع او موجب شگفتی و تحسین کسانی که او را برای اولین بار ملاقات می­کردند می­شد و احتمالا در محبوبیت او در بین دانشجویان، همکاران و دوستانش نقش داشت. زندگی میهای چیک­سنت میهای یکی از بنیان­گذاران روان­شناسی مثبت تجلی سه حیطه اصلی روان­شناسی مثبت (صفات مثبت، هیجانات مثبت و سازمان­های مثبت) بود.


دکتر زهره قربانی- مدرس و پژوهشگر روان­شناسی مثبت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا