لزوم همکاری ارگان‌ها برای جمع آوری معتادان در مترو تجریش


لزوم همکاری ارگان‌ها برای جمع آوری معتادان در مترو تجریش

موسوی گفت: تمام ارگان‌ها باید برای جمع آوری و ساماندهی معتادان بسیج شوند و همکاری مشترک داشته باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اعتیاد به مواد مخدر یکی از مشکلات اجتماعی است که تهدید جدی برای جامعه بشری محسوب و موجب رکود اجتماعی در زمینه‌های مختلف می‌شود. این معضل هم مانند بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، هیچگاه به طور کامل ریشه کن نخواهد شد، اما با تدبیر و تلاش میتوان حداقل آن را کنترل کرد.

وجود این افراد بر هویت و فرآیند زیستی شهر تاثیر می گذارد و زمانی که این موضوعات با امنیت ارتباط پیدا می‌کنند اهمیت بیشتری می‌یابند. چرا که وجود معتادین متجاهر یکی از عوامل مهم و جدی نقض کننده امنیت در سطح شهر است و کار در این حوزه نیازمند تلاش‌های موثرتری است.

در این روز‌های کرونایی، وجود معتادان علاوه بر ایجاد احساس ناامنی در شهر، نگرانی بابت شیوع کرونا و بیماری‌های عفونی توسط این افراد را نیز به همراه دارد.

در گذشته‌ای نه چندان دور، این افراد فقط در حوالی پارک‌ها برای تامین مواد مخدر و تامین مکانی برای خواب و استراحت دیده می‌شدند، اما امروزه اوضاع به قدری وخیم است که دیگر فقط در یک پارک و در یک محدوده مشخص مستقر نیستند بلکه در سطح شهر در حال چرخش اند و نزدیک به مناطق مسکونی برای خود پاتوق ایجاد می‌کنند.

مسئله‌ای که این روز‌ها باعث نارضایتی شهروندان شده، حضور معتادان متجاهر در کنار متروها از جمله متروی تجریش است که علاوه بر مسئله سد معبر، چهره شهر را نیز زشت کرده و افزایش شلوغی و آلودگی را به همراه داشته است.

همکاری مشترک تمامی ارگان ها برای جمع آوری معتادان

سید حمید موسوی، شهردار منطقه یک تهران، در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره معتادهایی که در اطراف متروی تجریش تجمع کرده و موجب نارضایتی شهروندان شده اند گفت: برای جمع آوری معتادان باید شهرداری، نیروی انتظامی و بهزیستی با یکدیگر همکاری مشترک داشته باشند.

وی افزود: اینکه معتادان را جمع آوری و به گرمخانه‌ها منتقل کنیم راهکار مناسبی نیست چرا که دوباره بعد از مدتی به جامعه برمی گردند. این باید حمایت شوند و بعد به چرخه جامعه بازگردند و در نهایت برای آن‌ها اشتغال ایجاد شود. درواقع ارگان‌های موثر در جمع آوری این افراد همچون حلقه‌های یک زنجیر هستند که اگر حتی یک حلقه آن نادیده گرفته شود، نمی‌توان به نتیجه مطلوبی رسید.

موسوی گفت:کار شهرداری و بهزیستی و نیروی انتظامی باید همگرا شود و با یکدیگر همکاری داشته باشند تا به نتیجه برسند. هر کدام از ما اگر بخواهیم به صورت انفرادی فعالیت کنیم به نتیجه‌ای نخواهیم رسید. اینکه نیروی انتظامی این افراد را جمع آوری و نگهداری کند و یا ما آن‌ها را شب‌ها در گرمخانه‌ها نگهداری کنیم و فردا دوباره به حال خود رها شوند چه فایده ای دارد؟ آیا به نتیجه خاصی خواهیم رسید؟

وی در ادامه درباره فعالیت‌های شهرداری در این زمینه گفت: شهرداری سال‌هاست که در این موضوع دخیل شده و فعالیت‌هایی در قالب ایجاد گرمخانه‌ها، ساختمان بهاران، ارتقاء فن و دانش و کارآموزی و دادن فرصت شغلی مناسب به معتادان انجام داده است.

لزوم همکاری ارگان‌ها برای جمع آوری معتادان در مترو تجریش

وی در پایان تاکید کرد: به طور کلی تمام ارگان‌های موثر که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید فعالیتشان به صورتی باشد که یکدیگر را همپوشانی کنند.

شهروندان باید تجمع معتادان متجاهر را به نیروی انتظامی گزارش کنند

نیروی انتظامی هم درباره این موضوع گفت: ما همواره روی شهر نظارت داریم تا این افراد را جمع آوری کنیم و شهروندان نیز با دیدن این افراد و پاتوقی که ایجاد کرده اند باید به نیروی انتظامی خبردهند.

در میان تلاش‌های نیروی انتظامی وشهرداری، تکمیل کننده فعالیت‌های این دو نهاد، سازمان بهزیستی است که وظیفه ساماندهی معتادان را دارد تا فعالیت‌های دیگرنهاد‌ها هم به ثمر برسد و همپوشانی نهاد‌ها اتفاق بیفتد.

نداشتن حمایت اجتماعی کنترل مشکل معتادان را دشوارتر می کند

رضوان مدنی رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درباره موضوع ساماندهی معتادان متجاهر به خبرنگار ما گفت: پدیده معتادان بی سرپناه حتی قبل از تصویب ماده ۱۶ قانون در سال ۸۹ هم وجود داشته است.

وی افزود: ترکیب دو عنصر اعتیاد شدید و نداشتن حمایت اجتماعی، بی سرپناهی، کنترل و حل مشکل را چند برابر سخت‌تر و پیچیده می‌کند و با اقدامات ضربتی و کوتاه مدت نمی‌توان چنین پیچیدگی را حل کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که اقدامات ضربتی و قهری برای پاک نشان دادن سطح خیابان‌ها و معابر موثر نیست و برای موفقیت در کنترل پدیده معتادان بی سرپناه، باید برنامه‌ای مستمر وجامع و مبتنی بر مبانی شناخته شده علمی داشت. از این رو سازمان بهزیستی از سال‌ها پیش و از زمانی که مسئولیت مدیریت معتادان بی سرپناه را پذیرفت، برنامه‌ای با این ویژگی‌ها در قالب طرح تحول نظام مدیریت و ساماندهی معتادان بی سرپناه با الگوی درمان در دادگاه ارائه داد که در آن نقش و وظایف تمامی دستگاه‌ها با توجه به اسناد بالادستی تعیین شده بود و ضرورت استقرار آن، احراز شرایط و ائتلاف دستگاه‌ها و نهاد‌ها بود که تاکنون میسر نشده است.

غربالگری و درمان معتادان درگیر کرونا

مدنی در ادامه با اشاره به خدمات شایان توجهی که بهزیستی به این گروه از بیماران ارائه می‌ کند گفت: تا الان فعالیت‌های زیاد و گسترده‌ای برای جمع آوری و ساماندهی معتادان انجام شده اما باید توجه داشت که این پدیده را نمی‌شود برای همیشه جمع آوری کرد، تنها می توان با تلاش و کوشش این افراد را ساماندهی کرد تا جامعه شکل مناسب تری به خود بگیرد.

بیشتربخوانید

درخواست تمدید مصوبه نگهداری معتادان متجاهر در شرایط کرونا ۹ درصد معتادان جامعه زنان هستند تهران ۲۰ هزار معتاد دارد/ ضرورت برگزاری کلاس‌های آموزشی برای خانواده‌ها در فرهنگسرا‌ها

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حقوق ورودی موبایل‌های بالای 600 دلار ابلاغ شد