حوزه‌های علمیه در حفظ وحدت جهان اسلام نقشی مهم دارند


حوزه‌های علمیه در حفظ وحدت جهان اسلام نقشی مهم دارند

تهران- ایرنا- دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یکی از وظایف حوزه‌های علمیه را حفظ وحدت جهان اسلام به منظور جلوگیری از مشکلات عدیده برشمرد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، هجدهمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی صبح یکشنبه (دوم آبان‌ ماه) با حضور استادان دانشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در این وبینار ضمن تبریک میلاد باسعادت نبی اکرم، حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع)، خاطرنشان کرد: یکی از وظایف حوزه‌های علمیه آن است که وحدت جهان اسلام را چنان حفظ کنند که مانع خونریزی و مشکلات عدیده در جهان اسلام شود.

وی افزود: حوزه‌های علمیه مسئولیت سنگینی را بر عهده دارند و ما بسیار خوشحالیم که در سنوات اخیر مراجع عظام از حوزه‌های علمیه با حضور خود در صحنه توضیحات و تبیینات بسیار خوبی را به جامعه اسلامی عرضه کردند و با حضور خود در صحنه وحدت و اتحاد مسلمین، اعتصام به حبل الله و ممانعت از تفرقه، تکفیر، جنگ و خونریزی در جامعه اسلامی را ترویج کردند.

بدون تردید دشمنان اسلام تلاش دارند با ایجاد تفرقه در جهان اسلام و کوبیدن بر طبل خشونت، موجبات خونریزی و تفرقه در جهان اسلام و کینه‌های عمیق در بین مذاهب و قومیت‌ها را پدید آورند. در همین حال مراجع محترم عظام با حضور خود در صحنه ثابت کردند که این مسیر، مسیر اسلامی نیست و افرادی که در این مسیرها گام بر می‌دارند تجدید نظر کنند و با تلاش عالمانه و روش‌های عقلانی اختلافات خود را به بهترین وجه مدیریت کرده و ادب اختلاف را رعایت کنند.

دبیرکل مجمع تقریب باتشکر از آیت الله مکارم شیرازی به جهت ارسال پیام به سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی خاطرنشان کرد: ایشان با این پیام حضوری اثربخش و بسیار مغتنم در این کنفرانس داشتند. از ایشان تشکر می‌کنم و برای ایشان آرزوی توفیق و سلامت دارم و امیدوارم همه علمای اسلام با تأسی به این روش‌های خداپسندانه موجبات وحدت جهان اسلام را پدید آورند. امروز جهان اسلام بیش از هرچیز به اتحاد ملت‌های اسلامی و همدلی و همدردی بین مسلمانان نیازمند است.

شهریاری در پایان توفیق و سلامت همه مراجع عظام قم و نجف را مسئلت و ابراز امیدواری کرد که خداوند متعال این مراجع بزرگوار تقلید را محفوظ و سالم نگه دارد.

حوزه‌های علمیه در حفظ وحدت جهان اسلام نقشی مهم دارند

اخوت اسلامی فاصله بین دولت‌ها و ملت‌های مسلمان را کاهش می‌دهد

سمیرا مرادی، استاد دانشگاه طی سخنانی اظهار داشت: در عصر حاضر یکی از مسایل مهم در بین مسلمین جهان اخوت اسلامی است. توجه به این مسئله ضروری و مهم است از این جهت که اخوت اسلامی فاصله‌ بین دولت‌ها و ملت‌های مسلمان را کاهش می دهد، موجب همگرایی مستضعفان جهان و پیشرفت کشورهای اسلامی شده و قدرت بزرگی را در مقابل مطامع و افزون طلبی دولت‌های غیر اسلامی و جهان استکبار تشکیل می‌دهد.

اخوت اسلامی روح درهم تنیده ای است که با وجود تمایز افراد و گوناگونی سلایق و مذاهب، چون هویت مشترکی دارند، گروهی را تشکیل می دهند مثل فرشی که با وجود نخ های رنگارنگ از یک نقشه تبعیت می کند. تار و پود این نقشه از نظر جهانشناسی توحید، از حیث ارزش شناختی تقوا و از حیث رفتاری «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» است. قرآن کریم برادری ایمانی را تحکیم بخش وحدت و همبستگی اجتماعی دانسته و برادری و الفت مومنان را سرمایهای تصویر میکند که با صرف همه منابع مادی نمیتوان آن را به وجود آورد از این رو آن را نعمت الهی می شمارد و به عنوان عامل پایداری جامعه بر آن تاکید می کند.

استاد دانشگاه بجنورد ادامه داد: قرآن کریم در سوره مبارکه حجرات می فرماید: «ای مردم ما شما را از مرد و زنی آفریدیم و شما را شعبه شعبه و قبیله قبیله قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید، بی تردید گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست». پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز می فرمایند: «مردم مانند دانه های شانه برابرند. آگاه باشید عرب بر عجم و عجم بر عرب، سرخپوست بر سیاه پوست و سیاه پوست بر سرخپوست هیچ برتری ندارد مگر به تقوا». بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نیز می‌فرمایند: «اگر اخوت اسلامی در بین ممالک اسلامی به وجود آید یک قدرت عظیمی پیدا خواهد شد که هیچیک از قدرت های دنیا نمی توانند به پای آن برسند» قطعا یکی از محورهای اخوت اسلامی و همبستگی اجتماعی، رهبر جامعه اسلامی است.

قرآن کریم شوکت مسلمانان را در سایه پیروی از خدا و رسول خدا(ص) می داند چنانچه عکس آن نیز صادق است و عدم اطاعت و حمایت باعث سستی و بر باد رفتن عظمت آنها می‌شود. همچنان که در طول تاریخ شاهد بودیم دشمنان اسلام از وجود پیامبر خدا (ص) به عنوان محور اتحاد و عامل همبستگی مسلمانان وحشت داشتند. از این رو در جنگ احد برای اینکه اختلاف ایجاد کنند شایعه کردند که پیامبر خدا کشته شده است.

مرادی تصریح کرد: اصلاح امور و حفظ مصالح جامعه اسلامی و رسیدن به آرمان های قرآنی از اهداف اخوت اسلامی است. همچنین قدرتمند شدن جامعه اسلامی نیز هدف دیگر اخوت است و هرگونه تعامل به قدرت وابسته است. با توجه به مطالبی که بیان شد، واجب است علما دانشمندان دولتهای اسلامی ملتها و احزاب، مکانیسم ایجاد اخوت اسلامی باشند. زیرا از وظایف اصلی علما و دانشمندان روشنگری و بیداری مردم است.

می توان در امر تحکیم اخوت اسلامی به پایگاه های تبلیغی و شبکه های اجتماعی از جمله مراسم نماز جمعه، جماعات، حج و روز قدس در سطح ملی و بینالمللی تاکید کرد. مسئولیت دولت های اسلامی جهت ایجاد اخوت نیز از همه طبقات بیشتر است زیرا حفظ و اجرای احکام اسلام به دست این طبقه سپرده شده است. عمل به قرآن با حفظ وحدت کلمه، ضامن استقلال ممالک اسلامی و خروج از نفوذ استعمار است. همچنین تشکیل اخوت اسلامی در سایه وحدت نفوس و اتحاد و الفت ملت ها و صداقت قلبی و صفای باطنی و ظاهری به وجود میآید.

وی درباره موانع اخوت گفت: می توان از این موانع به اختلاف و همچنین تحقیر روحانیت و اسلام اشاره کرد. اختلاف یکی از عوامل براندازی اخوت است که اساس دین را به خطر میاندازد. واگرایی جهان اسلام ناشی از سیاست اختلاف افکن شیاطین و تبعیت عوام شیعه و سنی است؛ کسانی که نه از اهل بیت و نه از سنت پیامبر تبعیت می کنند. عامل دیگر براندازی اخوت، تحقیر روحانیت و اسلام توسط دشمنان است. دشمنان اسلام همواره تلاش می کنند روحانیت را از کار بیندازند و با تحقیر اسلام مردم را از آن جدا کنند. اساس همگرایی شیعه و سنی و به طور کلی همگرایی جوامع اسلامی توجه به اسلام، قرآن و روحانیت است.

وی در پایان به فرموده مقام معظم رهبری اشاره کرد که می فرمایند: اگر ما متحد و برادر باشیم و بر اختلافات خویش فایق آییم حربه دشمن کُند و از ضربه پذیری دنیای اسلام کاسته خواهد شد.

حوزه‌های علمیه در حفظ وحدت جهان اسلام نقشی مهم دارند

از فضای مجازی برای تبلیغ وحدت استفاده شود

اسماء جراد، عضو مجمع عمومی اتحادیه جهانی زنان مسلمان از لبنان، ضمن تبریک میلاد پیامبر اسلام (ص) در سخنانی با موضوع "راههای تبلیغ فرهنگ وحدت اسلامی و فضائل اخلاقی در همزیستی میان مسلمانان" گفت: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و همچنین اتحادیه جهانی زنان مسلمان تلاش زیادی در زمینه های مختلف فقهی، سیاسی و حتی روانشناسی برای وحدت اسلامی انجام دادند و برای ایجاد فضایی ممتاز جهت برقراری تفاهم و همکاری میان برادران و خواهران با مذهب های مختلف تلاش کرده اند.

وی با بیان اینکه نقش ترویج فرهنگ وحدت به ویژه پس از افزایش مصیبت های ناشی از عقاید افراطی و تکفیری و متعصبانه، بسیار ضروری است، خاطرنشان کرد: موضوع وحدت اسلامی بسیار اهمیت دارد و خداوند روز قیامت درباره آن سوال می کند.

ملاک های مهمی برای موفقیت تبلیغات در این زمینه وجود دارد که به شرح زیر است: نخست اولویت بندی درست و مناسب و درک طرف دیگر در طرح عقاید است. این کار راه اندیشه را باز می کند و پس از زمینه سازی مناسب، موضوعات پیچیده تر طرح می شود تا مخاطب کم کم به موضوعات پی ببرد.

وی دومین ملاک را تاثیر گذاری آن دانست و گفت: در دنیای مجازی تکنولوژی به کار رفته در شبکه های اجتماعی دارای کیفیت بالایی است که در مخاطب تاثیرگذار است از این رو برای تبلیغات تاثیرگذار باید از تکنولوژی های صوتی و تصویری و روش های جدید تاثیرگذاری بر مخاطب استفاده کرد.

ملاک سوم سادگی و خلاصه بودن است به گونه ای که عقاید و افکار را منتقل کند و شمار زیادی از مردم بدون دشواری بتوانند آن را دریابند و دارای همه معیارها و استانداردهای تبلیغ نیز باشد. به نظر من چنین موضوعی بهتر است به شکل یک دوره آموزشی در شبکه های اینترنتی و آنلاین به زبان انگلیسی آماده شود و موضوعات کتابها را منتقل کند. بدون شک کتابها دارای این ویژگی مثبت یعنی تسلسل فکری هستند اما بدون صدا و تصویر، لذا ما این محتوای علمی را با حفظ تسلسل فکری از کتابها به فضای مجازی منتقل می کنیم به گونه ای که ارزش علمی آن حفظ شود و به ایجاد وحدت بیانجامد و مهم تر از آن در انتشار آن نیز سهیم باشد.

جراد ادامه داد: نخستین مرحله ابراز همدردی و همذات پنداری است. مرحله دوم آماده کردن روشی پژوهشی برای این دوره از سوی متخصصان اتحادیه زنان مسلمان و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و تهیه محتوایی مناسب با فضای الکترونیکی همراه با صوت و تصویر و ارائه دوره به افراد متخصص و غیر متخصص و حتی علما و عامه مردم برای تعیین واکنش ها و بازخوردها جهت اطمینان یافتن از مناسب بودن آن برای همه گروه های مسلمان و اصلاح محتوا بر این اساس است.

حوزه‌های علمیه در حفظ وحدت جهان اسلام نقشی مهم دارند

جبهۀ مقاومت و تقویت حرکت مقاومت اسلامی راز نجات امت اسلامی است

آخوند محمد مهدی کرامتی فر، مدیر دارالقرآن نبی اکرم بندرترکمن اظهار کرد: امروزه جریان مقاومت مقابله ظلم و زور در دنیا قرار دارد که متکی به نام خدا و به نام اسلام و نمونه مثال زدنی آن جمهوری اسلامی ایران است که منشا حرکت بیداری اسلامی در بسیاری از کشورها به حساب می‌آید.

مقاومت به عنوان راهبردی ترین کلید جهان اسلام در مقابل استکبار تلقی می شود و باید گفت حرف آخر جمهوری اسلامی ایران که همه‌ی مستکبرین از آن می‌ترسند مقاومت در برابر شرارت‌ها و دخالت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی است؛ بنابراین آمریکا و هم‌پیمانانش نسبت به این کلمه حساسیت می‌ورزند و به دشمنی با این جبهه کمر بسته‌اند همراهی برخی از کشورهای منطقه با آمریکا نمونه بارز این دشمنی ها به حساب می‌آید.

آخوند کرامتی فر ادامه داد: امروزه جبهه‌ی مقاومت در بسیاری از جوامع اسلامی گسترش پیدا کرده‌است و در برابر تمامیت‌خواهی‌های آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی ایستاده‌است و ایران اسلامی به عنوان هسته‌ی اصلی محور مقاومت در برابر این ظلم و تجاوز آشکار ایستاده است.

امروزه شکل گیری و گسترش روزافزون بیداری اسلامی و نقش ملت‌های مسلمان در ناکام ماندن نقشه‌های شوم آمریکا و رژیم صهیونیستی بی‌تاثیر نیست ما مشاهده میکنیم که همین جبهه‌ مقاومت و کشورهای اسلامی در برابر تمامیت‌خواهی‌های آمریکا ایستاده‌اند. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید به ظالمین اعتماد نکنید، باید گفت که در بعضی از کشورهای عربی حرکتها و مبارزات خوبی انجام شد و بیداری اسلامی خوبی صورت گرفت اما به دلیل اعتماد به ظالمین به خاکستر تبدیل شد.

وی در پایان گفت: جبهه‌ مقاومت و تقویت حرکت مقاومت اسلامی راز نجات امت اسلامی است. جبهه مقاومتی که در راس آن شهید بزرگوار ما حاج قاسم سلیمانی به عنوان نماد محور مقاومت و نماد وحدت امت اسلامی قرار داشتند و در برابر شرارت‌های آمریکا ایستادگی کردند.

به گزارش ایرنا مباحث سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هشت محور جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری مطرح می شود.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

در این کنفرانس ۵۱۴ سخنرانی شامل ۲۳۰ سخنرانی با حضور ۵۲ مهمان از ۱۶ کشور به صورت حضوری و ۱۸۰ سخنران نیز از شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخل کشور برگزار شد. همچنین ۲۴ نشست وبیناری برای این دوره از کنفرانس تدارک دیده شده بود که هر نشست با حضور ۱۵ سخنران از شخصیت های جهان اسلام برگزار شد. مجموعه افراد خارجی از ۳۹ کشور جهان در این نشست‌ها و به طور کلی کنفرانس حضور داشتند.

کنفرانس سی و پنجم دارای ۲ بخش علمی و اجرایی است که در بخش اجرایی کارگروه های محتوا و اطلاعات ملی، محتوا و اطلاعات بین المللی، تدوین و تولید و کارگروه رسانه و تبلیغات فعالیت می کنند.

هفته وحدت در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد و همه ساله از ۱۲ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل سنت آغاز می شود و تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رسول خدا (ص) به روایت شیعیان ادامه دارد. این هفته و کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی امسال از ۲۷ مهر آغاز شده و دیروز (شنبه) با برگزاری اختتامیه پایان یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403