نهادینه سازی مکارم اخلاق پیامبر اکرم(ص) نقش مهمی در حل مسایل و اختلافات جوامع اسلامی دارد


نهادینه سازی مکارم اخلاق پیامبر اکرم(ص) نقش مهمی در حل مسایل و اختلافات جوامع اسلامی  دارد

حجت الاسلام بهاری با بیان اینکه مکارم اخلاق پیابمر (ص)را باید در جامعه نهادینه کرد گفت: با این اقدام یک اتحاد بین المللی علیه ظلم ها، زورها و تبعیض ها در جهان اسلام در برابر دشمنان اسلام صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، هفته وحدت، یادآور ولادت رسول خوبی‌ها حضرت محمد(ص) آخرین فرستاده پروردگار است،‌ پیام‌آوری که وحدت امت اسلامی را از راهبردهای بنیادین اقتدار امت اسلامی در تمام زمان‌ها و مکان‌ها دانسته و اقتدار و عزت جامعه نو پای اسلامی در عصر رسالت به خاطر وحدت و راهکارهای ارایه شده از طرف پیامبرخاتم(ص) بود.روزهای ۱۲ تا ۱۷ربیع الاول را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کرده اند، ‌آرمانی بزرگ و قابل ستایش که در صورت تحقق پیامدها و نتایج مطلوبی را به دنبال خواهد داشت. منشأ این اقدام برپایه روایاتی است که در خصوص زادروز نبی مکرم اسلام(ص) مطرح شده و به سبب آن پیروان مذاهب اسلامی با اعتقاد به یکی از این ۲ روز با برپایی جشن و سرور و شادمانی، ارادت خود را به ساحت مقدس و متعالی پیامبر اعظم(ص) ابراز می دارند. لذا در این خصوص با حجت الاسلام «ابراهیم بهاری»، کارشناس مذهبی گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

نهادینه سازی مکارم اخلاق پیامبر اکرم(ص) نقش مهمی در حل مسایل و اختلافات جوامع اسلامی  دارد

چرا ولادت پیامبر اکرم (ص) را هفته وحدت نامیدند؟

عمدتا مجموعه جوامع اسلامی (چه سنی و چه شیعه) نسبت به ولادت پیامبر اکرم (ص) اهتمام قوی دارند. یکی از محاسنی که جریان ولادت حضرت دارد، این است که هر دو ولادت های شیعه و سنی بسیار به هم نزدیک (یکی دوازدهم ربیع الاول دیگری هفدهم ربیع الاول) هستند لذا بر همین اساس این هفته را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کردند. بر همین اساس جهان اسلام برای میلاد پیامبر اکرم (ص) اهتمام ویژه ای دارند لذا همزمان با این روز جشن ها و برنامه های بسیار خوبی در سطح جهان برگزار می شود که کنفرانس وحدت اسلامی از جمله ابتکاراتی است که اکنون 38 سال می باشد که برگزار می شود.

لذا نقشی که جریان ولادت پیامبر اکرم (ص) می تواند در همبستگی میان مذاهب و جوامع اسلامی داشته باشد، این است که این روز بزرگ صرفا در جشن و پایکوبی خلاصه نشود و مسلمانان بیشتر به سمت وحدت گام بردارند، یعنی اشتراکات بین فرق و جوامع اسلامی بررسی و تبیین شود و به تعبیر مقام معظم رهبری روشنگری و تبیین موضوع صورت بگیرد. این تبیین موضوع و روشنگری می تواند موانع موجود را برطرف و اختلافات را حل کند لذا تصور بنده این است که یک نقطه عطفی در هفته وحدت برای ایجاد اتحاد بین مجموعه فرق اسلامی وجود دارد.

هفته وحدت چقدر در نزدیکی مسلمانان و وحدت و انسجام امت اسلامی موثر واقع شده است؟

ما اگر همان محوریت را به عنوان تولد پیامبر اکرم (ص) قرار دهیم و جریان وحدت را با آن اشتراکات پیش ببریم و تبیین موضوع کنیم و مسئله اخلاق را که حضرت به عنوان سرلوحه رفتار خود قرار دادند بر اساس آن حرکت کنیم و جوامع بشری را بسازیم، بسیار تاثیرگذار است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: من مبعوث نشدم مگر اینکه اخلاق جامعه را تکمیل کنم، من آمده ام که مکارم اخلاق برای جامعه باشم. با این عنوان قطعا ملت ها همبستگی بیشتری به یکدیگر پیدا می کنند. اگر علمای جهان اسلام اشتراکات را مد نظر قرار دهند و از مجموعه اختلافاتی که ممکن است منجر به بعضی از حوادث و مسایل شود، پرهیز کنند. یقین می دانم که این موضوع می تواند مبدأ بسیار مهمی باشد.

لذا مکارم اخلاق پیامبر اسلام را باید در جامعه نهادینه کرد و همچنین اگر احادیث، روایات، سنن و سیره معنوی برای مردم جامعه تبیین و نهادینه شود و در مورد شیوه، سیره و جایگاه پیامبر اکرم (ص) روشنگری صورت بگیرد، بسیاری از مسایل و مشکلات جامعه برطرف خواهد شد لذا مهمترین و بهترین اتفاقی که در جامعه می تواند رخ دهد، این است که یک اتحاد بین المللی علیه ظلم ها، زورها و تبعیض ها در جهان اسلام در برابر دشمنان اسلام صورت می گیرد و این امر رشد جوامع اسلامی در همه زمینه ها از اقتصاد، سیاست و فرهنگ گرفته تا کمک به یکدیگر و رفع موانع و مشکلات را به دنبال خواهد داشت،در همه زمینه ها می توانند اثرگذار باشند.

از هفته وحدت چگونه می توان استفاده موثر کرد؟

اگر مجموعه همه خبرگزاری ها، اصحاب رسانه، صدا و سیما بر این مبنا قرار بگیرند که نه تنها در هفته وحدت بلکه در طول سال سیره و سنن پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) را بر اساس همان روشی که حضرت در دوره خود داشتند، نهادینه سازی و اطلاع رسانی کنند در این صورت می توانیم از هفته وحدت در طول سال بهترین بهره برداری را کنیم. اولا جامعه را به آن «حبل المتینی» اتصال دهیم که در قرآن کریم عنوان شده است، یعنی جمع شدن در حول محوریت قرآن کریم، این یک مطلب بسیار مهم و اساسی می باشد و مسئله دیگر ترجمه و بیان حقیقت تفسیر قرآن کریم است که سیره عملی اهل بیت (ع) در این زمینه بسیار موثر می باشد. این دو مورد گردانندگان جریان وحدت اسلامی هستند که باید در جهان اسلام احیا و زنده شوند. علاوه بر اینها باید اخلاق عملی در جامعه شکل بگیرد و هفته وحدت بهانه ای برای آغاز آن باشد تا این بهانه شکل و قیافه جدی تری به خود بگیرد و از حالت تصنعی و نمایشی خارج شود.

اینکه صرفا بگوییم یک هفته وحدتی داریم، تمام شد و رفت این گونه نباشد بلکه باید به آن اعتقاد داشته باشیم و آن را عملی کنیم و جامعه را بدان سمت سوق دهیم. قطعا بسیاری از موانع و گرفتاری های ایجاد شده از بین خواهد رفت و با جریان ایجاد وحدت در جوامع بشری عموما و در جوامع اسلامی خصوصا رفع و حل خواهد شد.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو