پیامبر اسلام (ص)؛ چتر جامع همه ادیان الهی


پیامبر اسلام (ص)؛ چتر جامع همه ادیان الهی

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری گفت: پیغمبر (ص) چتر جامعی برای همه ادیان ایجاد کردند و در قرآن کریم نیز به پیروان همه ادیان اجازه داده شده که در جامعه اسلامی حضور یابند و از فرهنگ اسلامی مطلع شوند.

حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم‌دولابی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: خداوند در آیه چهار سوره قلم می‌فرماید: ای پیامبر اخلاق تو اخلاقی بزرگ و با عظمت است. همچنین پرورگار نبی مکرم اسلام (ص) را رحمه‌للعالمین خوانده و خلقت موجودات عالم به برکت وجود ایشان است.

وی با اشاره به اینکه امیرمومنان علی (ع) در وصف خصائل پیامبر اکرم (ص) نکاتی را مطرح کرده است، ادامه داد: امام علی (ع) فرمودند: هرگز نشد رسول اکرم (ص) با کسی دست بدهد و زودتر دست خود را بکشد. هرگز نشد با کسی مشارکت کند و زودتر دست از کار بردارد. هرگز نشد در مقابل کسانی که روبه‌روی حضرت نشستند، پای خود را دراز کند.

این مفسر قرآن کریم عنوان کرد: امیرمومنان همچنین فرموده است: هرگاه دو کار برای حضرت محمد (ص) عرضه می‌شد، کار سخت‌تر را انتخاب می‌کردند. هیچ‌گاه برای ظلمی که به او شده بود، انتقام نگرفت مگر اینکه محارم الهی شکسته شده باشد. هرگز نگاه خیره به کسی نینداخت و هیچ‌گاه با کسی درباره موضوعی که ناخوشایند بود، سخن نگفت.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اینکه پیامبر (ص) محور وحدت در جهان است، تصریح کرد: وحدت از موضوعات مورد توجه قرآن کریم است، به‌ گونه‌ای که خداوند متعال همه ادیان الهی را به گفت‌وگو و تمرکز بر اصول مشترک دعوت کرده است.

وی بیان کرد: بر اساس آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ...»، خداوند همگان را به اعتصام به ریسمان الهی که همان قرآن و ولایت است، دعوت می‌کند و مؤمنان را از تفرق و جدا شدن، پرهیز داده و نهی می‌کند. وقتی که وحدت با پیروان سایر ادیان الهی مورد توجه قرآن است، وحدت با مذاهب اسلامی هم به‌ طور حتم مورد تأکید اسلام قرار دارد.

حاج‌ابوالقاسم دولابی، کتاب، قبله و پیامبر را جزو اشتراکات مسلمانان برشمرد و گفت: اشتراکات مذاهب اسلامی بیشتر از اختلاف‌های آنان است، بنابراین باید از ظرفیت‌های امت اسلام بهتر و بیشتر بهره برد و برای رسیدن به آن بر نقاط اشتراک تأکید کرد و نقاط مورد اختلاف در درجه دوم بحث قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در برخی آیات قرآن تأکید شده است اگر کسانی از دیگر ادیان اما اهل ایمان و عمل و صالح باشد، بهشتی هستند، پیغمبر (ص) چتر جامعی برای همه ادیان ایجاد کرد. در قرآن کریم هم به پیروان همه ادیان اجازه داده شده که در جامعه اسلامی حضور یابند و از فرهنگ اسلامی مطلع شوند و حتی امنیت آن‌ها به عهده نبی مکرم اسلام گذاشته شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزئیات رایزنی‌های 4 گزینه ریاست مجلس دوازدهم با منتخبین