تلاش جایزه مصطفی در بها دادن به علم نافع


تلاش جایزه مصطفی در بها دادن به علم نافع

دبیر اجرایی بنیاد فناوری مصطفی گفت: جایزه مصطفی در تلاش است تا به علم نافع توجه داشته باشد.

علی عمرانی دبیر اجرایی بنیاد فناوری مصطفی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جایزه مصطفی اظهار کرد: جایزه مصطفی در تلاش است تا به علم نافع توجه کند و بها دهد.

او افزود: جایزه مصطفی به آن دسته از افرادی تعلق می‌گیرد که زندگی خود را صرف موثر کردن بیشتر علم کرده اند و دارای آثار علمی در لبه‌های دانش هستند و توانسته اند در حوزه رفاه امنیت در جامعه تاثیرگذار باشند.

عمرانی تصریح کرد: حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات، پزشکی و زیست فناوری و نانو تکنولوژی در حیطه جایزه مصطفی تعلق می‌گیرد و همچنین حوزه عمومی در این زمینه هم شامل حوزه‌های بین رشته‌ای و علوم پایه است که در سال ۹۴ اولین دوره آن اهدا شد.

دبیر اجرایی بنیاد فناوری مصطفی درباره جایزه مصطفی ادامه داد: به صورت دو سالانه شاهد برگزاری و اهدای جایزه مصطفی هستیم که چهارمین دوره آن را در تاریخ ۲۹ مهر در تالار وحدت شاهد بودیم.

عمرانی درباره تعداد برندگان این دوره جوایز مصطفی گفت: این دوره ۵ برگزیده جایزه مصطفی داشتیم که در دو گروه بودند. گروه اول پرفسور زاهد حسن از کشوربنگلادش و پرفسور کامران وفا از کشور ایران بودند که به صورت مشترک این جایزه را به خود اختصاص دادند.

او اضافه کرد: جایزه مصطفی برای دانشمندان مقیم کشور‌های اسلامی هم به ۳ نفر تقدیم شد که این دانشمندان در حوزه‌های فیزیک، زیستی و پزشکی فعالیت داشته اند و آثاری را برای رفاه و سلامت جامعه در حوزه‌هایی که در لبه‌های دانش و توسعه دهنده مرز‌های دانش است را ارائه و به دنیا معرفی کرده اند.

دبیر اجرایی بنیاد فناوری مصطفی گفت: جایزه مصطفی در دوره سوم با تصویب شورای سیاست گذاری توجه و عنایت دانشمندان جهان اسلام را در پی داشت که باعث ایجاد زمینه و فعالیت‌های بیشتر دانشمندان را در پیش داشته است که این دانشمندان به عنوان الگوی تاثیرگذار در حوزه‌های علمی باید به نسل جوان معرفی شوند؛ چرا که باعث امیدبخشی هستند.

جایزه مصطفی الگوی علمی است

گفتنی است؛ جوایزی مانند نوبل که اقدام به انتخاب افراد برجسته در حوزه‌های مختلف می‌کند همچنین جایزه مصطفی (ص) که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود؛ در واقع الگو‌های علمی هستند، بنابراین جهان اسلام می‌تواند جایزه‌ای برای خودش داشته باشد. دراین دوره از جایزه، دانشمندان برتر در دو بخش انتخاب شدند، یک دسته از دانشمندان معرفی شده، دانشمندان مقیم کشور‌های اسلامی هستند.

این دسته از دانشمندان برگزیده تحصیلات خود را در کشور‌های دیگر به پایان رساندند و در کشور‌های اسلامی به فعالیت خود ادامه داده‌اند. بخش دیگر برگزیدگان، افرادی هستند که می‌توانند دانشمندان اسلامی را در پیشبرد علم کمک کنند که اقدام بسیار ارزشمندی است.

نمونه این دانشمندان را می‌توان در همه ادوار جایزه مصطفی (ص) مشاهده کرد، کشف دانشمندانی که در اعطای جوایز دیگر جهانی دیده نمی‌شود، می‌تواند یکی از اهداف جایزه مصطفی (ص) باشد و فکر می‌کنم که اعطای این جایزه حرکت و اقدام جدی در حوزه علم و فناوری در کشور‌های اسلامی باشد.

بیشتر بخوانید

استادی ایرانی برنده جایزه مصطفی شد

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس