درخواست رئیس سازمان بازرسی کل کشور: به انحصار مخابرات پایان دهید


درخواست رئیس سازمان بازرسی کل کشور: به انحصار مخابرات پایان دهید

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به بحران مالی و خطر ورشکستگی شرکت مخابرات ایران، راه‌حل این مشکل را خارج کردن شبکه مخابرات از انحصار دانست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به بحران مالی و خطر ورشکستگی شرکت مخابرات ایران، راه‌حل این مشکل را خارج کردن شبکه مخابرات از انحصار دانست.

اگرچه این حالت از نظر تئوری گزاره‌ای صحیح نیست ولی شرکت مخابرات ایران در اغلب زمینه‌های عملکرد خود دارای وضعیتی کاملاً انحصاری است. انحصاری که حالا و بنابر عقیده کارشناسان موجب برخی مشکلات و حتی کاهش سود سالیانه (به نقل از صورت‌های مالی سال 1399 شرکت) شده است.

در این زمینه روز گذشته دیداری بین حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناری اطلاعات به منظور اهداء بسته هدیه سازمان بازرسی به وزیر ICT برگزار شد. در خلال این مراسم، درویشیان به انتقاد از عملکرد دولت و وزیر قبلی ارتباطات و زیرمجموعه‌هایش در برخورد با شرکت مخابرات پرداخته و گفت:

موضوعی که بررسی‌های کارشناسی سازمان بازرسی مؤید آن است، بحران مالی و خطر ورشکستگی شرکت مخابرات در خصوص تلفن ثابت است. باید شرایط مناسبی برای توسعه تلفن ثابت فراهم شود. زیرا هنوز بخش زیادی از مردم تلفن ثابت را بر تلفن همراه ترجیح می‌دهند.

راهکار حل مشکلات مخابرات از نظر سازمان بازرسی

به عقیده رییس سازمان بازرسی کل کشور راهکار این مشکل ایجاد بازار و شرایط رقابتی است. دوریشیان در ادامه صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که انحصار موجب آسیب رسیدن به صنایع مختلف می‌شود و علت اصلی مشکلات فعلی مخابرات هم همین انحصاری است که به جای ایجاد بازاری برای یکه‌تازی بدون رقیب، می‌تواند موجبات رشد و پیشرفت این شرکت را فراهم آورد.

اما همانطور که عنوان شد، مراسم روز گذشته به منظور اعطای بسته هدیه سازمان بازرسی به مسئولان نهادهای مهم کشور به منظور کمکی تخصصی جهت عبور از موانع و مشکلات فعلی‌شان بود. درویشیان در این زمینه می‌گوید:

سازمان بازرسی کل کشور در راستای کمک به دولت جدید، چالش‌ها و آسیب‌های کلان هر حوزه به همراه راهکارهای پیشنهادی جهت رفع این چالش‌ها و آسیب‌ها را طی یک بسته هدیه به وزرا ارائه می‌کند. یکی از موضوعاتی که در گزارش سازمان به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به آن پرداخته‌شده، موضوع فضای مجازی است. متأسفانه شورای عالی فضای مجازی در دوره‌های گذشته خیلی جدی گرفته نشده و باید جلسات این شورا مرتباً برگزار شود.

درخواست رئیس سازمان بازرسی کل کشور: به انحصار مخابرات پایان دهید

نظر سازمان بازرسی در خصوص شبکه‌های اجتماعی خارجی و شبکه ملی اطلاعات

رئیس سازمان بازرسی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به آمار استفاده از شبکه اجتماعی خارجی در کشور به این موضوع اشاره کرد که امروز واتس‌اپ، اینستاگرام و تلگرام، عمده حجم اینترنت کشور را مصرف می‌کنند. از نظر درویشیان، علت عدم اقبال کاربران به شبکه‌های اجتماعی داخلی کشور ضعف کیفی در مقابل رقبای خارجی عنوان شده که البته به راهکار برون رفت از این مشکل نیز در بسته هدیه به وزیر ارتباطات اشاره شده است.

درویشیان با تأکید بر ضرورت تکمیل شبکه ملی اطلاعات گفت:

مواضع اخیر شما نشان‌دهنده این است که در خصوص اجرای شبکه ملی اطلاعات اهتمام جدی دارید. متأسفانه کار در این حوزه آن‌طور که انتظار می‌رفت پیش نرفته و ضرورت دارد عملیاتی شدن این شبکه تسریع شود.

عضو شورای عالی قوه قضاییه در ادامه صحبت‌های خود به مشکلات موجود در زمینه پیاده سازی کامل دولت الکترونیک و مشکلات میان سازمانی نیز اشاره و راهکار آنها را برپایی جلسات هماهنگی و کارگروه‌هایی جهت تفهیم مواضع و معرفی مسئولین اعلام نمود.

در ادامه این نشست عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با استقبال از بسته هدیه سازمان بازرسی و همچنین تشکیل کارگروه مشترک جهت پیگیری اجرای مواد این بسته اعلام کرد که وزارت ارتباطات از راهکار حل مسئله سازمان بازرسی کل کشور استقبال کرده و در مورد مسائل مطرح شده، بررسی‌های لازم به عمل خواهد آمد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی