تاثیر افزایش فاصله بین کلمات کتاب‌ها در سرعت خواندن کودکان


تاثیر افزایش فاصله بین کلمات کتاب‌ها در سرعت خواندن کودکان

نتیجه یک مطالعه نشان می‌دهد که فاصله‌های زیاد کلمات مکتوب و پراکندگی حروف در کتاب‌ها می‌تواند به همه کودکان -به ویژه کودکان با اختلال خوانش‌پریشی- کمک کند تا سریع‌تر و بهتر کتاب بخوانند.

تاثیر افزایش فاصله بین کلمات کتاب‌ها در سرعت خواندن کودکان
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از مام‌نیوز- یادگیری نحوه خواندن در کودکان یک مهارت اساسی است که همه کودکان بعد از رسیدن به یک مرحله آن را افزایش می‌دهند؛ اما از آنجایی که فرآیند یادگیری در هر کودکی متفاوت و منحصربه‌فرد است، همواره مطالعات و تحقیقاتی برای کمک به کودکانی که به زمان بیشتری برای خواندن نیاز دارند، صورت می‌گیرد.

نتیجه یک مطالعه جدید که در دانشگاه آنگلیا راسکین انجام شده، نشان می‌دهد که فاصله زیاد در کتاب‌ها و کلمات مکتوب می‌تواند به افزایش سرعت خواندن کودکان -هم در مدرسه و هم در خانه- کمک کند.

هدف این مطالعه بررسی فواید فاصله بین حروف در کودکان مبتلا به خوانش‌پریشی و کودکان عادی بود و گفتنی است که این اولین مطالعه‌ای در نوع خود است که به چگونگی روند این تغییرات در کاهش خطاهای خواندن پرداخته است.

پژوهشگران در این مطالعه دریافتند که متن‌هایی که فاصله بیشتری بین خطوط داشتند، برای هر دو گروه کودکان مفیدتر بوده‌اند؛ اما در سطوح مختلف کودکان با نارسایی خواندن 13 درصد افزایش در سرعت خواندن نشان داده‌اند؛ درحالی‌که سرعت مطالعه در کودکان عادی تنها 5درصد افزایش داشته است.

گرچه این افزایش سرعت چندان قابل توجه نیست‌؛ ولی نتیجه این تحقیق حاکی از آن است که افزایش فاصله بین کلمه‌ها و خطوط در کتاب‌ها می‌تواند برای همه کودکان مفید باشد.

آن‌ها همچنین دریافتند که وقتی فاصله میان خطوط افزایش می‌‌یابد، کودکان با مشکل خوانش‌پریشی در حین خواندن کتاب کلمه‌ای را از دست نمی‌دهند و هیچ لغتی را نادیده نمی‌گیرند؛ مشکلی که اغلب در کودکان مبتلا به این اختلال دیده می‌شود.

اعضای این پژوهش معتقدند کم بودن فاصله‌ بین خطوط کتا‌ب‌ها به شلوغی صفحه منجر می‌شود و می‌تواند توانایی کودک را در تشخیص حروف با مشکل مواجه کند و موجب کاهش سرعت خواندن کودکان شود؛ اما وقتی فاصله به‌ اندازه کافی وجود داشته باشد و کلمه‌ها و حروف در هر صفحه پراکنده‌تر باشند، تشخیص حروف و لغات برای آن‌ها ساده‌تر خواهد شد؛ و این بدین معناست که مهارت‌های خواندن کودکان بهبود و نیز اعتماد آن‌ها به خواندن و درک مطالب افزایش می‌یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگرانی که در بستر بیماری هستند / برای آن ها دعا کنید! + عکس و اسامی تلخ