دیدار ارزیاب یونسکو از کاروانسرای چمشک پلدختر


دیدار ارزیاب یونسکو از کاروانسرای چمشک پلدختر

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از بازدید میدانی ارزیاب یونسکو به همراه مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور و مدیرکل ثبت و حریم آثار از کاروانسرای چمشک از توابع شهرستان پلدختر خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، سیدامین قاسمی در این رابطه گفت :زنجیره کاروانسرای‌های ایران مشتمل بر ۵۶ کاروانسرا هستند که این مجموعه در ۲۴ استان کشور از طرف وزارتخانه به منظور ثبت در فهرست میراث جهانی پیشنهاد شده‌اند، بر همین اساس امروز کاروانسرای چمشک شهرستان پلدختر مورد بازدید میدانی دقیق ارزیاب یونسکو قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کاروانسرای چمشک در منطقه چمشک از توابع شهرستان پلدختر و در مسیر راه باستانی شاپور خواست به خوزستان قرار گرفته است، عنوان کرد: «‌شکل اصلی این بنا به صورت چهار ضلعی و ارتفاع آن به ۵ متر می‌رسد، طول و عرض این کاروانسرا ۴۴ در ۴۸ متر و ورودی آن به سمت جنوب و هلالی شکل است و دارای ۱۲ اتاق است.

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان در مورد کاربرد این بنای تاریخی در گذشته، خاطرنشان کرد: «قسمتی از این کاروانسرا برای سکونت کاروانیان و قسمتی دیگر به منظور نگهداری چهارپایان مورد استفاده قرار گرفته است و قدمت آن نیز مربوط به دوره صفویه است.»

قاسمی در پایان گفت: کاروانسرای چمشک به شماره ۲۱۱۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

48

کد خبر 1566562

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل