کابوس جدید | ایران واردکننده گاز می‌شود


کابوس جدید | ایران واردکننده گاز می‌شود

اخیرا آمار‌های نه چندان مثبتی منتشر شده که نشان می‌دهد ماجرا مربوط به کاهش ضریب بازیافت مخازن گاز کشور است.

کابوس جدید | ایران واردکننده گاز می‌شود
براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در سال‌های اخیر برای توسعه میادین گازی اقدام خاصی انجام نشده است و همین موضوع در میادین نفتی هم دیده می‌شود. طبق این گزارش از سال ۹۵ تا ۹۸، ضریب بازیافت مخازن نفتی ۴ درصد و مخازن گازی ۰.۹ درصد افت داشته است.

از سوی دیگر، مدیر عامل شرکت ملی نفت از نیاز ۶۵ تا ۸۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز کشور خبر و هشدار داده که اگر سناریو‌های جبرانی برای تولید گاز اجرایی نشود، ایران تا سال ۱۴۰۴ به وارد کننده گاز تبدیل خواهد شد.

کمبود گاز در تابستان امسال به شکل کمبود برق به طور جدی احساس شد و در زمستان نیز این خطر همچنان وجود دارد. هر چند دلیل اصلی این مسئله به رشد تقاضا و مصرف بر می‌گردد، اما در سوی دیگر ماجرا، آمار‌های نه چندان مثبتی منتشر شده که نشان می‌دهد ماجرا مربوط به کاهش ضریب بازیافت مخازن گاز کشور است.

خجسته مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران حرف آخر را در خصوص وضعیت گاز در کشور زده است. وی در نشست با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از نیاز ۶۵ تا ۸۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز در دریا و خشکی خبر داده و با بیان این که سناریو‌های جبرانی برای تولید گاز طراحی شده، هشدار داده که اگر این سناریو‌ها اجرایی نشود، ایران تا سال ۱۴۰۴ به وارد کننده گاز تبدیل خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا