4 فناوری برتر تلفن همراه که مدیاتک را از رقبا جلو می اندازد


4 فناوری برتر تلفن همراه که مدیاتک را از رقبا جلو می اندازد

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) شرکت چیپست‌سا تایوانی مدیاتک برای چهارمین فصل متوالی برترین چیپست ساز موبایل جهان شد. اما چه چیزی باعث موفقیت MediaTek‌ شده است؟ شرکت تایوانی مدیاتک مدت طولانی است که در زمینه تولید چیپست فعالیت می‌کند. درست از زمانی که گوشی‌های غیر هوشمند وارد بازار شدند، همواره نام مدیاتک هم شنیده می‌شود. اکنون عصر گوشی‌های...

شرکت چیپست‌سا تایوانی مدیاتک برای چهارمین فصل متوالی برترین چیپست ساز موبایل جهان شد. اما چه چیزی باعث موفقیت MediaTek‌ شده است؟

شرکت تایوانی مدیاتک مدت طولانی است که در زمینه تولید چیپست فعالیت می‌کند. درست از زمانی که گوشی‌های غیر هوشمند وارد بازار شدند، همواره نام مدیاتک هم شنیده می‌شود. اکنون عصر گوشی‌های هوشمند است و مدیاتک به برترین تولیدکننده چیپست موبایل در جهان تبدیل شده است. گزارشی که از سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ منتشر شده نشان می‌دهد مدیاتک در بازار جهانی چیپست روی سیستم (SoC) گوشی‌های هوشمند سهم ۴۳ درصدی دارد. ضمن اینکه چیپست‌ساز تایوانی برای چهارمین سه ماهه متوالی است که لقب «برترین چیپست‌ساز بازار» را از آن خودش می‌کند.

چه به خاطر پردازنده‌های سری Dimensity، پردازنده‌های ۵G یا چه فناوری‌های فرعی مثل هوش مصنوعی، بازی‌ها یا دوربین، هر چه که هست مدیاتک به یکی از برترین‌های صنعت تبدیل شده است. اما چه اتفاق خوبی برای این شرکت افتاده اس بیایید به آخرین دستاوردهای تکنولوژیکی این کمپانی تایوانی بر پایه پلتفرم موبایل Dimensity 5G در زمینه‌های مختلف نگاهی بیاندازیم. این شامل نسل جدید بیس باند ۵G با پشتیبانی از استاندارد ۳GPP R16، اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی با کارآمدی بالا، بازی‌های موبایل و معماری باز Dimensity 5G می‌شود. این‌ها چهار زمینه‌ای هستند که باعث شده MediaTek از رقبا برتر باشد.

۱. بیس باند ۵G

مدیاتک یک شبه به جایگاهی که در دنیای ۵G دارد نرسیده است؛ آن‌ها برای توسعه این فناوری زحمت کشیده‌اند و سال‌ها وقت گذاشته‌اند. علی‌رغم تبلیغات گسترده ای که در ارتباط با این شبکه وجود دارد، هنوز نیازمند توسعه است. در جولای سال گذشته، دومین نسل استاندارد ۳GPP 5G راه اندازی شد. این نسل ظرفیت‌های مخابراتی برای جمعیت وسیع‌تر، مصرف انرژی کمتر در ارتباطات، تجربه بهتر در اتصال حین حرکت با قطار سریع‌السیر و یک اتصال شبکه موبایل پایدارتر را فراهم می‌کند.

4 فناوری برتر تلفن همراه که مدیاتک را از رقبا جلو می اندازد

نسل جدید بیس باند M80 5G مدیاتک از این استاندارد پشتیبانی می‌کند. آن نه تنها از کلیدی‌ترین فناوری‌های ۵G از جمله پورت Uplink‌ و Downlink با تجمع چند حامل و Super Uplink را در بر می‌گیرد، بلکه فناوری ذخیره انرژی UltraSave و فناوری Dual-Card نیز در آن پیشرفت کرده است.

بیس باند M80 5G مدیاتک می‌تواند سرعت دان لینک فوق سریع ۷ گیگابیت بر ثانیه‌ای را با استفاده از تجمع چند حامل برای وسعت ۵۰ درصد بیشتر فراهم کند. آپ لینک فوق سریع آن نیز می‌تواند در شرایط سیگنالی ضعیف تا ۳۰۰ درصد وسیع‌تر ارائه شود و شبکه در حمل و نقل ریلی را هم تا بیش از ۵۰۰ کیلومتر افزایش دهد. این اتصال بسیار پایدار است و فناوری ذخیره انرژی آن مصرف انرژی را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

برخلاف دیگر راهکارهای بیس باند ۵G، سرعت حرکت فناوری مدیاتک بسیار زیاد است. ما ابتدا افزونه و سپس ادغام را داریم. در دیگر راهکارها ابتدا حالت تکی NSA و سپس حالت دوگانه NSA/SA، حالت دو سیم کارت ۵G+4G و سپس حالت سیم کارت ۵G+5G را داشتیم. این یعنی محصولات اولیه خیلی سریع به دست فراموشی سپرده شدند. با این حال حتی اولین راهکارهای مدیاتک هم از آخرین فناوری‌ها بهره می‌برند. حتی نسل قبلی که M70 5G بود از امکانات پیشرفته‌ای از جمله ادغام، تجمع چند حامل، دو سیم کار ۵G، حالت دوگانه NSA/Sa، حالت دوگانه VoNR و غیره را ارائه می‌کرد که تمام نیازهای محصولات جدید را فراهم می‌کند.

۲. اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی

هوش مصنوعی عنصر بسیار ضروری برای این دوره، به خصوص در پلتفرم‌های موبایل است. اپلیکیشن هوش مصنوعی در دنیای چندرسانه‌ای اکنون به یک جریان اصلی تبدیل شده است. مدیاتک خیلی سریع هوش مصنوعی را به خدمت گرفت و پردازنده‌های سری Dimensity خودش را با واحدهای APU‌ هوش مصنوع یکپارچه ارائه کرد. با استفاده از اعداد صحیح و دقیق و عملیات شناور، موتور تشخیص چهره هوش مصنوعی بهره‌وری بالایی پیدا می‌کند و تصاویری با محدوده دینامیکی بالا هوش مصنوعی از جمله کاهش نویز هوش مصنوعی ارائه می‌شود. دیگر اپلیکیشن‌ها مثل دوربین هوش مصنوعی و اپلیکیشن‌های ویدیویی هوش مصنوعی مثل عمق میدان، شاتر هوش مصنوعی و وایت بالانس هوش مصنوعی را هم باید به آن‌ها اضافه کنیم. در اینجا یک ردیاب سوژه هوش مصنوعی، تاری چند نفره هوش مصنوعی و بهبوبد کیفیت تصاویر رسانه‌ای هوش مصنوعی نیز شایان ذکر است.

4 فناوری برتر تلفن همراه که مدیاتک را از رقبا جلو می اندازد

مدیاتک همچنین نسل جدید معماری APU را نیز با عملکرد بهتر و قابلیت استفاده در اپلیکیشن‌های متنوع‌تر رونمایی کرده است. این معماری عملکرد مصرف انرژی بهتری را هم به همراه خواهد داشت. مدیاتک تأکید دارد که در اپلیکیشن‌هایی با فرکانس بالا مثل عکاسی، ویدیوها، پخش چندرسانه‌ای و بازی‌ها، در مقایسه با حداکثر قدرت محاسباتی خام هوش مصنوعی، عملکرد مؤثر هوش مصنوعی در هر وات یک شاخص کلیدی برای اطمینان بخشیدن به تجربه پایدار در دراز مدت است.

4 فناوری برتر تلفن همراه که مدیاتک را از رقبا جلو می اندازد

در بخش نرم افزاری هم این کمپانی صاحب یک SDK به نام NeuroPilot است که از فریمورک‌های مطرح پشتیبانی می‌کند و لایه‌های نرم افزاری را بهینه می‌کند. این به توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی کمک می‌کند به راحتی چند پلتفرمی و چند محصولی را پیاده‌سازی کنند.

۳. بازی

با مهاجرت فناوری بازی از بازی‌های کامپیوتری به بازی‌های موبایل، عملکرد پلتفرم‌های موبایل و محتوای بازی‌ها نیز باید برای ارائه تجربه گیمینگ بهتر، همواره ارتقا پیدا کند. مدیاتک اخیراً‌ از یک راهکار SDK رهگیری پرتو موبایل بر پایه افزونه ولکان رونمایی کرده و برای دستیابی به اولین فناوری رهگیری پرتو در لحظه موبایل، با دو شرکت ARM و Tencent Games همکاری کرده است. این فصل جدیدی از کیفیت تصاویر بازی‌های موبایل را رقم می‌زند.

راهکار این شرکت تایوانی، راهی را برای ساخت عملکردهای اصلی رهگیری پرتو فراهم می‌کند که شامل رهگیری مسیر، رهگیری پرتو سایه‌های فضای صفحه، بازتاب‌های متعدد و بازتاب‌های سطحی دلخواه می‌شود. آن همچنین با استانداردهای گرافیکی تعریف شده توسط Khronos نیز سازگار است. این به گیمرهای PC اجازه می‌دهد به سادگی به پلتفرم‌های موبایل مهاجرت کنند.

4 فناوری برتر تلفن همراه که مدیاتک را از رقبا جلو می اندازد

البته نمی‌توان از کنار موتور بازی HyperEngine هم مدیاتک به سادگی گذشت. از زمان راه‌اندازی آن در سال ۲۰۱۹، تاکنون سه نسخه از این موتور بازی عرضه شده است. این موتور با چهار بخش اصلی همراه است که شامل یک موتور برنامه‌ریزی هوشمند، موتور شبکه، موتور کنترل و موتور کیفیت تصویر می‌شود. سازنده از امکاناتی مثل کنترل دما با فریم پایدار هم در این موتور بازی استفاده کرده است. علاوه بر این در آن به راهکارهای کاهش تأخیر صدا در هدفون‌ها، کاهش مصرف انرژی، ذخیره انرژی Wi-Fi 6 و شارژ هوشمند هم فکر شده است. از دیگر امکانات این موتور بازی می‌توان به راهکار تأخیر کم چند لمسی، App Game PQ 2.0 و مجموعه‌ای از دیگر فناوری‌ها اشاره کرد. همه این‌ها باعث پیشرفت دنیای گیمینگ موبایل شده است. مدیاتک سال آینده از نسل جدید این موتور بازی به نام HyperEngine 5.0 با امکاناتی جدیدتر نیز رونمایی خواهد کرد.

۴. معماری باز Dimensity 5G

معماری باز Dimensity 5G منابع باز را فراهم می‌کند که به تولیدکنندگان ترمینال اجازه می‌دهد ویژگی‌های کلیدی آن را سفارشی‌سازی کنند. این ویژگی‌ها شامل تجربیات چندرسانه‌ای، بهینه‌سازی دقت ترکیبی هوش مصنوعی، موتور پردازش دوربین و غیره می‌شود. این فریمورک در اواسط سال جاری میلادی معرفی شد و خیلی زود در نیمه دوم سال، در جهان توزیع شد.

به عنوان مثال پلتفرم موبایل Dimensity 1200 مدیاتک در گوشی‌هایی با برندهای وان پلاس، شیائومی، ویوو و ریلمی به کار گرفته شده است. گوشی وان پلاس نورد ۲ از چیپست هوش مصنوعی Dimensity 1200-AI استفاده می‌کند. این یک چیپ سفارشی توسعه پیدا کرده بر پایه معماری باز Dimensity 5G‌ است.

4 فناوری برتر تلفن همراه که مدیاتک را از رقبا جلو می اندازد

از دیگر پلتفرم‌های موبایل مبتنی بر این معماری می‌توان به Dimensity 1200-Ultra (در گوشی‌های سری شیائومی می ۱۱ تی) و Dimensity 1200-Vivo (در گوشی‌های ویوو X70 و X70 Pro) اشاره کرد. این گوشی‌ها تجربیات متفاوتی را ارائه می‌کنند و بسته به عملکرد خود آن را سفارشی می‌کنند. این یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند پرچمدار است. در آینده قطعاً همکاری‌های مشابه دیگی به وجود خواهد آمد.

جمع‌بندی

از اپلیکیشن‌های روزمره گرفته تا دیگر عملکردهای پیشرفته‌تر، عملکرد فوق‌العاده گوشی‌های هوشمند، مصرف کم انرژی، ارتباطات، عکاسی، چندرسانه‌ای، گیمینگ و همه و همه می‌توانند از ارتقا پیوسته تکنولوژیکی و نوآوری‌های پلتفرم موبایل بهره‌مند شوند. در حال حاضر MediaTek Dimensity به عنوان پیشرفته‌ترین پلتفرم موبایل ۵G جهان در شبکه ۵G، هوش مصنوعی و بازی‌ها، نشان داده است که صنعت موبایل دائماً در حال تغییر و پیشرفت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این 11 مرد شیطان صفت دست به قتل و آزار زنان و مردان می زدند / مخوف ترین باند بی رحم را ...