بهبود سریع انواع زخم‌ها با چند راهکار ساده


بهبود سریع انواع زخم‌ها با چند راهکار ساده

متخصصان می‌گویند با گنجاندن برخی مواد غذایی به رژیم روزانه می‌توان، برخی از زخم‌ها را التیام بخشید.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از لوگان اسپورت مِموریل، جراحت ممکن است در تمام اندام‌های بدن رخ دهد. یکی از مواردی که همواره انسان‌ها به دنبال آن بوده اند، تسریع روند التیام پس از وارد آمدن جراحت به بدن است. متخصصان پاسخ روشنی به این مسئله دارند.

بدیهی است که ساده‌ترین راهکار برای تسریع بهبودی زخم، استفاده از مواد غذایی مناسب است. همزمان با روند التیام جراحت، بدن انسان به کالری بیشتر و نیز موادی همچون پروتئین، ویتامین A، C و در برخی موارد مواد معدنی همچون روی نیاز دارد.

متخصصان می‌گویند بدن برای ترمیم جراحت‌های وارد شده به پوست، اندام و بافت نیازمند پروتئین است. به همین دلیل، مصرف ۲ تا ۳ وعده پروتئین در روز پیشنهاد می‌شود. بهترین منابع پروتئین شامل: گوشت، تخم مرغ، پنیر، شیر، ماست، حبوبات، و آجیل‌هاست.

در کنار پروتئین، بدن برای بهبودی جراحت نیازمند منابع غنی از ویتامین‌های A، C، و روی است. این مواد با تقویت سیستم ایمنی بدن مانع از بروز عفونت در محل جراحت می‌شود. در صورت بروز عفونت در محل زخم، روند بهبودی مختل شده و حتی ممکن است این موضوع باعث تخریب بیشتر بافت شود.

از منابع غنی از ویتامین A می‌توان به سبزیجات با برگ‌های سبز، پرتقال و سبزیجات زرد رنگ، مرکبات، لبنیات غنی شده، و جگر اشاره کرد. ویتامین C نیز به وفور در مرکبات و آب آنها، توت فرنگی، گوجه فرنگی، فلفل ها، سیب زمینی، اسفناج، سبزیجات چلیپایی و کلم وجود دارد.

برای تامین مواد معدنی مانند روی از غلات صبحانه غنی شده با روی، گوشت قرمز و غذا‌های دریایی می‌توانید استفاده کنید.

بهبود سریع انواع زخم‌ها با چند راهکار ساده

اگرچه مصرف موارد ذکر شده برای تسریع روند بهبودی جراحت ضروری است، اما افراد دارای بیماری‌های خاص مانند دیابت باید در این زمینه با پزشک خود مشورت کنند. به دلیل آنکه این افراد دارای سطح بالایی از قند خون هستند، توجه به روند بهبودی جراحت در آن‌ها بسیار حیاتی است. متخصصان غالبا توصیه‌های ویژه‌ای به این افراد برای شدت بخشیدن به التیام زخم ارائه می‌کنند.

در کنار رژیم غذایی ذکر شده، توجه به داشتن فعالیت کافی بسیار مهم است. حتی افراد مبتلا به دیابت می‌توانند با داشتن تحرک کافی به تسریع روند التیام جراحت کمک کنند.

بیشتر بخوانید

عارضه‌ای که چشم را هدف می‌گیرد مخوف‌ترین آسیب‌های عصبی دیابت نوع ۲ به بدن

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...