طاسی منطقه‌ای و نحوه درمان آن


طاسی منطقه‌ای و نحوه درمان آن

آلوپسی یا طاسی منطقه‌ای یکی از بیماری‌های رایجی است که باعث ریزش موی سر می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از دِرم سِرجری، آلوپسی یا طاسی منطقه‌ای به کاهش موی سر یا هر بخش دیگری از بدن اطلاق می‌شود. این نوع طاسی به صورت ریزش سریع مو در یک بخش بروز می‌کند که ناشی از اختلالات سیستم ایمنی بدن است.

در حقیقت در آلوپسی سلول‌های ایمنی بدن که مسئول مبارزه با عوامل بیماری زای خارجی هستند به اشتباه به سلول‌های موی سر (فولیکول) حمله کرده و باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شوند. دانشمندان هنوز دلیل اصلی بروز این حالت را کشف نکرده اند، اما محققان می‌گویند هر دو عامل ژنتیکی و محیطی می‌تواند در بروز این بیماری موثر باشد.

براساس اعلام مرکز سلامت ملی آمریکا، بیش از ۵ میلیون آمریکایی از آلوپسی رنج می‌برند. گرچه احتمال بروز این بیماری در زنان و مردان وجود دارد، اما زنان بیشتر در خطر ابتلا قرار دارند. با این حال، حتی کودکان نیز امکان دارد شاهد بروز آلوپسی باشند.

در صورت مشاهده علائم طاسی منطقه ای، نخستین کاری که باید انجام دهید مراجعه به پزشک متخصص است. پزشک می‌تواند با انجام آزمایش‌هایی مانند بافت برداری و یا تست خون به طور دقیق بیماری را تشخیص دهد. بسیاری از متخصصان بیماری‌های خودایمنی اغلب در این موارد رژیم غذایی ضدالتهابی را پیشنهاد می‌کنند.

بیماران باید بدانند که مصرف شکر، غذا‌های فرآوری شده و مشروبات الکلی می‌تواند باعث آغاز فرآیند التهاب در بدن شود. یک رژیم غذایی ضدالتهابی باید شامل غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، و گوشت بدون چربی باشد.

طاسی منطقه‌ای و نحوه درمان آن

درمان‌های تخصصی برای آلوپسی نیز می‌تواند شامل استفاده از دارو‌های موضعی، تزریقی، درمان‌های خوراکی و یا روش‌های ابتکاری مانند نور درمانی و درمان با پلاسمای غنی از پلاکت باشد. پلاسمای غنی از پلاکت به پلاسمای غلیظ شده خون اطلاق می‌شود که دارای مقادیر زیادی پلاکت است و برای درمان بیماری‌های مختلف مانند صدمات غضروفی، تاندون ها و سایر آسیب‌های بافت‌های نرم بدن استفاده می‌شود.

استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت یک روش موثر برای درمان بیماری آلوپسی است. طاسی منطقه‌ای در صورتی که به موقع تشخیص داده و درمان شود می‌تواند منجر به بازگشت مو‌های از دست رفته شود. با این حال، در صورتی که آسیب به فولیکول‌ها جدی باشد، فرد دچار طاسی دائمی می‌شود.

بیشتر بخوانید

عارضه‌ای که چشم را هدف می‌گیرد مخوف‌ترین آسیب‌های عصبی دیابت نوع ۲ به بدن

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیا رابطه دهانی از نظر اهل سنت جایز است؟