تاثیر شگفت انگیز شیردهی مادر بر تقویت عملکرد شناختی او در دوران یائسگی


تاثیر شگفت انگیز شیردهی مادر بر تقویت عملکرد شناختی او در دوران یائسگی

به گزارش بهداشت نیوز، براساس نتایج این مطالعه شیردهی تاثیر مثبتی بر عملکرد شناختی زنانی دارد که در دوران پس از یائسگی بسر می برند و می تواند فواید طولانی مدتی برای مغز...

به گزارش بهداشت نیوز، براساس نتایج این مطالعه شیردهی تاثیر مثبتی بر عملکرد شناختی زنانی دارد که در دوران پس از یائسگی بسر می برند و می تواند فواید طولانی مدتی برای مغز مادران داشته باشد.

سلامت شناختی برای بهزیستی افراد مسن بسیار مهم است. ضعیف شدن عملکرد شناختی بعد از ۵۰ سالگی می تواند پیشگوی قوی برای ابتلا به بیماری آلزایمر (AD) باشد؛ آلزایمر شکل اصلی زوال عقل و علت ناتوانی در افراد مسن است.

همچنین مطالعات بسیاری نشان می دهند که مراحل سابقه باروری زنان، مانند قاعدگی، بارداری، شیردهی و یائسگی می تواند با افزایش یا کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف مانند افسردگی یا سرطان سینه مرتبط باشد اما مطالعات کمی در مورد شیردهی و تاثیر آن بر عملکرد شناختی بلند مدت زنان انجام شده است.

در میان مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، شواهد متضادی در مورد این موضوع وجود دارد که آیا شیردهی با عملکرد شناختی بهتر یا خطر ابتلا به آلزایمر در زنان یائسه ارتباط دارد یا خیر.

هلن لاورتسکی نویسنده ارشد این مطالعه و استاد گروه روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه یو. سی. ال. ای آمریکا گفت: آنچه که می دانیم این است که بین شیردهی و کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری ها مانند دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی رابطه مثبت وجود دارد و این بیماری ها با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر ارتباط دارند.

وی افزود: محققان برای پی بردن به این موضوع، داده های جمع آوری شده از زنان را در دو کارآزمایی ۱۲ هفته ای را در دانشگاه یو. سی. ال. ای تجزیه و تحلیل کردند. یکی از این مطالعات، مطالعه «ارتباط مغز و واکنش به ورزش تای چی در افسردگی سالمندی و افت شناختی» بود که افراد افسرده در آن شرکت کرده بودند و دیگری مطالعه «کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در زنان پرخطر از طریق ورزش یوگا و یا تمرین حافظه بود که افراد افسرده و افراد غیر افسرده در آن شرکت کرده بودند.

استاد گروه روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه یو. سی. ال. ای ادامه داد: محققان ۱۱۵ نفر از زنان شرکت کننده در این ۲ کارآزمایی را مورد بررسی قرار دادند، ۶۴ نفر از این زنان افسرده بودند و ۵۱ نفر افسردگی نداشتند. همه شرکت کنندگان مجموعه‌ی جامع از آزمون های روانشناختی را انجام دادند که یادگیری، یادآوری تاخیری، عملکرد اجرایی و سرعت پردازش آنها را اندازه گیری می کردند.

لاورتسکی افزود: آنها همچنین به پرسشنامه ای در مورد سابقه زندگی باروری خود پاسخ دادند که شامل سوالات مربوط به سن شروع قاعدگی، تعداد حاملگی های کامل و ناقص، مدت زمان شیردهی برای هر کودک و سن یائسگی آنها بود.

وی یادآور شد: نکته مهم این است که هیچ یک از شرکت کنندگان مبتلا به زوال عقل یا سایر تشخیص های روانپزشکی مانند اختلال دوقطبی، وابستگی به الکل یا مواد مخدر، اختلالات عصبی یا اختلالات دیگر که مانع از مشارکت آنها یا مصرف هرگونه داروی روانگردان شود، نبودند. همچنین بین سن، نژاد، تحصیلات و سایر اقدامات شناختی بین شرکت کنندگان افسرده و غیر افسرده تفاوت معنی داری وجود نداشت.

این محقق ادامه داد: یافته های کلیدی تجزیه و تحلیل محققان از داده های جمع آوری شده از پرسشنامه های مربوط به سابقه باروری زنان نشان داد که حدود ۶۵ درصد از زنان غیر افسرده گزارش داده اند که به کودکان خود شیر داده بودند، در حالی که این میزان در مادران افسرده ۴۴ درصد بود. همچنین تمامی زنان سالم و شاداب گزارش دادند که دست کم یک بارداری کامل داشتند که در مقایسه ۵۷.۸ درصد از زنان افسرده دست کم یک بارداری کامل داشتند.

لاورتسکی خاطرنشان کرد: نتایج این آزمایشات شناختی همچنین نشان داد زنانی که از یک دوره شیردهی برخوردار بودند بدون توجه به اینکه افسرده بودند یا نبودند، در تمام آزمون های شناختی که یادگیری، تاخیر در یادآوری، عملکرد اجرایی و پردازش آنها را اندازه گیری می کند عملکرد بهتری در مقایسه با زنانی داشتند که یک دوره شیردهی نداشتند.

وی همچنین اظهار داشت: تجزیه و تحلیل های جداگانه داده ها برای گروه های افسرده و غیر افسرده نیز نشان داد که امتیازات تمامی این چهار حوزه عملکرد شناختی، به طور قابل توجهی با برخورداری از دوره شیردهی در زنانی که افسرده نبودند، ارتباط دارد. اما در زنان افسرده ، تنها امتیازات دو حوزه شناختی یعنی عملکرد اجرایی و سرعت پردازش - به طور قابل توجهی با دوره شیردهی این زنان ارتباط داشت.

وی تصریح کرد:جالب است که محققان همچنین دریافتند که دوره طولانی تر شیردهی با عملکرد شناختی بهتر مرتبط است.

نتایج این مطالعه در مجله Evolution, Medicine and Public Health منتشر شده است.
منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است