قبل از واکسن زدن آب بنوشیم یا خیر؟


 قبل از واکسن زدن آب بنوشیم یا خیر؟

به گزارش بهداشت نیوز، با توجه به این که بسیاری از کشورهای دنیا در برابر ویروس کرونا واکسینه شده اند، اما هنوز هم برخی مردم جهان یا به طور کامل واکسینه نشده اند یا اقدام...

به گزارش بهداشت نیوز، با توجه به این که بسیاری از کشورهای دنیا در برابر ویروس کرونا واکسینه شده اند، اما هنوز هم برخی مردم جهان یا به طور کامل واکسینه نشده اند یا اقدام به تزریق واکسن نکرده اند. برخی افراد با تزریق واکسن دچار عوارض جانبی شامل درد و قرمزی در محل تزریق و دردهای عضلانی و خستگی می شوند. اما معمولا این عوارض طی 24 تا 48 ساعت از بین می روند.

برخی بر این باورند که نوشیدن یک لیوان آب یک ساعت قبل از تزریق واکسن به جلوگیری از بروز عوارض ناشی از آن کمک می کند و ممکن است به اثربخشی بیشتر واکسن کمک کند. اما درواقع، هیچ شواهدی دال بر این موضوع وجود ندارد که نوشیدن یک لیوان آب تأثیر واکسن را بیشتر می کند.
درست است که نوشیدن مقدار آب و مایعات در طول روز برای سلامت بدن و عملکرد خوب اندام ها از اهمیت بالایی برخوردار است، اما این موضوع تأثیری روی واکنش سیستم ایمنی نسبت به واکسن ندارد.

محققان بر این باورند که نوشیدن یک لیوان آب پیش از تزریق واکسن هیچ تفاوتی در بدن ایجاد نمی کند. اما از سوی دیگر، پزشکان توصیه می کنند که هنگام تزریق واکسن سعی کنید تشنه نباشید و بدنتان آب کافی داشته باشد. آنها بر این باورند که کم آب شدن بدن خطر بیماری یا غش کردن به دنبال بروز عوارض واکسن را افزایش می دهد.

از این رو، پژوهشگران توصیه می کنند که افراد بعد از یک فعالیت شدید مانند دوی ماراتون یا فعالیتی که باعث کم آبی بدن آنها شده، واکسن تزریق نکنند. بنابراین، بهترین راه، نوشیدن آب و مایعات کافی است که باعث تنظیم دمای بدن و رساندن مواد مغذی به سلول ها می شود.
در این میان، تأمین آب بدن بعد از تزریق واکسن به فرد کمک می کند به طوری که افراد در صورتی که بعد از تزریق تب می کنند، بهتر است به اندازه کافی مایعات مصرف کنند تا دمای بدن تنظیم شود.
منبع: سیناپرس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403