آنچه باید از شایعترین مسمومیت ها بدانید


آنچه باید از شایعترین مسمومیت ها بدانید

به گزارش بهداشت نیوز، هفته پیشگیری از مسمومیت ها از اول تا هفتم آبان هر سال برگزار می شود، در این هفته به روال هر ساله در سراسر کشور، تمرکز بر اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و...

به گزارش بهداشت نیوز، هفته پیشگیری از مسمومیت ها از اول تا هفتم آبان هر سال برگزار می شود، در این هفته به روال هر ساله در سراسر کشور، تمرکز بر اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و آموزش پیشگیری از مسمومیت در کودکان، مسمومیت ناشی از داروها، سموم دفع آفات، مواد شیمیایی، سوء مصرف مواد و داروهای روانگردان، گازها و به ویژه منواکسید کربن و قارچ های سمی است.

محوریت اقدامات نظام سلامت در این رابطه، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و آموزش عمومی نحوه پیشگیری از مسمومیت ها از جمله ایمن سازی منازل، محل های کار، مدارس و مهدهای کودک و آموزش و نحوه استفاده صحیح از فرآورده های دارویی و شیمیایی است.

بر اساس داده های سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۹۳ هزار و ۴۶۰ نفر در سراسر جهان تنها بر اثر مسمومیت غیر عمد جان باختند. از این مرگ و میرها، ۸۴ درصد در کشورهای کم درآمد و متوسط رخ داده و در همان سال، مسمومیت های غیر عمدی باعث از بین رفتن بیش از ۱۰.۷ میلیون سال زندگی سالم شد.

یکی از شایعترین علل مرگ و میر در تمام دنیا نیز مسمومیت هاست و تحقیق و بررسی علل مرگ و میر ناشی از مسمومیت ها در اتخاذ تصمیمات و بهبود استانداردهای لازم برای پیشگیری از حوادث ناگوار، نقش مهمی را ایفا می کند.

هر ساله تقریباً یک میلیون نفر در نتیجه خودکشی در جهان جان خود را از دست می دهند، تخمین زده می شود که صرفا مصرف عمدی سموم دفع آفات باعث کشته شدن سالانه ۳۷۰ هزار نفر در دنیا می شود که با محدود کردن دسترسی به سموم دفع آفات و داروهای پرخطر و مواد شیمیایی بسیار سمی، می توان تعداد این مرگ و میرها را کاهش داد.

تلفات مسمومیت با قرص برنج

بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار تلفات مسمومیت با قرص برنج که بیشترین میزان تلفات ناشی از سم را در بر می‌گیرد، در پنج ماه نخست امسال ۴۲۸ نفر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد بیشتر شده است.

همه ساله در کشور تعدادی از افراد به دلیل مسمومیت جان خود را از دست می دهند، ‌مسمومیت هایی که گاه از سر بی اطلاعی و یا بی توجهی به هشدارهای ارائه شده در خصوص مصرف برخی داروها و مواد و یا استفاده نادرست از وسایل گرمایشی اتفاق می افتد، تعدادی از هموطنان را به کام مرگ می کشاند.

تلفات مسمومیت که شامل مواردی همچون مسمومیت با گاز منواکسیدکربن، مسمومیت دارویی و یا مسمومیت با سم (قرص برنج، سیانور، سرب و غیره) است، در پنج ماهه نخست سال جاری منجر به مرگ ۹۷۲ نفر شده که بیشترین آن با ۵۶۹ فوتی مربوط به مسمومیت با سم بوده است.

آمار تلفات مسمومیت در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۴.۶ درصد افزایش یافته است.

مسمومیت دارویی نیز در کشور ۴۵ تا ۸۰ درصد از مراجعات ناشی از مسمومیت‌ها را شامل می‌شود.

با افزایش آگاهی مانع مسمومیت دارویی شویم

- آیا می دانید شایع ترین علت مسمومیت در کشور مسمومیت با داروها است.

- داروها را مطابق با توصیه پزشک یا داروساز و نه بیشتر از آن مصرف کنید، چرا که با مصرف چند برابر مقادیر درمانی داروها به طور خودسرانه نه تنها روند درمان شما سریع تر نمی شود بلکه دچار عوارض و یا مسمومیت با داروها خواهید شد.

- همه افراد بخصوص، سالمندان باید هنگام مراجعه به پزشک نام تمامی داروخانه های مصرفی خود را به همراه داشته باشند تا از تجویز تکراری داروها و مصرف هم زمان آنها و یا بروز تداخلات خطرناک دارویی پیشگیری شود.

- بر مصرف داروی افراد سالمند خانواده نظارت داشته باشید چرا که ممکن است داروی خود را به دلایلی مانند تشابه ظاهری شکل داروها، ابتلا به فراموشی، عدم اطلاع از نام داروها، بی سوادی یا کم سوادی و یا خوانا نبودن مقادیر مصرفی دارو مندرج روی جعبه دارویی ، اشتباه یا به طور تکراری مصرف کنند.

- داروهای مصرفی افراد خانواده را دور از دسترس کودکان در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل نگهداری کنید، در هنگام بیماری کودکان مراقب باشید تا دز تکراری دارو به کودک ندهید.

- مقادیر بالای برخی از داروها که در ظاهر کم خطر هستند می تواند برای فرد به ویژه کودکان و افراد مسن کشنده باشد، از نگهداری تعداد بالای داروها در منزل خودداری کنید.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن