انواع مشکلات زانو چیست؟ زانو درد را چطور درمان کنیم!


انواع مشکلات زانو چیست؟ زانو درد را چطور درمان کنیم!

درد زانو یک مشکل شایع زانو است که می‌تواند در هر یک از ساختار‌های استخوانی که مفصل زانو (ران، درشت نی، نازک نی)، کشکک زانو (کشکک) یا رباط‌ها، تاندون‌ها و غضروف (منیسک) زانو را درگیر می‌کند. در این مطلب متوجه می‌شوید که انواع مشکلات زانو چیست؟

درد زانو یک مشکل شایع زانو است که می‌تواند در هر یک از ساختار‌های استخوانی که مفصل زانو (ران، درشت نی، نازک نی)، کشکک زانو (کشکک) یا رباط‌ها، تاندون‌ها و غضروف (منیسک) زانو را درگیر می‌کند، ایجاد شود. در این مطلب متوجه می‌شوید که انواع مشکلات زانو چیست؟

بیشتر بخوانید: علت و علائم زانو درد چیست؟

درد زانو می‌تواند افراد در هر سنی را تحت تأثیر قرار دهد، گاهی درمان‌های خانگی می‌توانند مفید باشند مگر اینکه درد زانو مجدد شدید شوند.

درد زانو را می‌توان با فعالیت بدنی و همچنین چاقی تشدید کرد، که تحت تأثیر ماهیچه‌های اطراف و حرکات آن‌ها قرار گرفته و به دلیل مشکلات دیگر (مانند آسیب پا) ایجاد می‌شود. درد زانو می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد، همچنین گاهی درمان‌های خانگی هم می‌توانند مفید باشند مگر اینکه درد زانو مجدد شدید شوند.

علائم و نشانه‌های زانو درد چیست؟

محل درد زانو بسته به ساختاری که درگیر است می‌تواند متفاوت باشد. با عفونت یا یک فرآیند التهابی، ممکن است کل زانو متورم و دردناک باشد، در حالی که پارگی یا شکستگی استخوان علائم را فقط در یک محل خاص نشان می‌دهد. کیست بیکر معمولا باعث درد در پشت زانو می‌شود و شدت درد مفصل می‌تواند متفاوت باشد، از یک درد جزئی تا یک درد شدید و ناتوان کننده. برخی از این علائم و نشانه‌ها عبارتند از:

قرمزی و تورم ناتوانی در کشیدن زانو لنگیدن پا به دلیل ناراحتی تغییر وزن به زانو و پای مخال قفل شدن زانو (عدم خم شدن زانو) مشکل تحمل وزن یا راه رفتن به دلیل بی ثباتی زانو. مشکل در راه رفتن یا پایین آمدن از پله‌ها به دلیل آسیب رباط (پیچ خوردگی)

انواع مشکلات زانو چیست؟ زانو درد را چطور درمان کنیم!

حقایقی که باید در مورد زانو درد بدانید

در بسیاری از موارد درد زانو به علت زمینه‌ای بستگی دارد.
یک معاینه فیزیکی کامل معمولاً تشخیص درد زانو را مشخص می‌کند.
درد زانو می‌تواند در ناحیه خاصی از زانو، یعنی موضعی باشد یا در سراسر زانو بپیچد.
درد زانو یک مشکل رایج است که دلایل زیادی دارد، از آسیب‌های حاد گرفته تا عوارض بیماری ها.

انواع مشکلات زانو چیست؟ زانو درد را چطور درمان کنیم!

در اصل زانو درد را می‌توان به سه دسته عمده تقسیم کرد

شرایط پزشکی: آرتریت روماتوئید، آرتروز، عفونت آسیب حاد: مانند شکستگی استخوان، پارگی رباط یا پارگی مینیسک شرایط استفاده بیش از حد زانو: آرتروز، کندرومالاسی، سندرم باند IT، سندرم کشکک، تاندونیت و بورسیت

آسیب‌های حاد زانو درد به 4 دسته تقسیم می‌شوند

آسیب‌های حاد زانو را می‌توان به 4 دسته تقسیم کرد:
دررفتگی
شکستگی
آسیب‌های رباط
آسیب‌های مینیسک

.1.شکستگی: ضربه مستقیم به ساختار استخوانی می‌تواند باعث شکستن یکی از استخوان‌های زانو شود. این معمولاً یک آسیب بسیار واضح و دردناک زانو است.
اکثر شکستگی‌های زانو نه تنها دردناک هستند بلکه عملکرد صحیح زانو را نیز مختل می‌کنند (مانند شکستگی کشکک زانو) یا تحمل وزن (مانند شکستگی فلات استخوان درشت نی) را بسیار دردناک می‌کند. همه شکستگی‌ها نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. بسیاری از شکستگی‌ها هم نیاز به درمان قابل توجهی دارند و معاینه کامل برای تشخیص سایر آسیب‌های وارد شده.

.2.آسیب‌های رباط: شایع‌ترین آسیب، آسیب ACL (رباط صلیبی قدامی) است. آسیب ACL اغلب یک آسیب مرتبط با ورزش است که به دلیل توقف ناگهانی و تغییر جهت است. رباط‌های باقی مانده (رباط صلیبی خلفی، رباط جانبی جانبی و رباط جانبی داخلی) کمتر مورد آسیب قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: چگونگی درد زانو در بارداری

.3.آسیب‌های مینیسک: مینیسک‌ها (داخلی و جانبی) از غضروف ساخته شده اند و به عنوان جاذب ضربه بین استخوان‌های زانو عمل می‌کنند. چرخاندن زانو می‌تواند باعث آسیب به مینیسک شود.

.4.دررفتگی: مفصل زانو می‌تواند در رفتگی داشته باشد، که یک مشکل اورژانسی پزشکی است و نیاز به توجه فوری دارد. در رفتگی زانو می‌تواند جریان خون در ساق پا را به خطر بیندازد و مشکلات مرتبط دیگری نیز داشته باشد. این آسیب اغلب در هنگام تصادف با وسیله نقلیه موتوری رخ می‌دهد که زانو به داشبورد برخورد می‌کند.

انواع مشکلات زانو چیست؟ زانو درد را چطور درمان کنیم!

خطرات و عوامل به وجود آمدن زانو درد چیست؟

بیومکانیک: مفصل زانو در عملکرد خود پیچیده است و اغلب در طول روز مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرگونه تغییر در حرکت مفصل (تفاوت طول پا، تغییر در شیوه راه رفتن به دلیل مشکلات کمر) می‌تواند باعث ایجاد تغییرات ظریف و ایجاد درد و جراحت شود.
اضافه وزن: فشار بر مفصل زانو با اضافه وزن افزایش می‌یابد. چاقی همچنین خطر ابتلا به آرتروز زانو را افزایش می‌دهد، زیرا غضروف‌ها با سرعت بیشتری تجزیه می‌شوند.
استفاده بیش از حد در حرکات: مکرر مانند تمرینات خاص (دویدن، اسکی) یا شرایط کاری (مدت زمان طولانی زانو زدن) می‌تواند باعث شکستن غضروف و درد شود.

انواع مشکلات زانو چیست؟ زانو درد را چطور درمان کنیم!

چه موقع برای زانو درد باید به پزشک مراجعه کرد؟

هر درد زانویی که به استراحت پاسخ نمی‌دهد و یا ظرف چند روز از بین نمی‌رود باید توسط پزشک ارزیابی شود. علاوه بر این، علائم و نشانه‌های زانو که پزشک باید ارزیابی کند موارد زیر هستند:

تورم زانو تغییر شکل زانو ناتوانی در خم شدن زانو درد غیر قابل توجه وهمراه با تب ناتوانی در راه رفتن یا ناراحتی هنگام راه رفتن

انواع مشکلات زانو چیست؟ زانو درد را چطور درمان کنیم!

درمان‌های مختلف زانو درد چیست؟

درمان زانو درد به اندازه شرایطی که می‌تواند باعث درد شود متفاوت است، امام به طور کلی به ۳ روش انجام می‌شود:

درمان با دارو‌ها برای درمان زانو درد

ممکن است دارو‌ها برای درمان یک بیماری زمینه‌ای یا برای تسکین درد تجویز شوند.
اما اگر به طور منظم از دارو‌های ضد التهابی بدون نسخه برای زانو درد خود استفاده می‌کنید، باید برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید.

درمان با فیزیوتراپی برای درمان زانو درد

گاهی اوقات جلسات فیزیوتراپی برای تقویت ماهیچه‌های اطراف زانو باعث ثبات بیشتر آن و تضمین بهترین حرکات مکانیکی می‌شود. کار با فیزیوتراپیست می‌تواند به جلوگیری از صدمات یا بدتر شدن آسیب کمک کند.

بیشتر بخوانید: مشکلات زانو در کودکان، چگونه تشخیص داده میشود؟

درمان با تزریقات برای درمان زانو درد

تزریق مستقیم دارو‌ها به زانو ممکن است در شرایط خاص کمک کند. رایج‌ترین تزریق کورتیکواستروئید‌ها و روان کننده‌ها هستند. تزریق کورتیکواستروئید می‌تواند به آرتروز و سایر التهابات زانو کمک کند. آن‌ها معمولاً باید هر چند ماه یکبار تکرار شوند.
همچنین روان کننده‌هایی که شبیه مایع موجود در مفصل زانو هستند ومی توانند به حرکت و درد زانو کمک کنند.

درمان با عمل جراحی برای درمان زانو درد

عملیات زانو از جراحی آرتروسکوپی زانو تا تعویض کامل زانو متغیر است. جراحی آرتروسکوپی زانو یک روش جراحی بسیار رایج است که به پزشک اجازه می‌دهد داخل زانو را از طریق چند سوراخ کوچک و یک دوربین فیبر نوری مشاهده کند. جراح می‌تواند بسیاری از جراحات را ترمیم کرده و قطعات کوچکی از استخوان‌های شل یا غضروف را خارج کند. این یک روش معمول سرپایی است.

بیشتر بخوانید: درد زانو در بارداری، پیشگیری و درمان

تعویض جزئی زانو برای درمان زانو درد

جراح قسمت‌های آسیب دیده زانو را با قطعات پلاستیکی و فلزی تعویض می‌کند. از آنجایی که تنها بخشی از مفصل زانو تعویض می‌شود، این روش بهبودی کوتاه‌تری نسبت به تعویض کامل زانو دارد.

انواع مشکلات زانو چیست؟ زانو درد را چطور درمان کنیم!

انواع آرتروز زانو:
نقرس
نقرس کاذب
آرتریت سپتیک
آرتروز استئوآرتریت
روماتیسم مفصلی آرتریت روماتوئید

انواع آرتروز زانو را بشناسیم

بیش از ۱۰۰ نوع مختلف آرتریت وجود دارد. انواعی که بیشتر روی زانو تاثیر می‌گذارند عبارتند از:

آرتروز استئوآرتریت که گاهی آرتریت دژنراتیو نامیده می‌شود، شایع‌ترین نوع آرتریت است. این یک وضعیت ساییدگی است و زمانی رخ می‌دهد که غضروف زانو با استفاده و افزایش سن از بین می‌رود.

روماتیسم مفصلی آرتریت روماتوئید، ناتوان کننده‌ترین نوع آرتریت، یک بیماری خود ایمنی است که می‌تواند تقریباً هر مفصل بدن شما، از جمله زانو‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است، اما شدت آن متفاوت است و حتی ممکن است بیاید و برود.

بیشتر بخوانید: زانو درد بعد از زایمان، دلیلش نخوردن کلسیمه؟

نقرس این نوع آرتریت زمانی اتفاق می‌افتد که کریستال‌های اسید اوریک در مفصل انباشته می‌شوند. در حالی که نقرس بیشتر انگشت شست پا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، همچنین ممکن است در زانو نیز ایجاد شود.

نقرس کاذب اغلب با نقرس اشتباه گرفته می‌شود، نقرس کاذب به دلیل کریستال‌های حاوی کلسیم است که در مایع مفصل ایجاد می‌شود. زانو‌ها شایع‌ترین مفصلی هستند که تحت تاثیر شبه نقرس قرار می‌گیرند.

آرتریت سپتیک گاهی مفصل زانو ممکن است عفونی شود و منجر به تورم، درد و قرمزی شود. آرتریت سپتیک اغلب با تب رخ می‌دهد و معمولاً هیچ ضربه‌ای قبل از شروع درد وجود ندارد. آرتریت سپتیک می‌تواند به سرعت آسیب زیادی به غضروف زانو وارد کند. اگر با هر یک از علائم آرتریت سپتیک درد زانو دارید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا