حکومتداری امام علی(ع) اوج رعایت حقوق بشر است


حکومتداری امام علی(ع) اوج رعایت حقوق بشر است

قم-ایرنا- آیت‌الله سیدمحمدجواد علوی‌بروجردی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم گفت که در حکومتداری امیرالمومنین امام علی (ع) رعایت حقوق بشر و مخالفان در اوج خود بود.

به گزارش ایرنا، وی روز یکشنبه در آیین رونمایی از دانشنامه عربی ۱۱ جلدی امام امیر المومنین علی بن ابی طالب(ع)تالیف "علامه فقید مرحوم باقر شریف القرشی" با ترجمه سیدمحمد صالحی کاشانی، افزود: یکی از ویژگی های امیرالمومنین(ع) این است که فردی را بخاطر داشتن عقیده‌ای خاص زندانی نمی‌کرد، حکومت نظامی برقرار نمی‌ساخت و حتی گروه‌های مخالف و مسلحی مانند خوارج را نیز محبوس یا محدود نمی‌نکرد.

وی گفت: امام علی(ع) تا زمانی که خوارج به خود حضرت فحش و ناسزا می داد نه زندانی کرد و نه در پی محدود کردن آنها اقدام نمود، امام علی(ع) فقط زمانی با خوارج برخورد کرد که آنها متعرض جان، مال و ناموس مردم شدند و اینجا بود که حضرت گفت من در برابر تعرض به خودم سکوت می توانم بکنم اما در برابر تضعیف حقوق جامعه نه.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: وقتی خوارج عزم خود را بر جنگ با امیرالمومنین(ع) قطعی کردند باز هم امام علی(ع) متعرض آنها نشد، به آنها فرصت داد تا اسلحه و تجهیزات جنگی مورد نیاز خود را تهیه کنند و تا جایی که حتی زمان و مکان جنگ را نیز به خود آنها واگذار نمود و برای اینکه خون کمتری به زمین بریزد این جنگ ناخواسته را تا ۳ ماه با توجیهات متعدد به تاخیر انداخت.

آیت‌الله علوی‌بروجردی اظهار داشت: با تدابیر و حوصله ای که امام علی(ع) درباره خوارج به خرج داد در نهایت از آن لشکر چندهزار نفری حدود ۷۰۰ نفر در میدان جنگ نهایی علیه حضرت حضور یافتند و امیرالمومنین(ع) بعد از جنگ تمام مجروحان را مداوا و آزاد کرد، کشته شدگان را با احترام و آداب اسلامی تدفین نمود و بر کشته های خوارج اشک می ربخت و دستور داد کسی به تعقیب افرادی که فرار کرده اند نرود و بعد از شهادت من نیز کسی متعرض آنها نشود.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه کارها و اقدامات خود را توجیه کنیم نباید از امیرالمومنین(ع) خرج کنیم؛ وظیفه ما در قبال حضرت عرضه کامل این امام همام است و بیش از این وظیفه ای نداریم و اجباری هم در کار نباید باشد.

آیت‌الله علوی‌بروجردی گفت: نهادهای حقوق بشری و سایر حکومت های موجود در جهان بیایند بگویند کجا توانسته اند گوشه ای از حکومتداری امیرالمومنین(ع) را پیاده کنند.

وی بیان کرد: از امیرالمومنین(ع) ثروت و میراث عظیمی برای شیعیان باقی مانده اما حوزه های علمیه و سایر شیعیان توانایی عرضه آن را نداریم و گاهی استفاده غیرشیعیان از این مواریث بیشتر از شیعیان است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: ما علاوه بر اینکه توانایی و قدرت استفاده از این میراث بزرگ را نداریم که گاهی مشکلات و کاستی های خودمان را نیز به گردن امام علی(ع) می اندازیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: ترجمه یکی از معضلات نظام علمی است که در انواع ترجمه از فارسی به عربی، عربی به فارسی و از همه بدتر فارسی و عربی به انگلیسی مشاهده می شود.

آیت‌الله علوی‌بروجردی ادامه داد: مترجم علاوه بر اینکه باید به زبان مبدا و مقصد تسلط کامل داشته باشد لازم است تا اصطلاحات بکار رفته در کتاب را کاملا متوجه شده و آن را با ادبیات و زبان درستی به مخاطب منتقل نماید.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ویژگی های دانشنامه امام امیرالمومنین(ع) اثر باقرشریف قریشی، گفت: برخی تصور می کنند حوزه علمیه نجف فقط به دنبال فقه و اصول بوده و ورودی در اجتماعیات نداشته اما تالیف چنین آثاری در امور اجتماعی از افتخارات حوزه نجف است که در سطح بین الملل حائز اهمیت است.

ترجمه فارسی دانشنامه ۱۱ جلدی امام امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع) تالیف استاد باقر شریف القرشی و ترجمه سیدمحمد صالحی کاشانی و به همت جمعی از محققین که بتازگی به زیور طبع آراسته و به فارسی منتشر شده، روز یکشنبه در این مراسم رونمایی شد./

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس